SEO Tips

๐Ÿ’Tips SEO Laman Web Baru (Panduan Untuk Beginners), sila semak lebih lanjut di ๐Ÿ‘‰Sini.

SEO Tips
SEO Tips

SEO Tips
SEO Tips

Dalam artikel ini anda akan belajar:

Bagaimana anda memantau kesan SEO?

Bagaimana anda menyelidik kata kunci?

Apa itu SEO di halaman dan apa prinsipnya?

Bagaimana anda memulakan SEO teknikal?

Bagaimana anda memperoleh pautan (Links)?

Bagaimana anda mengoptimumkan SEO tempatan (Local SEO)?


Tips SEO untuk memulakan laman web baru anda.

Anda telah melancarkan laman web baru anda, bersedia untuk menyambut ramai pelanggan baru. Tetapi, jika tidak ada yang menjumpai laman web baru anda, bagaimana mereka akan melihat apa yang anda tawarkan?


Itulah sebabnya pengoptimuman enjin carian (SEO) - penghasilan lalu lintas melalui enjin carian - telah menjadi topik penting bagi pemilik laman web selama lebih dari 20 tahun. Trafik organik, seperti yang diketahui, adalah sebagai nadi bagi kebanyakan laman web.


Ketahui bagaimana enjin carian berfungsi.

Itulah sebabnya anda seharusnya mengumpulkan panduan tips & taktik SEO ini. Bagi kebanyakan laman web, nasihat asas yang sama berlaku - dan anda juga telah mengumpulkan yang terbaik untuk anda memulakannya. Disini juga anda boleh untuk menambahkan di mana anda dapat mencari lebih banyak maklumat, serta alat kegemaran kami untuk menyelesaikan tugas.


Berita baiknya adalah walaupun mendapat liputan, kebanyakan pemilik laman web tidak melakukan SEO - sedikit dedikasi akan menjadikan anda mendahului banyak persaingan. Lebih baik lagi, ini adalah idea yang tidak memerlukan pengetahuan kod ensiklopedik untuk dicuba.


SEO nampaknya agak sukar untuk difahami, tetapi sesiapa sahaja boleh memahami prinsip asasnya. Apa pun tahap kemahiran anda, selalu ada peluang untuk meningkatkan laman web anda. Bersedia untuk bermula?


Bagaimana anda memantau kesan SEO?

Langkah pertama untuk mendapatkan trafik? Mendapatkan persediaan laman web anda untuk SEO. Ini tidak bermaksud mengubah laman web anda (belum) Di sini, kita akan mulakan dengan beberapa alat yang tersedia, yang kebanyakannya percuma atau dari mesin pencari sendiri. Dengan ini kita dapat melihat apa yang berlaku sekarang, dan mendapatkan data mengenai apa yang boleh kita lakukan seterusnya.


Sebagai satu disiplin, SEO dibanjiri dengan beberapa alat, dan mengetahui mana yang harus digunakan dan dalam situasi manakah yang ada masalah walaupun untuk profesional berpengalaman. Walau bagaimanapun, alat di bawah adalah mustahak dalam kempen apa pun, berguna sama ada ini adalah laman web pertama atau ke-1000 anda.


1. Siapkan Google Analytics (GA) untuk mengesan lalu lintas laman web:

Sekiranya anda tidak melakukan apa-apa lagi, memasang perisian analisis adalah satu tip SEO yang mesti anda cuba. Percuma, fleksibel dan kuat, Analitis Google membolehkan anda mengesan bilangan orang yang menggunakan laman web anda.


Ia dapat mengesan penjualan, kandungan apa yang paling menarik minat khalayak anda, dan bagaimana penonton anda menemui anda. Memulakan Analitis Google memerlukan sedikit pengetahuan teknikal, tetapi jika anda menggunakan salah satu sistem pengurusan kandungan (CMS) yang paling popular seperti WordPress, terdapat banyak alat dan nasihat mendalam untuk membuatnya lebih mudah.


Analitis Google adalah topik besar, yang memerlukan panduannya sendiri, tetapi kami mencadangkan untuk memulakan di sini dan memeriksa panduan perniagaan kecil ini yang mengumpulkan banyak artikel bermanfaat.


2. Siapkan Google Search Console (GSC) untuk melihat apa yang dibuat oleh Google dari laman web anda:

Bagaimana jika saya memberitahu anda bahawa Google mempunyai koleksi alat yang hebat yang memberitahu anda dengan tepat berapa kerap mereka merayapi laman web anda, apa yang mereka fikirkan, dan bahkan memberi cadangan mengenai perkara yang mereka hadapi? Dan anda boleh memilikinya? Secara percuma? Anda mahukannya, bukan?


Anda boleh - Konsol Carian Google adalah perkhidmatan percuma untuk membantu memantau dan mengoptimumkan prestasi laman web anda dalam hasil carian. Sila semak di Google Search Console.


Memulakan adalah mudah. Anda mengesahkan bahawa anda adalah pemilik atau pentadbir laman web dengan menambahkan tag meta ke kod HTML beranda anda, memuat naik fail ke pelayan atau melalui penyediaan Google Analytics atau Google Tag Manager anda.


Beri masa beberapa hari untuk mengumpulkan beberapa data, dan juga pilihan anda. Gunakan Search Console untuk memastikan Google dapat memahami kandungan anda, melihat pertanyaan mana yang mendorong lalu lintas (ditambah kekerapan orang mengklik laman web anda dalam hasil carian), memantau masalah spam yang berkaitan dengan laman web anda, bahkan siapa yang menghubungkan anda dengan anda dan banyak lagi. Search Console sering diabaikan, tetapi menggunakannya akan membuat perbezaan besar.


3. Gunakan Alat Webmaster Bing untuk mendapatkan lebih banyak maklumat:

Google adalah pemain dominan di pasaran enjin carian. Namun, masih terdapat berjuta-juta carian yang dilakukan menggunakan mesin carian Microsoft setiap hari.


Memahami pendapat mereka tentang laman web anda adalah cara lain untuk meningkatkan usaha SEO anda. Sama seperti Google, mereka mempunyai alat hebat, Alat Webmaster Bing, dengan maklumat percuma.


Kerana memberikan data yang berbeza untuk Search Console, anda juga boleh mendapatkan idea yang berbeza mengenai cara meningkatkan laman web anda. Ia bahkan dilengkapi dengan laporan SEO dan Penganalisis SEO untuk memulakan anda dengan cadangan yang boleh dilaksanakan. Sama seperti Search Console, terdapat pelbagai cara untuk mengesahkan laman web anda untuk mendaftar dan memulakannya.

  • Ingin mengetahui lebih lanjut?
  • Cara mendapatkan laman web anda di Google
  • Cara mendapatkan kedudukan laman web anda di Google
  • Cara membuat papan pemuka tersuai di Google Analytics (untuk menjimatkan masa dengan meletakkan semua metrik kegemaran anda di satu tempat)
  • Diagnosis SEO segera menggunakan Analitis Google


Menggunakan Search Console untuk mencari penambahbaikan yang dapat anda lakukan hanya dalam 3 minit.


Bagaimana anda menyelidik kata kunci?

Salah satu bahagian SEO yang sering didengar adalah penyelidikan kata kunci. Bagaimanapun, setiap kali kita menggunakan enjin carian, kita menggunakan kata kunci (namanya salah nama, kebanyakan kata kunci mempunyai lebih dari satu kata di dalamnya!)


Banyak kempen SEO dimulakan dengan kata kunci - mengetahui apa yang dicari oleh khalayak dalam niche anda adalah kelebihan yang hebat. Selama ini, kami akan menggunakan alat untuk meneliti kata-kata sebenar yang ditaip orang dalam enjin carian. Bercakap dengan bahasa khalayak anda, dan bukan bahasa teknikal, adalah cara anda menjangkau mereka - sama seperti di dunia luar talian.


Setelah anda mempunyai pelbagai idea kata kunci, anda kemudian dapat menggunakannya untuk SEO di halaman, meningkatkan kandungan anda, membina halaman bermanfaat dan mencari laman web yang relevan di tempat anda.


1. Beri laman web anda rumah untuk semua topik:

Mari mulakan dengan sesuatu yang praktikal - fikirkan semua topik penting mengenai laman web kami. Jangan cuba dan tentukan setiap variasi kata kunci, tetapi kelompokkan idea anda dalam beberapa topik - setiap idea merangkumi halaman atau sekumpulan halaman yang berkait rapat.


Sekiranya anda menulis blog, maka anda akan mempunyai idea untuk setiap tema utama yang dibahaskan, seperti resipi kek atau restoran di tempat anda. Sekiranya anda mempunyai laman web perniagaan, anda memerlukan idea untuk setiap produk atau perkhidmatan yang anda tawarkan.


Sekarang kembangkan topik-topik ini ke dalam senarai kata kunci. Mengambil setiap topik secara bergilir-gilir, fikirkan semua cara berbeza yang mungkin dicari oleh seseorang untuknya. Untuk apa laman web mahu diperingkat? Letakkan diri anda sebagai perhatian dalam trafik.


Sekiranya tidak ada yang lain, pastikan anda mempunyai rumah yang sesuai untuk topik utama anda bermaksud anda memikirkan bagaimana pelawat akan menemui produk, perkhidmatan atau kandungan anda.


2. Lihat kata kunci untuk laman web anda:

Sebelum mencari kata kunci baru, cara yang bijak untuk mendapatkan idea adalah dengan melihat apa yang anda mahukan. Ini adalah topik yang sudah difikirkan oleh Google atau Bing bahawa anda adalah sumber yang relevan - ini dapat menunjukkan bahawa mereka belum menemui anda, beberapa topik yang anda akan terkejut atau di mana laman web anda telah berjaya mencapai kemajuan.


Dengan menggunakan alat pihak ketiga, seperti SEMrush atau Serpstat (kedua-duanya membolehkan anda menjalankan sejumlah laporan percuma), anda boleh mendapatkan gambaran ringkas kata kunci yang dapat dilihat oleh laman web anda. Anda mungkin belum cukup tinggi untuk memperoleh lalu lintas dengan kedudukan ini, tetapi anda harus bermula di suatu tempat...


3. Lihat kata kunci mana yang menghantar lalu lintas ke laman web anda:

Sekiranya anda telah menyiapkan diri dengan Konsol Carian Google atau Alat Webmaster Bing, kini anda boleh mendapatkan idea kata kunci percuma.


Kedua-dua alat ini menunjukkan dengan tepat istilah carian yang telah mereka tunjukkan di laman web anda, dan berapa banyak orang yang mengklik hasil anda.


Contohnya, data Analisis Carian memperincikan pertanyaan yang telah anda tunjukkan, kedudukan kedudukan rata-rata halaman anda dan berapa banyak orang yang memilih untuk mengklik hasil anda.


4. Luaskan sasaran kata kunci anda dengan carian yang berkaitan:

Kaedah yang hebat dan percuma untuk mendapatkan idea baru untuk kata kunci dalam niche anda adalah dengan menggunakan data yang diberikan oleh Google untuk setiap carian. Setelah melakukan carian di Google, anda akan menemui Carian yang berkaitan dengannya di bahagian bawah. Bolehkah anda menggunakan mana-mana untuk meningkatkan kandungan anda?


Begitu juga, kita dapat banyak idea menggunakan fungsi Cadangan Google (senarai idea yang ditunjukkan oleh Google ketika anda mula menaip di bar carian). Istilah ini muncul kerana Google sering melihatnya digunakan.


Alat seperti Keyword Tool dan Ubersuggest membolehkan anda memasukkan kata kunci utama anda dan menemui banyak varian, semuanya berdasarkan carian sebenar.


5. Periksa pesaing anda:

Taktik SEO lain yang pantas dan berharga - lihat kedudukan pesaing anda. Pergi ke salah satu alat yang digunakan untuk memeriksa kedudukan kami sendiri, tetapi masukkan domain pesaing. Anda akan melihat dengan cepat istilah dari mana mereka mendapat trafik dan dapat memanfaatkan yang terbaik untuk diri sendiri!


Sekiranya anda tidak tahu siapa persaingan anda, cari beberapa sasaran kata kunci terpenting anda - laman web yang mempunyai kedudukan yang konsisten adalah yang mesti dilihat.


Jangan masukkan laman web besar yang menjual banyak item seperti Amazon (melainkan jika anda suka mencari data) Pilih seseorang yang cukup besar untuk mempunyai banyak kata kunci, tetapi cukup untuk dikhususkan.


Sekarang, hanya kerana pesaing mendapat ranking yang baik untuk kata kunci, tidak bermaksud anda harus mencuba dan menyasarkannya. Ini mesti sangat relevan dengan laman web dan penonton anda. Tetapi, ini adalah cara yang cepat dan berkesan untuk menggunakan kerja keras orang lain untuk mendedahkan minat penonton.


6. Pilih sasaran kata kunci yang sesuai:

Pada tahap tertentu anda akan mempunyai banyak senarai kata kunci yang berpotensi. Kita perlu mencari kaedah memilih yang terbaik untuk ditumpukan. Dalam ini kita mahukan gabungan istilah kepala dan ekor panjang (long tail).


Istilah kepala dicari lebih kerap, kurang kata (3 atau kurang dalam kebanyakan kes) dan hasilnya lebih umum dan berdaya saing. Istilah ekor panjang adalah frasa yang lebih panjang (biasanya lebih dari 3 perkataan) dan lebih spesifik. Walaupun kata kunci long tail biasanya kurang popular, kita biasanya dapat mengetahui dengan tepat apa yang dicari oleh pencari. 


Terdapat sejumlah alat yang dapat kita gunakan untuk mencari data volume kata kunci, termasuk Perencana Kata Kunci Google (yang memerlukan akaun AdWords aktif untuk menggunakan sepenuhnya), SEMrush (pilihan berbayar dan percuma) dan WordStream (pilihan berbayar dan percuma).


Gunakan ini untuk membuang idea kata kunci yang mempunyai jumlah yang terlalu sedikit, atau terlalu banyak, menghasilkan campuran sasaran kepala dan ekor panjang yang sihat, periksa persaingan dan bahkan cari idea baru.


Apa itu SEO di halaman dan apa prinsipnya?

Dari semua peningkatan SEO yang boleh anda buat, salah satu yang paling anda kendalikan adalah pengoptimuman di halaman.


Taktik meningkatkan halaman anda untuk mendapatkan lebih banyak lalu lintas dengan lebih relevan dengan pertanyaan carian, SEO di halaman adalah sesuatu yang dapat dilakukan oleh semua orang. Matlamat kami adalah untuk membuat halaman yang membantu pencari mencapai matlamat mereka, menjawab maksud carian mereka. Usaha anda harus berfokus pada yang relevan dan bermanfaat mungkin.


Laman web terdapat dalam semua bentuk dan ukuran, tetapi tidak kira perkara atau susun atur halaman, sekumpulan prinsip halaman yang diperincikan di bawah ini berlaku.


1. Buat tag tajuk yang lebih baik:

Salah satu perkara pertama yang dilihat oleh pencari di laman web anda tidak dapat dilihat di halaman itu sendiri. Tag tajuk dipaparkan sebagai pautan biru dalam hasil carian, dan sebagai tajuk utama ketika halaman dikongsi di media sosial. Ini membolehkan kita mengoptimumkannya dengan dua cara.


Pertama, kita boleh meletakkan sasaran subjek kata kunci utama di dalamnya untuk menunjukkan kepada enjin carian halaman ini, lebih baik menjelang awal.


Kedua, kita dapat membina tajuk yang sangat menarik dan menarik perhatian. Menonjolkan hasil carian dengan cara ini dapat membantu kita mendapatkan klik tambahan. Sudah tentu, apa yang akan dicapai bergantung kepada khalayak anda dan jenis halaman yang dimaksudkan. Halaman keterangan produk dan catatan blog akan mempunyai tag tajuk yang sangat berbeza.


Teliti semua halaman anda dan lihat tajuk anda. Adakah anda memanfaatkan sepenuhnya kata kunci anda? Dan adakah mereka semenarik mungkin (dan sesuai)? Setiap halaman memerlukan teg tajuk yang unik, dan panjangnya mestilah 65 aksara atau kurang.


2. Gunakan penerangan meta yang lebih menarik:

Sama seperti tag tajuk anda, deskripsi meta adalah kaedah mudah tetapi sangat berkesan untuk meningkatkan SEO anda. Meta deskripsi digunakan untuk menghasilkan perenggan kecil teks yang muncul di bawah tajuk halaman dalam hasil carian.


Mereka direka untuk menjadi penerangan ringkas mengenai apa yang anda dapati di halaman. Walaupun mereka tidak dikira sebagai faktor peringkat, mereka mempengaruhi kadar klik-tayang - penerangan meta yang hebat membantu menjadikan hasilnya menonjol di kalangan rakan sejawatnya...


Hasilnya, meluangkan masa untuk menyemak deskripsi meta anda dan menulis yang terbaik mungkin adalah pengoptimuman utama - ini pada dasarnya adalah iklan untuk halaman anda, jadi jadikan mereka semenarik mungkin...


Untuk memulakan, cari di Search Console untuk perihalan yang difikirkan boleh dilakukan oleh Google dengan peningkatan. Kemudian, dengan menggunakan perisian yang disebut crawler, kita dapat melihat keseluruhan laman web dan mencari halaman dengan keterangan meta tags yang hilang.


3. Jangan bimbang tentang tag kata kunci meta:

Sebilangan nasihat yang enggan hilang - walaupun apa yang akan dinyatakan oleh beberapa panduan, jangan risau menggunakan tag kata kunci meta, ia tidak membantu SEO.


4. Mempunyai URL yang masuk akal:

Topik yang lebih teknikal, kebanyakan laman web dapat meninjau dan mengoptimumkan URL mereka, terutama ketika membuat halaman baru. Menjadikan URL pendek, mudah dibaca dan kaya dengan subjek kata kunci adalah cara mudah untuk memanfaatkannya sepenuhnya.


5. Manfaatkan sepenuhnya gambar anda:

Tidak syak lagi laman web baru anda mempunyai banyak gambar yang indah. Tetapi adakah anda menggunakannya sepenuhnya?


Pastikan anda menjadikannya sekelas mungkin dengan mengurangkan ukurannya (baik dalam ukuran data dan fizikal) sehingga cepat dimuat. Kemudian, gunakan nama fail deskriptif, dan gunakan tag alt untuk memberikan teks deskriptif sehingga mesin pencari dapat memahami gambar tersebut.


6. Mempunyai tajuk yang jelas:

Tajuk utama halaman anda memberitahu pengunjung, termasuk mesin carian, tentang apa halaman tersebut. Tanda tajuk memungkinkan kita menandai apa itu tajuk atau sub-judul di halaman, dan kita dapat menggunakan tag h1 untuk menunjukkan tajuk utama. Sebilangan besar CMS melakukan ini secara automatik.


Semak tag h1 anda di seluruh laman web anda, menggunakan crawler untuk mencari semuanya jika diperlukan. Adakah mereka semua menerangkan halaman dengan tepat? Adakah mereka menggunakan sasaran kata kunci? Dan adakah mereka sepadan dengan tag tajuk dengan apa yang katakan pada laman web mereka?


Kaedah yang bagus untuk membuat orang keluar dari halaman anda adalah memberitahu mereka satu perkara dengan tag tajuk, dan kemudian tidak sesuai dengan harapan mereka dengan tajuk utama anda. Jangan terus mengulangi kata kunci melalui sub-tajuk anda - gunakan variasi dan bahasa semula jadi untuk menerangkan kandungan anda.


7. Tingkatkan kandungan anda:

Topik besar untuk diselesaikan, dan yang paling luas. Lihat kandungan yang anda ada untuk halaman anda. Adakah ia merangkumi topik yang dimaksudkan sepenuhnya? Adakah ia menangani semua variasi kata kunci yang relevan yang anda dapati? Adakah ia menjawab persoalan untuk khalayak umum? Adakah ditulis sebaik mungkin untuk meningkatkan hubungan dengan pembaca anda?


Enjin carian menyukai kandungan berkualiti, jadi anda perlu membuat halaman anda sebaik mungkin setiap masa. Lihat siapa yang mendapat kedudukan yang baik untuk sasaran kata kunci anda. Bagaimana anda boleh membuat sumber yang jelas jauh lebih baik? Bagaimana anda dapat menyelesaikan masalah?. ๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜ŽSila semak lebih lanjut klik ๐Ÿ‘‰ disini.



๐Ÿ˜Selamat membaca dan semoga bermanfaat...

Comments




Subscribe to Our Newsletter

Dapatkan Update Terkini Terus Ke Email Anda...


*Kami Benci Spam!

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Padam Akaun Instagram

Bagaimana Cara Hack "Wifi Password"

Cara Membuat Video Montaj

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Buat Akaun Google Baru (Gmail)