WhatsApp, Telegram, atau Signal? Aplikasi Pemesejan Mana Harus Anda Gunakan Pada Tahun 2021

Apakah Perbezaan WhatsApp, Telegram, Signal?

WhatsApp, Telegram, atau Isyarat? Aplikasi Pemesejan Mana Harus Anda Gunakan Pada Tahun 2021


Mungkin anda pernah mendengar bahawa WhatsApp telah melakukan sesuatu terhadap dasar privasinya yang membuat orang mempertimbangkan secara serius untuk beralih ke aplikasi pesanan pesaing. Ini adalah masalah yang cukup besar, dan ada alasan yang sangat tepat untuk semua pergolakan dalam talian yang berlaku mengenai masalah ini sekarang. Sila semak di ๐Ÿ‘‰ sini.


Di laman webnya, WhatsApp baru-baru ini mendedahkan kemas kini Syarat Perkhidmatannya, sila semak ๐Ÿ‘‰ disini dan termasuk satu perubahan besar yang sangat ketara yang pada dasarnya akan membuang pilihan bagi pengguna untuk mengelakkan maklumat peribadi mereka dikongsi dengan syarikat induk iaitu Facebook.


Perubahan ini mulai berlaku pada 8 Februari 2021 (sekarang dijadualkan kembali ke 15 Mei 2021), dan setakat ini menimbulkan banyak kerisauan kepada kira-kira dua bilion pengguna WhatsApp di seluruh dunia yang sudah bimbang dengan sikap Facebook yang dipersoalkan terhadap data dan privasi pengguna dan setiap rekod prestasi mereka dalam mengendalikan data pengguna pada masa lalu. Semak juga ๐Ÿ‘‰ disini.


Secara amnya, ramai pengguna kini mempertimbangkan untuk beralih ke perkhidmatan pesanan alternatif, dengan dua cadangan yang paling disukai adalah Telegram dan Signal.


Kedua-dua perkhidmatan ini merupakan pesaing secara langsung dengan WhatsApp, dan keduanya telah dilabelkan sebagai mungkin lebih selamat dan beretika dalam pendekatan mereka untuk menangani data pengguna. Signal, khususnya, telah mendapat banyak daya tarikan sebagai alternatif rasa terima kasih kepada tweet baru-baru ini oleh CEO Tesla, Elon Musk yang menyarankan agar orang ramai mula menggunakannya dan bukannya WhatsApp.


Dengan banyak perbincangan mengenai masalah ini, kami fikir akan menyenangkan melihat tiga platform yang bersaing untuk mengetahui mengapa seseorang akan atau tidak beralih dari WhatsApp ke Telegram atau Signal, dengan fokus khusus pada ciri, keselamatan, dan privasi pengguna.


Platform yang akan menjadi pilihan orang ramai masa kini, tapi dalam tempoh berapa lama lagi ye?๐Ÿ˜Ž


WhatsApp yang telah wujud sejak sekian lama, dan merupakan medium penghubung sejak sedekad yang lalu sebagai platform permesejan pilihan untuk lebih dari dua bilion orang pengguna di seluruh dunia.


Akan tetapi dengan banyak khabar angin yang kurang memuaskan mengenai syarikat dan sejarah syarikat induknya yang kurang jelas mengenai pengendalian data yang dipersoalkan, kemungkinan akan berubah, terutamanya dengan kesepakatan yang semakin hampir.


Ciri-ciri:

Set ciri WhatsApp diketahui oleh kebanyakan pengguna, dan ia mempunyai semua keperluan yang sepatutnya dan semuanya dilakukan dengan betul.


Dari segi asasnya, ada kemampuan untuk mengirim fail, media, kontak, dan perincian lokasi, serta membuat panggilan suara dan video.


Had ukuran untuk mengirim video, gambar, atau rakaman suara adalah 16MB, sementara ukuran pemindahan untuk dokumen dan fail dibatasi dan terhad pada 100MB.


Ada juga fungsi "missing messages" yang kemungkinan pesanan yang dikirim akan lenyap setelah sejumlah waktu berlalu, menjadikannya sangat berguna untuk mengirim maklumat sensitif.


Untuk menangani jumlah yang besar, WhatsApp memberikan sokongan untuk sembang kumpulan sehingga 256 peserta dengan kemampuan untuk melakukan panggilan suara dan video sehingga lapan orang.


Terdapat juga fitur Status yang memungkinkan pengguna menyiarkan kemas kini yang serupa dengan fungsi Cerita Instagram, dengan gambar dan video sehingga 30 saat yang dibenarkan.


Untuk penggunaan desktop, WhatsApp menyokong akses dari penyemak imbas web dan klien khusus. Puncanya adalah pengguna hanya dapat masuk ke satu perangkat setiap saat, dan telefon pintar WhatsApp mereka mesti disambungkan ke internet agar WhatsApp berfungsi. Tidak ada aplikasi khusus untuk iPad.


WhatsApp menyokong sandaran pada telefon pintar dan juga sandaran dalam talian melalui iCloud atau Google Drive secara percuma.


Ia juga mempunyai pelbagai pilihan dan ciri penyesuaian seperti mod gelap, emoji, wall paper dinamik, dan sticker๐Ÿ˜Ž


Keselamatan:

Dari segi keselamatan, WhatsApp menggunakan kaedah enkripsi End-to-End (E2E) yang sangat selamat yang pada dasarnya bermaksud mesej dienkripsi pada titik keberangkatan dan tidak disulitkan hanya setelah sampai ke penerima. Ini memastikan bahawa tidak ada pihak luar - bahkan WhatsApp - dapat memintas dan melihat mesej di antara pengirim dan penerima.


Lebih menarik lagi, protokol penyulitan E2E yang digunakan oleh WhatsApp adalah sumber terbuka (bermaksud bahawa ia berfungsi dan fungsinya tidak tersembunyi dari dunia) dan dikembangkan oleh pasukan yang berada di belakang aplikasi Isyarat. Bagi mereka yang tidak mahir, protokol khusus ini telah banyak dianalisis oleh pakar, dengan banyak yang setuju dengan penarafannya sebagai salah satu yang terbaik di planet ini.


Tetapi sementara mesej itu sendiri disulitkan E2E, WhatsApp tidak menyulitkan sandaran pada peranti atau awan, dan juga tidak mengenkripsi metadata (maklumat yang berkaitan dengan ciri-ciri setiap mesej seperti masa dan lokasi).


Ini bermaksud bahawa walaupun tidak ada yang dapat memintas mesej antara dua pihak, maklumat seperti di mana dan kapan mesej dihantar masih dapat diambil secara luaran.


WhatsApp juga menyokong pilihan untuk mengunci mesej anda dengan cap jari serta pengesahan dua faktor (2FA).


Data Pengguna Dikumpulkan:

Dari segi data yang dikumpulkan dari pengguna, senarai WhatsApp adalah yang paling luas. Berikut adalah senarai maklumat yang diambil dan disimpan oleh pengguna dari penggunanya:


1. Maklumat peranti

2. Data iklan

3. Sejarah pembelian

4. Lokasi (Share Location)

5. Nombor telefon

6. Alamat e-mel

7. Kenalan

8. Data prestasi dan diagnostik

9. Pelbagai kandungan berkaitan pengguna lain


Telegram

Dicipta sebagai alternatif yang lebih beretika untuk WhatsApp oleh Usahawan Rusia Pavel Durov, Telegram - walaupun tidak begitu popular seperti WhatsApp - mempunyai pangkalan pengguna yang stabil di seluruh dunia, dan sangat disukai kerana pelbagai ciri sembang intuitif dan berguna yang tidak ada di pesaingnya.


Ciri-ciri:

Telegram melakukan asas-asasnya dengan baik, tetapi juga merangkumi senarai tambahan lain yang membolehkan pengguna menyesuaikan dan menguruskan perbincangan mereka dengan beberapa ciri yang sangat menarik.


Untuk pemesejan asas, ia menyokong pengiriman fail, media, kenalan, dan perincian lokasi, serta panggilan suara dan video. Had ukuran untuk menghantar fail atau media dalam bentuk apa pun adalah had 2GB, jauh lebih tinggi daripada WhatsApp.


Selain mempunyai persamaan dengan WhatsApp, Telegram juga mempunyai fitur Secret Chat yang menjadikan mesej dikirim hilang setelah beberapa waktu.


Untuk interaksi yang melibatkan jumlah besar, Telegram membuka sokongan untuk kumpulan sembang hingga 200,000 peserta yang mengejutkan, dan ia juga mempunyai ciri saluran yang membolehkan pengguna membuat saluran mesej sehala - yang bermaksud hanya pentadbir yang dapat menghantar mesej - yang boleh dilanggan oleh orang yang tidak terhad ke. Ini sangat berguna untuk perniagaan yang ingin berkongsi berita, kemas kini atau maklumat penting mereka dengan khalayak mereka.


Panggilan suara dan video untuk kumpulan masih dalam ujian beta, dan harus dilaksanakan dalam waktu terdekat.


Salah satu kelebihan besar yang dimiliki Telegram daripada pesaingnya ialah ketersediaan puluhan ciri yang dapat ditambahkan pengguna ke dalam kumpulan sembang mereka seperti bot automatik, jajak pendapat, kuiz, dan permainan, beberapa di antaranya boleh menjadi tambahan yang sangat menyeronokkan.


Telegram juga dapat digunakan di desktop dengan aplikasi khusus yang tersedia untuk macOS dan Windows. Tidak seperti WhatsApp, ia boleh mempunyai banyak log masuk dan tidak memerlukan telefon anda disambungkan ke internet untuk berfungsi. Terdapat juga pilihan bagi pengguna untuk menukar nombor telefon yang terkait dengan akaun mereka, tidak seperti cara WhatsApp mengaitkan akaun dengan nombor telefon individu.


Perkhidmatan ini tidak menawarkan sandaran. Sebaliknya, ia menyimpan semua kandungan di awan dan menyegerakkan semua sembang dan saluran antara peranti dengan serta-merta.


Telegram juga menyokong pelekat dan kertas dinding serta pelbagai pilihan penyesuaian lain.


Keselamatan:

Mengenai keselamatan, mungkin mengejutkan anda bahawa Telegram menggunakan protokol yang paling tidak selamat dari ketiga-tiganya untuk pesanan standard.


Ia menggunakan enkripsi Pelayan Klien, yang bermaksud bahawa mesej yang dihantar didekripsi dan dienkripsi semula pada tahap pelayan sebelum dikirimkan ke penerima. Ini bermaksud bahawa Telegram secara teorinya memiliki akses ke isi pesan yang dikirimkan, walaupun ia mendakwa akan memerlukan sejumlah besar dokumen hukum dari berbagai sistem perundangan di seluruh dunia agar dapat diakses.


Fitur Telegram's Secret Chats, bagaimanapun, menggunakan kaedah enkripsi E2E yang lebih selamat, walaupun menggunakan protokol proprietari sumber tertutup yang selama ini tidak dapat dianalisis atau dinilai oleh para pakar (bermaksud bahawa tidak ada yang benar-benar tahu seberapa selamatnya).


Terdapat ciri kunci kod laluan terbina dengan keselamatan cap jari pada aplikasi mudah alih Telegram.


Data Pengguna Dikumpulkan:

Telegram hanya mengumpulkan dan menyimpan tiga item dari penggunanya:


1. Maklumat hubungan

2. Nombor telefon

3. ID Pengguna


Isyarat


Signal adalah nama termuda dalam senarai ini, dan dibuat oleh Signal Foundation berdasarkan protokol sumber terbuka dengan kaedah penyulitan yang sangat selamat. Ia dianggap sebagai yang paling aman di antara ketiga-tiganya, walaupun mungkin tidak mempunyai beberapa ciri sosial yang hebat yang terdapat pada yang lain.


Ciri-ciri:

Signal mempunyai semua ciri asas untuk pemesejan langsung diaktifkan, termasuk pilihan untuk mengirim media, kenalan, dan lokasi, walaupun had ukuran fail berbeza-beza bergantung pada apa yang anda kirimkan. Imej dibatasi pada 6MB, sementara video, audio, dan dokumen dibatasi pada 100MB.


Ini mempunyai ciri sembang yang hilang yang membolehkan mesej hilang setiap saat antara lima saat hingga tujuh hari, dan ia mempunyai pilihan untuk menghantar gambar sekali pandang yang hilang setelah penerima melihatnya sekali.


Isyarat membolehkan kumpulan sembang sehingga 1,000 peserta, dengan panggilan suara dan video sehingga lima orang dibenarkan.


Ia tidak dapat digunakan pada penyemak imbas, tetapi mempunyai klien khusus untuk desktop.


Isyarat hanya membenarkan sandaran tempatan, dan tidak membuat sandaran kandungan di awan.


Terdapat ciri pada Signal yang disebut "Note to Self" yang membolehkan pengguna pada dasarnya berbual dengan diri mereka sendiri, dan menggunakannya seperti notepad peribadi.


Terdapat juga mod penyamaran untuk papan kekunci, dan kemampuan untuk menghapus mesej lama dengan cepat.


Walaupun tidak mempunyai banyak pilihan penyesuaian seperti pesaingnya (seperti pelekat dan kertas dinding), pembangun Signal bertujuan untuk memperkenalkan beberapa dari ini dalam waktu terdekat.


Keselamatan:

Langkah-langkah keselamatan Signal dianggap yang terbaik dari ketiga, dan untuk alasan yang baik.


Sebagai permulaan, ia menggunakan Protokol Isyarat yang dinilai tinggi untuk melakukan penyulitan E2E untuk setiap mesej dan panggilan yang melalui pelayannya.


Selain itu, ia juga menyulitkan metadata mesej - sesuatu yang gagal dilakukan oleh WhatsApp - yang pada dasarnya bermaksud bahawa sama sekali tidak ada maklumat mengenai mesej (termasuk masa dan tempat yang dihantar) yang dapat dipintas secara luaran.


Ini disajikan dalam fitur yang disebut Sealed Sender, yang merupakan mod pesanan ultra-rahsia yang menghalang bahkan Signal untuk mengetahui identiti pengirim dan penerima dan apa-apa maklumat yang berkaitan.


Isyarat juga membolehkan panggilan yang dibuat disiarkan dari pelayannya, bertindak sebagai sejenis rangkaian peribadi maya (VPN) untuk panggilan dan memastikan tahap privasi yang tinggi.


Terdapat juga pilihan untuk menyekat penerima daripada mengambil tangkapan layar mesej, dan juga fitur untuk membolehkan wajah pada foto kabur sebelum dihantar.


Keamanan 2FA juga, seperti kemampuan untuk mengunci mesej dengan kod PIN atau cap jari.


Data Pengguna Dikumpulkan:

Signal hanya mengumpulkan satu perkara dari penggunanya: nombor telefon mereka.


๐Ÿ˜ŽKesimpulannya

Terdapat banyak perkara yang perlu dipertimbangkan ketika cuba memutuskan yang mana dari ketiga ini untuk dipilih. Di antara keselamatan, ciri, dan reputasi setiap syarikat, ada pelbagai cara yang mungkin anda gunakan ketika membuat keputusan.


Pada akhirnya, semuanya bergantung pada perkara yang paling anda utamakan.


WhatsApp mempunyai asas yang kukuh dengan banyak ciri sembang asas dilakukan dengan betul. Keselamatannya adalah yang terbaik, dan anda mungkin hampir semua kenalan anda sudah berada di platform. Ini juga memiliki platform perniagaan mapan yang digunakan oleh banyak syarikat.


Walau bagaimanapun, sikap syarikat induknya terhadap privasi pengguna dan pengumpulan data menjadi lebih membimbangkan, dan anda mungkin akan segera menemui anda dan kenalan anda mencari perpindahan ke platform lain tidak lama lagi.


Ikutilah WhatsApp jika anda mahu: Kestabilan adalah asas untuk jumlah pengguna yang besar.


Telegram tidak begitu selamat seperti WhatsApp atau Signal, tetapi ia mempunyai banyak ciri dan kelebihan yang cukup menarik berbanding pesaingnya. Saluran dan kelebihan menjadikannya pilihan yang lebih baik untuk menguruskan sejumlah besar penerima, dan platform ini juga mendapat populariti dengan platform perniagaan.


Sekiranya anda mencari pilihan dengan banyak ciri dan tidak terlalu peduli dengan keselamatan mesej anda (bagaimanapun, anda mungkin bukan ejen rahsia), Telegram akan membuktikan pilihan yang cukup baik.


Bertukar kepada Telegram jika anda mahu: Banyak ciri sembang yang menarik dan inovatif.


Signal mempunyai ciri-ciri keselamatan tertinggi dari ketiga-tiga platform tersebut, tetapi mungkin ada kekurangan di beberapa bahagian kerana kekurangan dari sudut pembangunan aplikasi. Anda tidak akan menemui saluran siaran khusus seperti di Telegram, dan ia masih tidak mempunyai banyak ciri sosial seperti WhatsApp.


Comments

  1. dengarnya whatsapp dan uturn pasal privacy policy harap betullah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap2 begitulah...tapi masih belum dpt dipastikan kerana privasi policy ini boleh berubah bila2 masa je...

      Delete
  2. Semua yag dia atas Sis ada hehehe.. tapi memang selesa buat masa ni wahtsapp laa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap2 Privacy Policy ni tak diteruskan... apa2 pun boleh berlaku...

      Delete
  3. buat masa ni sis selesa dgn wasap..no 2 telegram :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap2 kita masih boleh guna WhatsApp seperti skrg ni...hehehe...

      Delete

Post a Comment

Jika anda suka artikel ini, sila Subscribe Via Email di Bawah ye... ๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡..!!!

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).




Subscribe to Our Newsletter

Dapatkan Update Terkini Terus Ke Email Anda...


*Kami Benci Spam!

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Bagaimana Cara Hack "Wifi Password"

Cara Padam Akaun Instagram

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Membuat Video Montaj