5 Cara Terbukti untuk Meningkatkan Ranking Google
- Get link
- X
- Other Apps
Cara Meningkatkan Kedudukan Google pada 2023/2024
SEO boleh menjadi sangat menggembirakan - tetapi hanya memberi perhatian kepada lima asas ini akan meletakkan web anda dalam kedudukan berjaya di Google. Semak juga di π Google Search Central.
Cara Meningkatkan Prestasi SEO 2024 Dengan Halaman & Kluster Topik. Semak juga di πAPB.
Banyak perkara telah berubah dalam SEO sejak Google mula-mula muncul dalam talian pada tahun 1998. Semak juga di π Google Business Profile Help.
Satu perkara yang tidak berubah ialah ini: Trafik organik anda berkaitan secara langsung dengan kedudukan kedudukan enjin carian anda.
Jika anda mempunyai bilangan kata kunci yang banyak dalam indeks Google dan ia muncul di atau berhampiran bahagian atas hasil carian, trafik tanpa had akan mengikuti. Semak juga di π Wikihow.
Sebaliknya, jika anda mempunyai laman web yang hebat, tetapi tiada keterlihatan dalam SERP, anda ditakdirkan untuk mempunyai sedikit jika ada trafik carian organik. Semak juga di π Backlinko.
Dalam siaran ini, saya akan memecahkan langkah-langkah yang diperlukan untuk meningkatkan SERP Google anda. Yang berkata, saya tahu anda sama-sama berminat untuk mengetahui perkara berikut.
Berapa lama masa yang diperlukan untuk meningkatkan Kedudukan Google?
Saya akan keluar secara ringkas di sini dan memberi anda jawapan yang pasti, "Ia bergantung."
Walaupun saya menyedari ini mengecewakan dan kelihatan seperti coout, itu adalah kebenaran. SEO tidak berlaku dalam ruang hampa dan setiap situasi menawarkan satu set pembolehubah yang unik.
Kemahiran, belanjawan, tahap persaingan dan cara tapak web anda disusun semuanya boleh memainkan peranan dalam seberapa cepat seseorang boleh menggerakkan dail.
Oleh itu, dengan mengambil kira perkara itu, mari kita pecahkannya dalam erti kata yang lebih boleh diukur dan semak perkara yang boleh anda lakukan untuk membuat perkara berlaku lebih awal, bukannya kemudian.
Semasa episod AskGooglebot pada Jun 2021, John Mueller, wakil carian Google, berkata ia boleh mengambil masa "beberapa jam hingga beberapa minggu" untuk Google mengindeks kandungan baharu atau dikemas kini. Dia juga memberi amaran bahawa hanya kerana halaman diindeks, tidak bermakna ia akan mendapat kedudukan untuk apa-apa serta-merta, jika pernah.
Disebabkan oleh bilangan faktor yang dimainkan, perubahan pantas dalam SERP tidak sepatutnya dijangka.
Mueller pernah berkata pada masa lalu bahawa walaupun anda membuat perubahan drastik pada reka bentuk dan fungsi tapak web anda, ia masih boleh mengambil masa beberapa bulan atau setahun untuk memberi kesan.
Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna anda hanya perlu duduk dan menunggu selepas anda menaik taraf tapak anda. Beliau menyebut beberapa idea khusus untuk mempercepatkan pengindeksan, yang termasuk:
- Mencegah beban pelayan dengan menjadikan pelayan dan tapak web anda lebih pantas.
- Memaut dengan jelas ke halaman baharu.
- Mengelakkan penggunaan URL yang tidak diperlukan, seperti penapis halaman kategori.
- Mengambil kesempatan kaedah penyerahan seperti memuat naik fail peta laman dan alat pemeriksaan URL.
Akhir sekali, Mueller mengulangi cara terbaik untuk mendapat kedudukan adalah dengan mencipta kandungan berkualiti tinggi yang akan berguna oleh pencari. Dalam kata-katanya, jadikan tapak anda "hebat."
Cara Meningkatkan Kedudukan Google Anda
Untuk mencapai 10 SERP teratas dalam masa kurang daripada setahun memerlukan banyak kerja keras, kemahiran, dan kadangkala nasib.
Dan ini membawa kita kembali kepada topik perbincangan hari ini tentang cara meningkatkan kedudukan Google anda.
Jadi, jika anda ingin meningkatkan jualan dan penukaran dengan membawa tapak web anda ke halaman pertama Google, berikut ialah lima langkah yang perlu anda ambil.
1. Mulakan Dengan Asas Struktur Web
Struktur laman web dan seni bina maklumat yang lemah boleh merosakkan kempen SEO terbaik sekalipun.
Jika tapak web anda sukar untuk dinavigasi pengguna dan Google merangkak, kedudukan anda mungkin terjejas. Perhatikan Core Web Vitals.
Lakukan Audit SEO Teknikal
Algoritma Google menggabungkan beribu-ribu isyarat, ditambah pembelajaran mesin dan AI untuk menentukan kedudukan carian.
Yang berkata, mengikuti asas, walaupun hari ini, akan memberi anda kelebihan berbanding banyak pesaing. Berikut ialah langkah-langkah yang perlu diketahui untuk menjalankan audit SEO.
2. Menyampaikan Pengalaman Halaman yang Hebat
Google mentakrifkan pengalaman halaman sebagai "satu set isyarat yang mengukur cara pengguna melihat pengalaman berinteraksi dengan halaman web melebihi nilai maklumat tulennya, pada peranti mudah alih dan desktop.
Penting Web Teras
Sama ada tapak mudah alih atau desktop, anda mesti sentiasa memantau kelajuan dan terus meningkatkannya. Khususnya, Cat Kandungan Terbesar (LCP), Kelewatan Input Pertama (FID) dan Anjakan Reka Letak Kumulatif (CLS).
Saiz fail
Untuk saiz fail, gunakan program penyuntingan imej kegemaran anda.
Sebelum memuat naik, anda boleh mengoptimumkan lagi saiz fail dengan apl seperti Optimizilla, Image Recycle.
Akhir sekali, sentiasa sahkan bahawa dimensi imej sesuai dengan ruang imej yang dikhaskan untuk mengekalkan rupa bersih dan berstruktur halaman web langsung anda.
Browser Caching
Apabila pelayar web memuatkan halaman, ia memuatkan beberapa sumber. Caching penyemak imbas menyimpan fail sumber ini secara setempat pada komputer pengguna.
Dengan cara itu, apabila pengguna menavigasi ke halaman baharu, sumber tersebut tidak perlu dimuatkan lagi.
Bagi kebanyakan orang, cara terbaik untuk mendayakan caching ialah dengan menambahkan kod pada fail .htaccess hos/pelayan web.
Untuk WordPress, terdapat pemalam percuma yang tersedia untuk mencapai ini, seperti WP SuperCache.
Pengendalian Skrip
Sebelum memuatkan fail JS dan CSS yang tidak terkira banyaknya untuk meningkatkan tapak anda, pastikan anda memerlukan penambahan tambahan tersebut kerana ia akhirnya memperlahankan tapak web anda.
Anda juga boleh mengecilkan fail anda dengan menanggalkan ulasan, contohnya, untuk memastikan perkara berjalan pantas.
Dan jika mungkin untuk menggabungkan beberapa skrip ke dalam satu fail, lakukannya. Dengan cara itu, hanya akan ada satu panggilan mendapatkan semula ke pelayan untuk memuatkan semua skrip.
Berikut ialah beberapa alatan yang boleh membantu anda mengukur dan memantau Core Web Vitals.
Mesra Mudah Alih
Dengan evolusi carian dan indeks yang diutamakan mudah alih, tapak web anda perlu lulus Ujian Mesra Mudah Alih.
Versi desktop kandungan halaman… Pengindeksan diutamakan mudah alih bermakna kami akan menggunakan versi mudah alih halaman untuk pengindeksan dan kedudukan…”
Untuk mengelakkan masalah kedudukan mudah alih, anda harus menggandakan niat dan prestasi carian.
HTTPS
Semak sama ada sambungan tapak anda selamat. Jika halaman tidak disiarkan melalui HTTPS, ketahui cara untuk menjadikannya selamat.
Tiada Interstisial Menceroboh
Interstisial mengganggu ialah elemen halaman yang mengaburkan kandungan daripada pandangan pengguna, biasanya untuk tujuan promosi.
3. Optimumkan Halaman Anda Untuk Google
Tidak perlu dikatakan bahawa anda mesti menulis kandungan yang hebat yang akan memastikan pembaca terlibat supaya mereka boleh membaca hingga perenggan terakhir.
Untuk memenangi mereka dengan cepat ke atas khalayak sasaran anda, mulakan dengan pengenalan ringkasan pantas yang memberitahu pembaca apa yang mereka harapkan untuk ditemui dalam siaran itu.
Kini, untuk menjadikan kandungan anda mesra untuk Google, beberapa strategi terbaik yang boleh anda laksanakan ialah:
Beritahu Google Perihal Halaman Anda
Lakukan ini dengan menambahkan data berstruktur di seluruh tapak anda. Dengan cara itu, Google boleh memahami kandungan anda dengan mudah.
Schema.org ialah format yang diutamakan oleh Google. Jenis skema termasuk resipi, perniagaan, produk, pengarang dan banyak lagi.
Pastikan Tajuk Anda Pendek
Selain daripada mematikan pembaca anda kerana mustahil untuk mereka mendapatkan maklumat penuh sepintas lalu, tajuk yang lebih panjang juga akan menjejaskan kesan SEO kata kunci anda.
Untuk menyesuaikan panjang SERP dengan betul, pastikan tajuk anda antara 135 dan 159 aksara. Pemalam SEO boleh membantu anda mengenal pasti tajuk dengan aksara yang berlebihan.
Buat Tajuk Unik & Perihalan Meta
Walaupun tajuk dan perihalan meta tidak mempunyai kesan langsung pada kedudukan tapak web anda, ia agak penting dalam menggambarkan nilai kandungan anda daripada SERP.
Oleh itu, jika dilakukan dengan betul, mereka boleh meningkatkan kadar klik lalu anda dan seterusnya meningkatkan trafik anda.
Jadi, pastikan anda menulis tajuk yang unik dengan penerangan yang ringkas dan menarik yang turut mengandungi kata kunci sasaran.
Selain itu, anda juga harus tahu bahawa jika anda tidak menulis perihalan meta unik dan jelas anda sendiri dengan kata kunci sasaran untuk halaman anda, Google akan menjananya secara automatik.
Jelas sekali, yang dijana secara automatik tidak akan berkesan untuk tapak anda seperti yang telah anda buat dengan betul. Namun, anda juga harus berhati-hati untuk tidak memasukkan tajuk dan perihalan anda dengan kata kunci.
Menjadi Khusus Dalam Teks link Dalaman Anda
Terus kepada intinya jika anda mahu kandungan anda mendapat kedudukan untuk kata kunci tertentu.
Banyak tapak web di luar sana tanpa disedari menggunakan teks sauh yang kabur dan sukar difahami untuk dipautkan ke halaman lain dalam tapak mereka.
Ini adalah satu kesilapan besar kerana ia tidak akan menjadi sauh yang cukup jelas kepada pelawat anda dan juga enjin carian.
4. Optimumkan Untuk Niat Carian
Evolusi pencarian moden berakar pada Hummingbird, kemudiannya ditambah dengan Rankbrain dan kemudian BERT.
Perlawanan akhir untuk Google adalah untuk lebih memahami konteks carian untuk menyampaikan hasil yang sepadan dengan niat pertanyaan yang diberikan. Malah, kejayaan berterusan Google bergantung padanya.
Empat jenis niat carian biasa (atau pengguna) ialah:
- Navigasi – carian untuk tapak web tertentu.
- Bermaklumat – mencari ilmu.
- Komersial – carian untuk data (seperti ulasan) keputusan pembelian termaklum.
- Transaksional – carian untuk membuat pembelian.
Cara Mengoptimumkan Untuk Niat kata kunci Carian
Semak SERP untuk frasa kata kunci yang anda berminat untuk kedudukannya. Jika hasil teratas tidak sejajar dengan halaman anda, anda tidak akan mendapat kedudukan. Dalam erti kata lain, jika Google telah memutuskan niat carian adalah bermaklumat dan halaman anda adalah transaksional, halaman itu tidak akan mendapat kedudukan yang baik.
Dalam kes di mana halaman tidak sepadan dengan hasil/niat carian teratas, anda mempunyai dua pilihan:
Edit halaman anda agar sepadan dengan niat kata kunci.
Buat halaman baharu untuk memadankan niat kata kunci.
5. Optimumkan Pautan Dalaman
Pautan di tapak web anda mesti diletakkan secara strategik, dan anda mesti memastikan semua pautan berfungsi dengan baik juga. Berikut ialah beberapa helah untuk menggilap permainan pautan anda.
Seni Bina Pautan
Kedalaman halaman tapak anda tidak boleh lebih daripada tiga klik; hack kecekapan yang kadang-kadang orang lupa.
Strategi pemautan dalaman yang betul bermakna halaman terbaik anda muncul di peringkat pertama.
Cara yang berkesan untuk melakukan ini ialah mencipta bahagian halaman utama yang memaut terus ke 'Produk Terlaris' atau 'Kategori Teratas' anda.
Betulkan Pautan & Pendua yang Terputus
Sesetengah pemilik laman web mempunyai tabiat mengabaikan pautan yang rosak kerana mereka tidak menyedari kesan pengalaman pengguna buruk yang mereka cipta.
Tuntut Semula Sebutan Tapak
Tuntut semula sebutan tapak anda dengan menetapkan Google Alert yang akan membantu anda menjejak sebutan jenama anda di seluruh internet.
Dan sekiranya mana-mana sebutan datang tanpa dipautkan kembali ke tapak anda, hubungi juruweb dan minta mereka memaut kembali.
Akhir kata
SEO boleh kelihatan hebat. Sangat mudah untuk terjebak dalam kelumpuhan analisis dan tidak melakukan apa-apa.
Walau bagaimanapun, adalah penting untuk diingat bahawa walaupun pada tahun 2022, hanya memberi perhatian kepada asas, seperti yang digariskan di atas, akan meletakkan anda untuk kejayaan dalam talian.
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment
Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.
Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.
Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).
Terima Kasih.
The Blogler (Aku Pakar Blogger).