Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Buat Duit dengan Blog

Bagaimana Menjana Pendapatan Sampingan (Income) Melalui Blogging

Cara Buat Duit dengan Blog

Buat Duit Dengan Blog?

 

Boleh ke?

Bukan hanya sekadar menulis dan juga sebagai hobi? Blog juga sebenarnya platform yang boleh dijadikan sebagai jalan untuk bagaimana "Cara Buat Duit dengan Blog" yang mudah. Inilah cara untuk memulakan, mencari niche anda dan mengubah blog anda menjadi penjana wang sampingan yang agak lumayan. Semak juga di πŸ‘‰ Google.


πŸ˜ŽπŸ‘‰Kata-kata jujur: blog bukanlah kaedah termudah untuk menjana wang. Tetapi, perkara yang hebat ialah semua orang boleh melakukannya, dan kelihatan lebih hebat pada CV anda.


Apa yang anda perlukan adalah sesuatu yang menarik untuk diperkatakan, kesabaran serta dedikasi yang cukup untuk membina lalu lintas pembaca, pelawat dan followers. Tetapi bagaimana blogger berjaya menghasilkan wang? Disini dikongsikan beberapa tips yang mendedahkan rahsia pengewangan mereka.


Panduan ini memberi anda rancangan tindakan konkrit untuk menjadikan blog anda tidak berubah dan mengembangkannya menjadi perniagaan kecil yang menguntungkan dari rumah.


Cara memulakan blog

Memulakan blog mungkin kelihatan seperti agak rumit, terutamanya jika anda tidak mempunyai banyak pengetahuan teknologi.


Anda mempunyai dua pilihan utama untuk benar-benar membuat blog - anda boleh menggunakan platform blog percuma, atau anda boleh membuat laman web anda sendiri. Kami akan membimbing anda melalui kedua-duanya, dan menggariskan kebaikan dan keburukan mereka, supaya anda dapat membuat keputusan yang tepat untuk anda dan blog anda.


Platform blog percuma

Kelebihan: Super mudah disediakan dan percuma. 


Kekurangan: Batasan penyesuaian dan muat naik video / gambar, anda sering tidak dapat meletakkan iklan atau menggunakan pautan afiliasi, anda tidak dapat membuat URL khusus dan platform tersebut berhak untuk menghapus blog anda.


Banyak platform yang membolehkan anda menyediakan blog secara percuma, dan sangat mudah digunakan. Sekiranya anda hanya ingin membuat blog secara santai pada mulanya, ini dapat sesuai dengan anda.


Tetapi, platform blog percuma boleh menjadi sangat terhad. Anda hanya dapat menyesuaikan dengan tahap yang terbatas, dan blog anda akan mempunyai had penyimpanan yang akan menjadikannya lebih sukar untuk memuat naik video dan gambar yang besar.


Kelemahan lain ialah URL blog percuma akan seperti 'www.yourblog.wordpress.com' atau 'www.yourblog.blogspot.com penjenamaan platform.


Sebilangan besar platform blog percuma juga tidak membenarkan anda meletakkan iklan banner atau pautan afiliasi di laman web anda, yang merupakan aliran pendapatan utama bagi kebanyakan blogger.


Walau bagaimanapun, jika perkara-perkara ini tidak mengganggu anda, berikut adalah senarai cepat dari platform blog dalam talian percuma terbaik.


Laman blog terbaik

Cara Buat Duit dengan Blog

πŸ‘‰WordPress.com - Ini adalah perkhidmatan hosting blog asas percuma yang mudah digunakan. Anda harus memasang iklan dan penjenamaan WordPress kecuali anda membayar yuran bulanan, dan anda tidak boleh meletakkan iklan di laman web anda. Terdapat juga pilihan terhad untuk penyesuaian dan pengembangan.

πŸ‘‰Blogger.com - Perkhidmatan hosting blog percuma Google, Blogger, sangat mudah digunakan. Tetapi, pilihan penyesuaian dan reka bentuk sangat terhad, dan tidak ada banyak pilihan jika anda ingin menambahkan ciri baru.

πŸ‘‰Medium.com - Dengan Medium, penekanan lebih kepada penulisan dan bukannya reka bentuk, dan digunakan oleh banyak wartawan, penulis dan pakar. Ini adalah kaedah terbaik untuk berkongsi karya anda dengan komuniti tertentu, tetapi anda tidak dapat menyiarkan iklan dan sukar untuk membuat penjenamaan peribadi anda sendiri.


Buat laman web anda sendiri

Terbaik untuk: Blogger yang berdedikasi dan mereka yang ingin menjana wang dari blog mereka.


Kelebihan: Kawalan lengkap terhadap reka bentuk dan penyesuaian, URL tersuai anda sendiri dan keupayaan untuk menggunakan iklan dan pautan afiliasi mengikut keinginan anda.


Kekurangan: Anda perlu membayar - pertama untuk nama domain (URL) dan kemudian untuk hosting, tetapi ada cara untuk memastikan kos tetap rendah.


Sekiranya anda tidak begitu mahir dalam bidang teknologi, pemikiran untuk membuat laman web anda sendiri mungkin sangat merumitkan - tetapi sebenarnya sangat mudah untuk dilakukan, dan anda boleh membuatnya hanya dalam 20 minit.


Sama seperti blog Aku Pakar Blogger ini pun, disini ada panduan langkah demi langkah yang mudah diikuti untuk menunjukkan πŸ‘‰ cara membuat laman web/blog.


Dengan laman web anda sendiri, anda dapat membuat penjenamaan peribadi yang unik (dengan URL anda sendiri), dan tidak ada risiko blog anda dihapuskan oleh platform - anda akan memiliki laman web ini dan berada dalam kawalan sepenuhnya.


WordPress mempunyai banyak templat atau 'tema' yang tidak dapat anda pilih - luangkan masa anda untuk memutuskan mana yang sesuai dengan keperibadian anda dan topik blog anda.


Cara memilih topik blog

Cara Buat Duit dengan Blog
 

Ini boleh menjadi bahagian termudah atau paling sukar untuk memulakan blog anda.Perkara yang paling penting pada peringkat ini adalah memilih niche yang boleh anda nyatakan sendiri - kesilapan terbesar yang dibuat oleh blogger baru dalam blogosphere yang sesak adalah memulakan blog tanpa mencuba melakukan sesuatu yang mengejutkan atau berbeza.


Sebagai contoh, jika fesyen adalah perkara anda, daripada menggabungkan kandungan fesyen generik, anda boleh menggabungkan cinta anda terhadap pakaian dengan keprihatinan anda terhadap alam sekitar dengan menulis blog mengenai pereka yang peka terhadap alam sekitar?


❎ Ini adalah kaedah terbaik untuk mencari topik untuk blog baru anda:

1. Lihat blog lain - Ini sepatutnya menjadi panggilan pertama anda. Apa yang sudah berjaya? Dan yang lebih penting, apa yang hilang? Cari jurang di pasaran.

2. Gunakan Google - Apa yang dicari orang? Gunakan carian yang dicadangkan Google dan lengkapkan secara automatik untuk mengetahui apa yang dicari orang - jika mereka mencarinya, itu menunjukkan ada permintaan.

3. Cari forum untuk Soalan Lazim umum - Apabila orang tidak dapat mencari jawapan untuk soalan mereka, mereka pergi ke forum. Apa yang mereka tanya? Apa yang mereka perlukan nasihat? Ini akan menunjukkan apa yang diminati orang dan kekurangan maklumat yang ada.

4. Jejak trend semasa - Topik apa yang ada di media sekarang? Ada baiknya memilih topik dengan panjang umur, tetapi jika anda dapat mengikuti tren sejak awal, anda dapat dengan cepat menjadikan diri anda sebagai pakar sebelum orang lain. Pencarian #journorequest di Twitter menunjukkan jenis tema yang dilaporkan oleh wartawan pada masa ini.

5. Fikirkan tentang pelbagai jenis kandungan - Bolehkah anda melakukan tutorial / panduan bagaimana? Ulasan? Temu ramah? Senarai? Mungkin bukan apa yang anda tulis, tetapi bagaimana anda menulis yang menentukan anda.

6. Kenal pasti minat dan minat anda sendiri - Walaupun semua perkara di atas adalah penting, tidak ada gunanya menulis blog mengenai sesuatu yang anda minati. Anda akan cepat bosan dan orang akan melihat kekurangan minat anda. Tulis tentang sesuatu yang sangat anda hargai.


Cara meningkatkan trafik blog anda

Cara Buat Duit dengan Blog

Sebaik sahaja anda membuat laman web anda, dapatkan topik blog kick-ass dan anda telah menerbitkan catatan pertama anda, persoalan besarnya adalah - di mana semua pembaca?


Anda tidak boleh mengharapkan orang mencari blog anda secara ajaib dan mula membacanya. Anda mesti mempromosikannya!


Berikut adalah kaedah terbaik dan termudah untuk mendapatkan lebih banyak pembaca untuk blog anda:


1. Promosikan blog anda di media sosial

Seperti perniagaan sekarang ini, anda mungkin tidak akan mendapat perhatian jika anda tidak mempunyai akaun media sosial.


Anda disyorkan untuk menyediakan halaman / akaun untuk blog anda di Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat dan LinkedIn (pada dasarnya anda adalah berniaga sendiri, bukan?). Reka akaun ini dalam skema warna / tema yang serupa dengan blog anda supaya jenama anda konsisten dan mudah dikenali.


Gunakannya untuk berkongsi catatan baru dan memberi tag kepada rakan blogger / influencer / syarikat yang mungkin berkongsi kandungan anda dan membantunya menjangkau khalayak yang lebih besar lagi.


Anda juga dapat melihat beberapa iklan berbayar untuk membantu blog anda menjangkau khalayak yang lebih luas, atau mengadakan pertandingan untuk menghasilkan lebih banyak Like. Setelah mendapat follower (pengikut), pastikan mereka berminat dengan membuat catatan secara berkala (bukan hanya untuk catatan blog baru).


2. Berhubung dengan blogger lain

Kenalkan diri anda kepada orang lain yang membuat blog mengenai topik serupa. Walaupun secara teknikal anda adalah pesaing, anda mungkin akan terkejut dengan betapa menyokong komuniti blogger.


Ramai blogger bahkan mempunyai halaman 'pautan' di laman web mereka yang mereka gunakan untuk memautkan ke banyak rakan mereka dalam komuniti sebagai balasan untuk pautan di blog anda sendiri. Ini akan membantu SEO anda secara besar-besaran (itulah pengoptimuman mesin pencari - seberapa besar kemungkinan blog anda muncul dalam carian Google).


Sekiranya anda berinteraksi dengan blogger lain dan berkongsi kandungan mereka, mereka mungkin akan membalas budi - anda juga boleh mengerjakan beberapa kolaborasi!


3. Balas kisah berita di blog anda

Contohnya, jika anda membuat blog mengenai masakan yang murah. Pelajar mungkin menghabiskan purata RM200-RM300 sebulan untuk belanja makanan, tetapi mungkin anda boleh memberitahu dan berkongsi dengan mereka cara berbelanja lebih sedikit (sambil mendapat makan makanan yang lebih baik).


Anda boleh menggunakan media sosial untuk mengatakan sedikit dengan hashtag yang relevan, terlibat dalam perbincangan dan juga menghubungi wartawan untuk mengatakan bahawa anda bersedia untuk memberi komen.


Sekiranya anda benar-benar hebat untuk memiliki niche anda, wartawan mungkin akan datang kepada anda.


4. Buat kandungan viral

Membuat kandungan viral akan membantu anda mencapai pasaran baru dan seterusnya meningkatkan jumlah pembaca anda.


Ini mungkin lebih mudah diucapkan daripada dilakukan, tetapi kunci untuk membuat kandungan virus adalah memanfaatkan topik kontroversial atau sangat dibincangkan yang berkaitan dengan bidang blog niche anda - seperti yang anda bayangkan, ini sering melibatkan jacking news, seperti yang disebutkan di atas.


Oleh kerana ini adalah niche anda, anda akan bersemangat, berpandangan dan berpengetahuan, jadi anda akan dapat memberikan pendapat yang ingin dibaca, dikongsi dan dibincangkan oleh orang lain.


Cara menjana wang dari blog


1. Tambahkan iklan banner ke laman web anda

Sebagai cara pengiklanan yang lebih visual, anda boleh menjual ruang iklan sepanduk di laman blog anda kepada jenama yang berkaitan dengan pembaca anda.


Iklan boleh diletakkan di mana sahaja, tetapi biasanya terdapat di bahagian atas halaman blog atau di bar sisi.


Anda boleh menjana pendapatan dengan satu daripada dua cara. CPC (kos per klik) bermaksud anda akan mendapat pembayaran yang ditetapkan untuk setiap pembaca yang mengklik iklan, sementara CPM (kos per seribu) bermaksud anda akan merundingkan pembayaran yang ditetapkan untuk setiap 1,000 'view' yang diperoleh iklan.


Dengan pertumbuhan overnight AdBlocker, BPK dan BPS yang rendah, tetapi bergantung pada industri anda, dan tak salah untuk mencubanya.


Cara cepat untuk memulakan adalah membuat akaun dengan Google AdSense.


2. Bayaran untuk siaran media sosial yang ditaja

Sekiranya anda mempunyai pengaruh media sosial yang sangat kuat, anda mungkin akan menarik minat penaja. Sebilangan orang benar-benar menjana keseluruhan pendapatan blog mereka melalui catatan tajaan di media sosial. Anda boleh mengenakan bayaran setiap pos / pengeposan semula dan yurannya sangat tinggi.


Anda hanya perlu bekerja keras untuk membina pengikut anda terlebih dahulu - 'bukti sosial' anda (atau berapa banyak orang yang mengikuti anda di media sosial) dilihat oleh jenama sebagai bukti bahawa pembaca juga menyukai apa yang anda siarkan tentang mereka juga.


3. Tulis catatan blog sebagai (Guest Blogging) 

Kadang-kadang, media pun (atau jenama blog mereka sendiri) akan menghubungi anda jika anda mahir mengenai topik tertentu, meminta anda untuk menulis atau membuat kolaborasi kecil di laman web mereka. Ingin menjadi penulis blog klik sini.


Sekiranya anda sangat berpengalaman memasak dengan anggaran, misalnya, surat khabar mungkin menghubungi dan meminta anda menyumbangkan beberapa resipi mesra bajet untuk majalah memasak mereka.


Jangan malu untuk mengolah idea anda seterusnya untuk diterbitkan - jika editor tidak tahu siapa anda, pengenalan e-mel adalah cara terbaik untuk mendapatkan nama blog anda di luar sana.


4. Jual produk digital di blog anda

Sekiranya anda mempunyai kemahiran atau nasihat untuk ditawarkan, pilihan lain adalah mengenakan bayaran untuk akses ke eBook, tutorial video, kursus atau bengkel.


Untuk menjadikan pilihan ini berfungsi, anda harus dapat menunjukkan bahawa anda sangat pandai melakukan apa yang anda lakukan, atau bahawa kandungan anda terbukti sangat berharga. Ini tidak mudah.


Agak sukar untuk meyakinkan komuniti dalam talian untuk membayar, kerana ada kecenderungan bagi orang untuk berfikir sebab segala benda dalam talian nak percuma je... Walaupun untuk dicuba, betul tak?


😎 Selamat membaca dan semoga bermanfaat...

Comments

  1. Blog memang boleh buat duit tapi bukan mudah nak buat duit dengan blog. Hrni buat blog belum tentu dapat duit hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... mengikut kreativiti blogger masing2...

      Delete
    2. Kena buat betul-betul dan plan betul-betul, baru boleh buat duit.... memang tak mudah tapi kena usaha... Insya-Allah....

      Delete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram