Notifikasi Dasar dan Privasi WhatsApp 2021 Berkongsi Data Dengan Facebook

Dasar dan Privasi WhatsApp 2021, Apa yang Anda Perlu Tahu?

Notifikasi Dasar dan Privasi WhatsApp Berkongsi Data Dengan Facebook

🙆Tidak lama lagi anda tidak mempunyai pilihan selain membiarkan WhatsApp berkongsi data anda dengan Facebook sebagai syarikat induk. Jika sekiranya anda masih ingin terus menggunakan perkhidmatan WhatsApp, anda harus menerima terma dan syarat yang telah ditetapkan. Sila semak di 👉 WhatsApp Term Of Service.


"Aplikasi pemesejan tersebut telah menerbitkan kebijakan privasi baru, yang akan berkuatkuasa bermula pada 8 Februari 2021. "Setelah tarikh tersebut, Anda akan menerima kemas kini ini untuk terus menggunakan WhatsApp," layanan notifikasi telah memberitahu pengguna melalui peringatan dalam aplikasi tersebut bahawa mereka tiada pilihan lain selain meminta mereka untuk bersetuju dengan dasar tersebut".


😥Sekiranya anda tidak bersetuju, amaran yang sama secara halus menyarankan anda untuk memadamkan akaun WhatsApp anda.


😎Perubahan yang akan datang akan mengecewakan pengguna WhatsApp yang ingin meminimumkan pengumpulan data dari Facebook, sebelum ini syarikat Facebook juga menghadapi kontroversi privasi yang berulang. Dasar privasi WhatsApp sebelumnya membolehkan anda memilih untuk tidak berkongsi (membagikan) data ketika menyasarkan penargetan iklan dan "pengalaman produk" untuk Facebook.


Walau bagaimanapun, penyisihan keluar dengan syarat: anda harus mengaktifkannya dalam 30 hari pertama mendaftar dengan perkhidmatan tersebut (😖rela terpaksa). (Walaupun anda melakukannya, WhatsApp masih dapat berkongsi data akaun anda dengan Facebook untuk tujuan "mengoperasikan dan menyediakan" perkhidmatan pemesejan.)


😱Dasar privasi WhatsApp terkini tidak memberikan pilihan untuk pengguna keluar. Selanjutnya untuk menentukan jenis maklumat yang akan dikumpulkan dan juga dikongsikan dengan Facebook dan anak syarikatnya itu. Data tersebut merangkumi nombor telefon untuk akaun WhatsApp, nama profil dan foto anda, dengan siapa anda berkomunikasi, dan transaksi kewangan yang telah anda buat melalui aplikasi.


"WhatsApp berkongsi maklumat anda untuk membantu mereka mengoperasikan, menyediakan, memperbaiki, memahami, menyesuaikan, menyokong, dan memasarkan perkhidmatan Syarikat," tambah WhatsApp dalam dasar privasi. Ini termasuk menghantar cadangan rakan kepada anda, memperibadikan kandungan, dan menunjukkan tawaran iklan yang relevan di pelbagai produk Facebook.


Facebook tidak segera menganggap permintaan untuk memberi komen mengapa mereka membatalkan penyisihan. Tetapi syarikat itu telah berusaha untuk mengintegrasikan WhatsApp dengan ekosistem pesanan Facebook yang lain. Seperti yang diperhatikan oleh dasar privasi, perniagaan yang anda hubungi melalui WhatsApp dapat berkongsi data mereka dengan Facebook, mungkin untuk menolong mereka dengan penargetan iklan, dan mesej itu akan tertakluk kepada "amalan privasi perniagaan itu sendiri."


Walau bagaimanapun, mesej yang dihantar melalui aplikasi akan tetap disulitkan dari hujung ke hujung (encrypted from end to end), yang bermaksud WhatsApp dan Facebook tidak dapat membacanya.


WhatsApp, aplikasi pesanan terenkripsi yang menjual dirinya sebagai perkhidmatan yang berfokus pada privasi, akan mula memaksa pengguna untuk berkongsi data peribadi dengan Facebook, syarikat induknya.


Dalam pengumuman yang dikirimkan kepada pengguna pada hari Rabu, WhatsApp mengatakan pengguna harus setuju untuk membiarkan Facebook dan anak-anak syarikatnya mengumpulkan data WhatsApp termasuk nombor telefon pengguna, nombor telefon kenalan, lokasi, dan banyak lagi.


Sekiranya pengguna tidak setuju pada 8 Februari, mereka akan kehilangan akses.


Langkah itu mendorong para pengguna untuk menghapus akaun WhatsApp mereka dan beralih ke aplikasi pesanan terenkripsi yang lebih kecil seperti Signal dan Telegram.


"Signal dan Telegram kini menjadi alternatif yang lebih baik jika anda prihatin terhadap privasi anda,". Ini adalah perkongsian perbandingan data yang dikumpulkan WhatsApp dengan apa yang dikumpulkan oleh Signal dan Telegram.


Facebook membeli WhatsApp pada tahun 2014, dan pada tahun 2016 ia memberi pengguna satu kali peluang untuk tidak memilih untuk berkongsi data aplikasi dengan Facebook.


"Tidak ada perubahan pada amalan perkongsian data WhatsApp di wilayah Eropah (termasuk UK) yang timbul dari Syarat Perkhidmatan dan Dasar Privasi yang dikemas kini, kata jurucakap WhatsApp / Facebook. Untuk mengelakkan keraguan, masih berlaku kerana WhatsApp tidak berkongsi data pengguna WhatsApp di wilayah Eropah dengan Facebook untuk tujuan Facebook menggunakan data ini untuk meningkatkan produk atau iklannya, "kata jurucakap Facebook.


Pengasas WhatsApp Brian Acton dan Jan Koum meninggalkan syarikat itu pada tahun 2017. Acton telah bercakap mengenai kenapa beliau meninggalkan Syarikat tersebut, yang mengikuti keputusan untuk memperkenalkan iklan ke WhatsApp, dan meminta pengguna untuk "menghapus Facebook."


😎Selamat membaca dan semoga bermanfaat...

Comments


Subscribe Artikel Ini Melalui Email...

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Padam Akaun Instagram

Cara Membuat Video Montaj

Bagaimana Cara Hack "Wifi Password"

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Buat Akaun Google Baru (Gmail)