Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Membuat Pautan SEO Dengan Betul ke Halaman Lain

 Cara Link Laman Web dan Blog Anda

Cara Membuat Pautan SEO Dengan Betul ke Halaman Lain

Semasa anda mempelajari pautan SEO (link), anda juga akan belajar asas-asas organisasi dan struktur laman web.

Setelah menulis entri untuk posting blog, anda juga terfikir ingin mempelajari cara bagaimana membuat pautan di antaranya, dan selain itu ingin juga mengetahui apakah kegunaan link untuk SEO yang berkualiti. Pautan adalah intipati dalam HTML dan inilah yang menjadikannya unik.

Pautan Pertama (First Links)
Ok, anda mempunyai halaman tentang perkara tertentu pada bahagian pertama. Sekarang, anda memerlukan halaman lain pula. Tak semestinya bagus sangat, hanya halaman yang asas sahaja. 
 
Catatan sourcetip: Sentiasa gunakan huruf kecil ketika menamakan fail, gambar dan folder html. Sebilangan besar pelayan web (komputer yang akhirnya anda masukkan ke laman web anda) peka kepada huruf besar atau kecil, yang bermaksud penting bagi mereka sama ada fail anda menggunakan huruf besar atau tidak. Semasa membuat pautan ke halaman atau klik URL, anda tidak perlu mengingat huruf besar pada setiap huruf, jadi jika semua orang menggunakan huruf kecil tiada masalah.

Cara Membuat Pautan SEO Dengan Betul ke Halaman Lain


Struktur Pautan (Link Structure)
Seperti semua teg, pautan mengikuti struktur, dan mempunyai tanda permulaan dan tag akhir. Masukkan baris kod ini di salah satu halaman anda.

Penjelasan:
a: singkatan dari Anchor, yang bermaksud Pautan. Tag inilah yang menjadikan semuanya bersambung.

href: Bermaksud Rujukan Hypertext. Bahagian href adalah atribut lain, dengan lokasi halaman lain sebagai nilainya. Dengan mengubah theotherpage.html ke nama fail kedua. Apa sahaja yang anda masukkan di dalam tag pautan akan menjadi pautan, berwarna biru dan ada garisan bawah. Apabila anda meletakkan mouse di atasnya, kursor anda akan bertukar menjadi (ikon tangan) dan URL halaman akan muncul di bar status penyemak imbas (di bahagian bawah tetingkap). Sekiranya anda ingin membuat pautan ke bahagian lain halaman anda (contohnya pautan ke bahagian atas halaman), sediakan beberapa pautan dalaman. Mengubah warna default pautan dalam atribut body.

Pautan ke alamat e-mel (contoh)
Sekiranya anda ingin membiarkan orang menghantar e-mel kepada anda dengan mengklik pautan, anda menggunakan kod ini:

<a href="mailto:mshahrulnizam@example.com"> Send Me</a>

Untuk membuatnya πŸ‘‰Send Me, yang akan membuka program e-mel pengguna dengan alamat anda di kotak tersebut.

Pautan ke fail (contoh)
Anda memaut ke fail seperti gambar. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa ia tidak akan dibuka di penyemak imbas, tetapi akan memuat turun ke tempat yang ditentukan pada hard disk.

<a href="ambient.mp3"> download song (mp3 2.6MB) </a>

Amalan Terbaik Untuk SEO
Data tinjauan faktor pemeringkatan mesin pencari telah menunjukkan bahawa mendapatkan pautan luaran adalah satu-satunya objektif terpenting untuk mencapai kedudukan tinggi. Ini berpunca dari idea bahawa pautan luaran adalah salah satu metrik paling sukar untuk dimanipulasi dan dengan demikian, salah satu kaedah terbaik untuk mesin pencari untuk menentukan populariti laman web tertentu. Idea ini pertama kali digunakan oleh mesin pencari Alta Vista dan kemudian diperbaiki oleh Google.

Google pada masa itu pertama kali membuat tanda dengan memperkenalkan komuniti Stanford ke PageRank (algoritma yang dikembangkan oleh pengasas bersama Google Larry Page). Algoritma ini mengira hyperlink sebagai suara atau sokongan untuk populariti. Halaman yang mempunyai pautan paling banyak menunjuknya dianggap paling popular. Apabila mereka dianggap relevan untuk pertanyaan tertentu, halaman yang paling popular dan relevan akan menjadi halaman pertama yang disenaraikan dalam hasil carian Google. Walaupun algoritma jauh lebih kompleks hari ini, kemungkinan besar ia merangkumi maksud pautan luaran sebagai isyarat utama.

Hari ini, enjin carian utama seperti Google menggunakan banyak data metrik untuk menentukan nilai pautan luaran. 

Beberapa metrik ini merangkumi:
  • Kebolehpercayaan domain penghubung.
  • Populariti halaman pautan.
  • Perkaitan isi antara halaman sumber dan halaman sasaran.
  • Teks sauh yang digunakan dalam pautan.
  • Bilangan pautan ke halaman yang sama di halaman sumber.
  • Bilangan domain root yang menghubungkan ke halaman sasaran.
  • Jumlah variasi yang digunakan sebagai teks jangkar untuk pautan ke halaman sasaran.
  • Hubungan pemilikan antara domain sumber dan sasaran.

Sebagai tambahan kepada metrik ini, pautan luaran penting kerana dua sebab utama:

1. Populariti

Walaupun trafik adalah metrik yang kurang kemas dan sukar bagi mesin pencari untuk mengukur dengan tepat (menurut jurutera carian Yahoo!), pautan luaran adalah metrik yang lebih stabil dan metrik yang lebih mudah untuk diukur. Ini kerana jumlah lalu lintas disimpan dalam log pelayan peribadi sementara pautan luaran dapat dilihat secara terbuka dan disimpan dengan mudah. Atas sebab lain, pautan luaran adalah metrik yang bagus untuk menentukan populariti laman web tertentu. Metrik ini (yang hampir sama dengan alat bar PageRank) digabungkan dengan metrik relevansi untuk menentukan hasil terbaik untuk pertanyaan carian tertentu.

2. Kaitan Antara Halaman
Pautan memberikan petunjuk relevan yang sangat berharga untuk mesin pencari. Anchor Text yang digunakan dalam pautan biasanya ditulis oleh (manusia) (yang dapat menafsirkan halaman web lebih baik daripada komputer) dan biasanya sangat mencerminkan kandungan halaman yang dihubungkan. 

Selalunya ini akan menjadi frasa pendek (contohnya, "SEO TIPS") atau URL halaman sasaran (contohnya: https://akupakarblog.blogspot.com/2020/02/apakah-link-building-dan-panduan.html ) sumber dan halaman sasaran, serta domain sesuatu laman web/blog yang disebut dalam pautan juga memberikan metrik relevansi yang berharga untuk mesin pencari seperti Google, Yahoo, Bing etc. Pautan cenderung merujuk kepada kandungan yang ada mempunyai maklumat berkaitan. Ini membantu mesin pencari mewujudkan pusat pengetahuan semkan data di Internet yang kemudian mereka gunakan untuk mengesahkan kepentingan dokumen web tertentu.

πŸ”ŠNota (pandangan saya): Link (external Link) yang betul dan tepat pada halaman sasaran (halaman luar) akan menjadikan kredibiliti halaman blog/web anda akan terserlah. Sebab apa? anda menaruh kepercayaan kepada halaman yang mempunyai populariti, paling dipercayai, disahkan oleh Google sebagai halaman relevan (Trusted site) dan rank higher di Google. Berbeza dengan Internal Link hanya untuk menyokong kepada konten halaman yang ada kaitan dengan apa yang anda tulis sebelum ini. 


Selamat membaca dan semoga mendapat manfaat... 

Comments

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram