Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Tutorial Blogspot: Cara Membuat Blog di Blogger

Tutorial Panduan Membina/Mencipta Blog di Blogger

Tutorial Blogspot: Cara Membuat Blog di Blogger

Adakah ketika ini anda sedang berfikir bagaimana"cara membuat blog percuma" atau pun website❔ itulah perkara yang berlegar-legar dalam fikiran anda. Pada ketika itu juga anda masih tercari-cari dan masih lagi tertanya-tanya bagaimana cara membina untuk mewujudkan blog anda sendiri, anda beruntung kerana itulah yang saya akan kongsikan dan tunjukkan caranya hari ini.

Dulu-dulu saya pun macam anda juga, ketika itu saya tidak  pasti dan menjangkakan jenis niche blog apa yang ingin digunakan ketika ingin membuat blog atau website, dan kemudian seterusnya melancarkan blog saya?


Saya ada beberapa cadangan melalui pemikiran secara semulajadi yang kebanyakan orang pun sedia maklum, semasa meneliti tutorial blogger lain diluar sana, apakah tips, teknik dan bagaimana cara mereka membuat blog. Baca juga tip dari blogger.com sila klikπŸ‘‰ Bantuan Blogger


Betul!... anda akan merasa kagum betapa mudahnya membina blog. Tambahan pula, anda akan mengalami satu pencapaian dan juga kepuasan.


Ingin mencipta blog impian anda, so... terus membaca untuk mengetahui lebih lanjut.

Topik Blogging
Sesetengah orang mungkin mempunyai misi & visi yang jelas mengenai apa yang mereka ingin blogging. Dalam pengalaman saya, kebanyakan bakal-bakal blogger diluar sana tak tahu tajuk, niche apa yang harus dipilih.

Apa pun alasan anda untuk belajar cara membuat blog, saya boleh kongsikan apa yang saya ketahui. Ketika untuk memilih topik blog, pilihlah sesuatu yang anda minati!

Mungkin ianya tidak segera menjadi kuasa popular pada sesuatu topik (namun), tetapi pilih sesuatu yang tidak membosankan.

Berikut adalah senarai topik yang luas yang akan membuatkan anda berfikir:
  • Resipi
  • Politik
  • Pemanasan global
  • Keibubapaan
  • Petua blogging
  • Pengalaman hidup
  • Tinjauan produk atau perkhidmatan
  • Keluarga
  • Permainan
  • Pengalaman perjalanan
  • Pendidikan
  • Amal
  • Aktivisme
  • Muzik
  • Selebriti
  • Cerita-cerita peribadi
  • Jenaka dan humor
  • Mitos
  • Sejarah
  • Sukan
Memilih nama domain untuk blog
Membeli nama domain untuk blog adalah perkara yang menyeronokkan untuk dilakukan. Sesetengah orang suka bertanya kepada rakan-rakan. Mungkin juga ada dikalangan mereka yang mempunyai pandangan berbeza tentang nama domain yang mereka cari.

Sering kali, nama domain yang paling berdaya saing dengan sambungan IKL akan diambil. Tetapi jangan berhenti! teruskan usaha mencari kerana terdapat lebih daripada 486 pelanjutan domain yang berlainan untuk dipilih. (Sambungan ialah pengakhiran domain, seperti .com atau.com.my.)

Beberapa petua apabila memilih nama domain untuk blog
Sekiranya anda menggunakan nama peribadi anda atau memilih topik yang lebih umum? Menjawab mengenai perkara ini sepatutnya mudah. Adakah blogging tentang diri anda? atau adakah anda cuba membina jenama lain selain dari diri anda sendiri?

Jadikannya sesuatu yang sentiasa mudah untuk ditaip. Anda tidak mahu orang lain mendapat trafik yang sama jika seseorang menaip membuat carian di Google contohnya secara tidak sengaja. Jangan gunakan nama jenama syarikat atau slogan bertanda dagangan. 

Pastikan nama blog itu masuk akal. Ia perlu intuitif kepada pengguna dan enjin carian.
Elakkan nombor dan tanda hubung, ini mengelirukan orang, dan ia menjadikannya sukar untuk menerangkan domain anda kepada orang lain.

Memilih Platform Blogging
Sebagai peraturan, anda harus mengelakkan kebanyakan perkhidmatan platform blogging percuma. Mengapa? Mereka tidak memberi anda otonomi yang anda perlukan untuk membina dan memasarkan blog untuk menghasilkan pendapatan yang lumayan. Platform blog percuma mempunyai beberapa masalah kerana menghadkan anda untuk mengawal blog secara keseluruhan.


Tutorial Blogspot: Cara Membuat Blog di Blogger


Berikut adalah platform blog utama hari ini. Ini semua boleh diberi perhatian dan pertimbangan semasa ingin membina blog:

WordPress
Blogger
Tumblr
Medium
Squarespace
Wix
Drupal
Joomla
Weebly
Typad

Untuk membantu anda membuat pilihan terbaik mengenai platform blog anda, setiap platform dijelaskan secara terperinci berdasarkan jenis blog tersebut.


"Semasa sedang mula membina blog, ingatlah anda sedang berkongsi dengan pembaca. Anda perlu jujur dan telus".

Isi kandungan
Blogging menjadi salah satu cawangan komunikasi terbaik dan paling popular. Sebuah blog membolehkan anda untuk berkongsi maklumat, berkongsi idea dan menyebarkan pengetahuan kepada ramai orang dan anda boleh menyesuaikan blog anda dengan cara yang anda lihat sesuai untuk menjadi perhatian dan mendapatkan populariti di niche yang anda pilih.

Dalam masa 20 minit yang anda perlukan untuk memulakan blog, dan TIDAK memerlukan pengetahuan mengenai HTML, coding, atau reka bentuk grafik. 

Memulakan blog dalam 7 langkah



Tutorial Blogspot: Cara Membuat Blog di Blogger
Contoh Blogger.com

Langkah 1: Ketahui BAGAIMANA anda ingin membina blog?

Langkah 2: Tentukan APA BLOG yang akan difokuskan?

Langkah 3: Tentukan MANA platform blog yang akan anda gunakan?


Tutorial Blogspot: Cara Membuat Blog di Blogger


Langkah 4: Pilih platform Blogger.com (subdomain percuma yourblog.blogspot.com) atau Platform Wordpress.com (subdomain yourblog.wordpress.com)


Tutorial Blogspot: Cara Membuat Blog di Blogger


Langkah 5: Tentukan WEB HOSTING mana yang hendak digunakan? buatlah carian di Google.com.my, contoh: sila taip web hosting Malaysia. ***(sekiranya anda ingin guna nama alamat web sendiri, contohnya iniblogsayadotcom.

Langkah 6
: Daftar APAKAH Nama Domain Anda? Cth: yourblogdotcom.

Langkah 7:
Menyediakan Laman dengan memilih platform blogging seperti: Blog WordPress atau Blogspot 

Login ke blog baru dan mulakan aktiviti blogging anda...

Kesimpulan:
Berkongsi kandungan penulisan anda di dalam laman web dan rangkaian sosial lain membolehkan maklumat anda dapat dikongsi dan mudah untuk diakses oleh demografi yang dapat membantu meningkatkan trafik web dan pendapatan untuk blog dan tapak perniagaan anda.

Sekian, semoga bermanfaat...

Comments

  1. artikel menarik utk mrka yg baru nak berjinak2 dlm penulisan blog. TQ.

    ReplyDelete
  2. Singgah sini. Bila baca artikel ni teringat pulak masa mula² buat blog. Memang berguna... Nice sharing.

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram