Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

10 Cara Bijak Mendapatkan Pengiklanan Percuma di Google

Cara Bagaimana Mendapatkan Pengiklanan Percuma di Google

10 Cara Bijak Mendapatkan Pengiklanan Percuma di Google
Sama ada anda ingin melihat lebih banyak perniagaan anda di Google MyBusiness Malaysia, media sosial atau dalam komuniti fizikal anda, strategi yang diliputi dalam siaran ini boleh membantu anda mencapai perkara itu. Mari semak 10 senarai semak dibawah:

  1. Tulis kandungan yang berguna.
  2. Dapatkan atribut yang disebut dalam ulasan.
  3. Sebutkan ciri khas dalam perihalan Perniagaan anda di Google.
  4. Sebutkan ciri khusus pada tapak web anda.
  5. Lakukan SEO tempatan.
  6. Senaraikan perniagaan anda pada direktori.
  7. Terbitkan kandungan unik pada data dalaman anda.
  8. Hantar catatan blog ke tapak berkuasa tinggi.
  9. Optimumkan penyenaraian perniagaan Google anda.
  10.  Menawarkan konsultasi percuma.


Apabila anda mendengar perkataan pengiklanan, kemungkinan besar kaedah berbayar terlintas di fikiran. Iklan bayar setiap klik, pemasaran gabungan, mengupah profesional SEO, dan sebagainya. Anda mungkin terkejut apabila mendengar bahawa tidak semua kaedah pengiklanan memerlukan wang — malah di Google. Dalam siaran ini, saya akan membincangkan 10 cara yang boleh mendapatkan pengiklanan percuma di Google dan di tempat lain, dalam talian dan luar talian. Semak juga kaedah Panduan SEO Malaysia.


Mula-mula kita akan melihat kaedah percuma untuk mendapatkan pendedahan awal di Google, kemudian di media sosial, dan kemudian ditutup dengan taktik percuma tambahan yang boleh membantu anda mendapat pendedahan dalam talian dan luar.


Cara Mendapatkan Pengiklanan Percuma di Google

Dengan lebih 3.5 bilion carian setiap hari, Google ialah tempat liputan untuk pengguna. Dan dengan hasil khusus lokasi, dalam kehidupan seharian kita, baik, apa sahaja — mendapatkan cuaca, membeli tiket, mencari produk, perkhidmatan pemeriksaan, menjawab soalan cepat, melihat sama ada orang tempatan kedai dibuka, dan senarai diteruskan. Dalam bahagian ini, kami akan merangkumi beberapa strategi perniagaan tempatan anda boleh laksanakan untuk mendapatkan enjin carian yang sangat diperdagangkan ini secara percuma.


10 Cara Bijak Mendapatkan Pengiklanan Percuma di Google


1. Tulis Kandungan Berguna

Mungkin bentuk pengiklanan percuma terbaik di Google ialah kandungan yang berguna. Terbitkan catatan blog dan halaman tapak web dengan kerap yang menjawab soalan biasa yang dicari oleh pelanggan ideal anda, dan gunakan amalan terbaik SEO untuk membantu halaman anda mendapat kedudukan lebih tinggi dalam hasil carian. Halaman ini akan membantu perniagaan anda untuk mengenali orang yang belum mengetahui tentang perniagaan anda. Semakin banyak kali anda membekalkan maklumat yang mereka perlukan, semakin mereka akan mempercayai anda dan semakin besar kemungkinan mereka akan memilih anda apabila mereka memerlukan produk atau perkhidmatan.


2. Dapatkan Atribut Disebut dalam Ulasan

Jika perniagaan anda menawarkan kemudahan yang popular atau unik, jadikan ia berbaloi untuk ditulis. Dalam contoh di bawah, apabila anda mencari di Google untuk "tempat tinggal teres berdekatan anda", restoran muncul dahulu yang ulasannya menyebut tempat duduk teres.


3. Sebutkan Ciri Khas dalam Perihal Perniagaan anda di Google

Satu lagi cara anda boleh mendapatkan pendedahan percuma kepada perniagaan anda di Google ialah dengan menyebut kemudahan popular dalam perihalan Perniagaan Saya di Google anda. Anda akan lihat dalam contoh di bawah bahawa Tempat makan sedap di KL muncul dahulu di Google untuk "sarapan sepanjang hari berhampiran saya". Tidak mungkin secara kebetulan perihalan mereka mengandungi istilah "sepanjang masa".


4. Sebutkan Ciri-ciri Khusus pada Laman Web Anda

Selain penyenaraian perniagaan Google anda, menyebut ciri khusus anda di tapak web anda juga boleh memberi anda beberapa pengiklanan percuma di halaman pertama di Google. Dalam contoh tudung, Cik Ariani muncul pertama kali dalam keputusan untuk "Tudung" hanya kerana tapak web mereka menyebut perkataan tudung.


5. Lakukan SEO Tempatan

SEO tempatan ialah laluan anda yang cuba dan benar ke pengiklanan percuma di Google. Jika anda meletakkan kata kunci berasaskan lokasi di tempat yang betul di tapak web anda, anda boleh muncul dahulu dalam hasil organik untuk carian yang termasuk produk atau perkhidmatan anda serta lokasi anda.

10 Cara Bijak Mendapatkan Pengiklanan Percuma di Google


Dalam contoh di bawah, Panduan SEO Malaysia. muncul pertama kali dalam pek hasil tempatan (di bawah penyenaraian tajaan), dan tapak web mereka menduduki tempat nombor dua dalam hasil organik. Jelas sekali, laman web mereka telah dioptimumkan untuk muncul untuk "istilah carian yang berkaitan".


6. Senaraikan Perniagaan Anda pada Direktori

Terdapat banyak direktori selain Perniagaan anda di Google yang akan dipaparkan di Google. Malah, direktori seperti Yelp dan Trip Advisor yang telah wujud sejak sekian lama dipercayai oleh Google, dan halaman mereka sering muncul di halaman pertama Google.


Contohnya, jika anda mencari "tukang jahit terbaik di Malaysia," anda akan melihat bahawa dua hasil organik pertama ialah halaman yang menyenaraikan 10 tukang jahit teratas di Kuala Lumpur. Perihal meta untuk halaman tersebut menyebut Effa, Kedai Jahit Mariani, Jahitan Tersuai En. Yusoff, Pencuci & Jahitan Kehalusan, dan Semua Jenis Jahitan. Kelima-lima perniagaan ini telah mendapat pengiklanan percuma di Google hanya dengan mempunyai penyenaraian yang kukuh.


7. Terbitkan Kandungan Unik pada Data Dalaman 

Apakah yang anda pelajari daripada data dalaman anda pada suku, tahun lalu atau lebih? Adakah anda mendapat cerapan berharga tentang jualan, pemasaran, kewangan atau sumber manusia? Jika ya, kongsi perkara yang anda temui dengan niat untuk membantu orang lain. Dengan berbuat demikian, anda akan mendapat kepercayaan pembaca anda.


Satu contoh yang baik ialah kandungan SEO berkualiti dan penanda aras industri WordStream.


8. Hantar Catatan Blog ke Tapak Berkuasa Tinggi

Pernahkah anda menulis pendapat atau sekeping kepimpinan pemikiran? Siaran maklumat khusus industri? Adakah ia memberi satu pukulan? Jika ya, ia patut diserahkan kepada tapak berkuasa tinggi dengan khalayak yang luas. Pastikan anda memilih tapak yang boleh dipercayai dan terkenal dalam industri anda yang sudah mendapat pendedahan yang ketara di Google.


Seperti yang anda lihat, blog tetamu ialah cara terbaik untuk mendapatkan pengiklanan percuma di Google melalui tapak lain yang dipercayai Google.


9. Optimumkan Penyenaraian Perniagaan Google Anda

Tiada cara yang lebih baik untuk mengiklankan perniagaan anda di Google secara percuma selain dengan penyenaraian Perniagaan Saya di Google yang dioptimumkan. Malah, secara purata, penyenaraian Perniagaan Saya di Google yang lengkap mendapat 7x lebih klik dan 50% lebih berkemungkinan membawa kepada pembelian berbanding penyenaraian kosong.


Seperti yang anda lihat dalam contoh di bawah, penyenaraian Panel Pengetahuan Red Lantern (yang diambil daripada MyBusiness di Google) menawarkan pelbagai maklumat yang menggalakkan bakal pelanggan memilih mereka.


Mereka mempunyai semua maklumat hubungan mereka disenaraikan, lebih 450 ulasan, penerangan yang menarik, keupayaan untuk menempah jadual, jawapan dalam bahagian Soal Jawab mereka, acara disenaraikan dan disegerakkan dengan platform pesanan dalam talian yang lain. Bakal pelanggan juga boleh melihat foto dalaman dan luaran restoran. Anda juga akan melihat bahawa tapak web mereka, halaman profil Yelp, halaman OpenTable dan halaman TripAdvisor boleh dilihat di Google.


10. Menawarkan Konsultasi Percuma

Jika anda menyediakan perkhidmatan yang membolehkan anda menawarkan perundingan, percubaan, kelas atau penilaian percuma — cubalah untuk mendapatkan pendedahan percuma di Google. Buat pelan untuk tindakan yang jelas di tapak web anda dan buat halaman pendaratan khusus yang menyasarkan "perundingan percuma" (atau mana-mana perkhidmatan percuma yang anda berikan). Ini akan membantu kedudukan halaman anda di Google untuk orang yang mencari perundingan percuma.


😎Selamat membaca dan semoga bermanfaat...


Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram