Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Menghapus Virus & Malware dari PC

Cara Menghapus/ Menyingkir/ Membuang/ Virus/ Malware di Komputer/ PC/ Laptop

Cara Menghapus Virus & Malware dari PC

Adakah anda bimbang komputer anda mungkin mempunyai virus? Sekiranya komputer anda dijangkiti, belajar bagaimana cara menyingkirkan virus daripada komputer anda adalah sangat penting.


Artikel ini berkongsi beberapa tips kepada anda semua untuk mengetahui bagaimana virus komputer berfungsi dan bagaimana cara penghapusan virus komputer.


Teruskan membaca dan mari kita membincangkan selanjutnya:

  • Cara menyingkirkan virus komputer.
  • Apa itu virus komputer.
  • Bagaimana untuk mengetahui sama ada komputer anda mempunyai virus.
  • Adakah komputer anda boleh dijangkiti virus melalui e-mel.
  • Cara melindungi komputer anda dari virus.
  • Cara menyingkirkan virus komputer
  • Di bahagian ini, anda meneroka cara menyingkirkan virus komputer dari PC dan dari Mac.


Mengeluarkan virus komputer dari PC

Virus komputer hampir selalu tidak dapat dilihat. Tanpa perlindungan anti-virus, anda mungkin tidak tahu bahawa anda memilikinya. Inilah sebabnya mengapa sangat penting untuk memasang perlindungan anti-virus pada semua peranti anda.

Cara Menghapus Virus & Malware dari PC


Sekiranya PC anda mempunyai virus, mengikuti sepuluh langkah mudah ini akan membantu anda menyingkirkannya:


Langkah 1: Muat turun dan pasang pengimbas virus

Muat turun pengimbas virus atau penyelesaian keselamatan internet yang lengkap. Disini saya mengesyorkan Kaspersky Internet Security. Video di bawah ini akan memandu anda melalui proses pemasangan:


Langkah 2: Putuskan sambungan dari internet

Semasa anda mengeluarkan virus dari PC, ada baiknya memutuskan sambungan dari internet untuk mengelakkan kerosakan yang lebih jauh: beberapa virus komputer menggunakan sambungan internet untuk menyebarkan.


Langkah 3: Nyalakan semula komputer anda ke mod selamat

Untuk melindungi komputer anda semasa anda membuang virus, rebootnya dalam ‘Safe Mode’. Adakah anda tidak pasti bagaimana untuk melakukan ini?


Berikut adalah panduan ringkas:

  • Matikan dan hidupkan semula komputer anda.
  • Apabila skrin menyala, tekan F8 untuk memunculkan menu ‘Advanced boot options’.
  • Klik ‘Safe Mode with Networking’.
  • Kekal terputus dari internet.
  • Langkah 4: Padamkan sebarang fail sementara.
  • Seterusnya, anda perlu menghapus sebarang fail sementara menggunakan ‘Disk Clean Up’.


Begini caranya:


πŸ‘‰Klik logo Windows di bahagian bawah kanan.

πŸ‘‰Taip "Temporary Files".

πŸ‘‰Pilih "Free up disk space by deleting unnecessary files".

πŸ‘‰Cari dan pilih "Temporary Internet Files" dalam senarai Pembersihan Cakera "Files to delete" dan klik OK.

πŸ‘‰Sahkan pilihan "Delete File".


Beberapa virus diprogram akan aktif semasa komputer anda dihidupkan. Menghapus fail sementara boleh menghapus virus. Walau bagaimanapun, masih tidak selamat untuk bergantung sepenuhnya dengan fail sementara. Untuk memastikan komputer anda daripada dijangkiti virus, adalah bijak untuk menyelesaikannya dengan mengikuti langkah-langkah berikut seperti dibawah (Langkah 5).


Langkah 5: Jalankan imbasan virus

Kini tiba masanya untuk menjalankan imbasan virus menggunakan perisian anti-virus atau keselamatan internet yang anda pilih. Sekiranya anda menggunakan Kaspersky Internet Security, pilih dan jalankan ‘Scan’.

Cara Menghapus Virus & Malware dari PC

Langkah 6: Hapus atau kuarantin virus

Sekiranya virus dijumpai, virus tersebut boleh mempengaruhi beberapa fail. Pilih ‘Delete’ atau ‘Quarantine’ untuk membuang fail dan menyingkirkan virus. Imbas semula komputer anda untuk memastikan tidak ada ancaman lebih lanjut. Sekiranya terdapat ancaman, karantina atau hapus fail.


Langkah 7: Hidupkan (ON) semula komputer anda

Setelah virus ini dihapuskan, anda boleh menghidupkan semula komputer anda. Cukup hidupkan seperti biasa. Tidak perlu lagi dalam ‘Safe Mode’.


Langkah 8: Tukar semua kata laluan anda

Untuk melindungi komputer anda dari serangan lebih lanjut, ubah semua kata laluan anda sekiranya mereka disusupi. Ini hanya perlu sekiranya anda mempunyai alasan untuk mempercayai kata laluan anda telah dicuri oleh perisian hasad, tetapi lebih baik selamat daripada meminta maaf.


Anda sentiasa dapat memeriksa fungsi virus di laman web vendor anti-virus anda atau dengan pasukan sokongan teknikal mereka jika tidak pasti.


Langkah 9: Kemas kini perisian, penyemak imbas dan sistem operasi anda

Mengemas kini perisian, penyemak imbas dan sistem operasi anda akan mengurangkan risiko kekurangan kod lama yang dieksploitasi oleh penjenayah untuk memasang perisian hasad di komputer anda.


Mengeluarkan virus komputer dari Mac

Sekiranya anda menggunakan Mac, anda mungkin mendapat kesan bahawa komputer anda tidak akan mendapat virus. Malangnya, ini adalah salah tanggapan. Terdapat lebih sedikit virus yang mensasarkan Mac berbanding dengan banyak yang menyasarkan PC, tetapi virus Mac memang ada.


Beberapa virus Mac dirancang untuk menipu pengguna agar menganggap mereka adalah produk anti-virus. Sekiranya anda memuat turun salah satu daripada ini secara tidak sengaja, komputer anda mungkin dijangkiti. Tiga contoh virus Mac jenis ini adalah ‘MacDefender’, ‘MacProtector’, dan ‘MacSecurity’.


Sekiranya anda fikir Mac anda mempunyai virus, berikut adalah enam langkah untuk menghapusnya:


Tutup aplikasi atau perisian yang kelihatannya terpengaruh.

Pergi ke ‘Monitor activity’ dan cari virus Mac yang diketahui seperti ‘MacDefender’, ‘MacProtector’, atau ‘MacSecurity’.

Sekiranya anda menjumpai salah satu daripada virus ini, klik ‘Exit the process’ sebelum berhenti dari ‘Activity monitor’.

Seterusnya, pergi ke folder ‘Application’ anda dan seret fail ke ‘Trash’ anda.

Ingatlah untuk mengosongkan folder 'Trash' selepas itu untuk menghapus virus secara kekal.

Sekarang pastikan perisian dan aplikasi anda terkini untuk mendapat manfaat daripada patch keselamatan terkini.

Untuk memastikan tidak ada yang terlewat dan menjaga agar Mac anda dilindungi, pertimbangkan untuk memasang penyelesaian anti-virus jika anda belum memilikinya. Kami mengesyorkan penyelesaian keselamatan internet yang komprehensif seperti Kaspersky Total Security.


Apa itu virus komputer?

Virus komputer adalah sejenis perisian hasad (malicious software) yang direka untuk membuat replikasi diri, iaitu untuk membuat salinannya sendiri di mana-mana pemacu yang disambungkan ke komputer anda.


Virus komputer disebut kerana, seperti virus sebenar, virus ini dapat meniru diri sendiri. Setelah komputer anda dijangkiti virus, inilah cara penyebarannya. Apabila virus komputer menjangkiti komputer anda, virus mungkin melambatkannya dan menghentikannya berfungsi dengan baik.


Terdapat tiga cara utama komputer anda mungkin dijangkiti virus komputer.


Cara pertama komputer anda dijangkiti dari media yang boleh ditanggalkan, seperti stik USB. Sekiranya anda memasukkan USB atau cakera (Hard Disk) ke komputer anda dari sumber yang tidak diketahui, ia mungkin mengandungi virus.


Bagaimana untuk mengetahui sama ada komputer anda mempunyai virus.


Terdapat banyak tanda yang perlu diperhatikan yang menunjukkan bahawa komputer anda mungkin mempunyai virus.


Pertama, adakah komputer anda perlahan? Sekiranya semuanya mengambil masa lebih lama daripada biasa, komputer anda mungkin telah dijangkiti.


Kedua, cari aplikasi atau program yang tidak anda kenali. Sekiranya anda melihat aplikasi atau program muncul di komputer dan jangan sesekali memuat turunnya, so...berhati-hatilah.


Adalah idea yang baik untuk pemasangan perisian yang tidak anda kenali dan kemudian menjalankan imbasan virus menggunakan perisian anti-virus atau keselamatan internet untuk memeriksa ancaman. Munculan yang muncul semasa penyemak imbas anda ditutup adalah tanda virus yang jelas. Sekiranya anda melihatnya, ambil tindakan segera untuk membuang virus tersebut, dengan mengikuti langkah-langkah yang dinyatakan di atas.

Cara Menghapus Virus & Malware dari PC

Tanda lain bahawa komputer anda mungkin mempunyai virus adalah jika aplikasi atau program di komputer anda mula keluar banyak benda-benda yang pelik. Sekiranya program dalam pc anda mula rosak  tanpa sebab yang jelas, ini bermakna komputer anda mungkin telah diserang virus.


Akhirnya, virus boleh menyebabkan komputer anda akan mula cepat panas. Sekiranya ini berlaku, selidiki sama ada anda mempunyai virus menggunakan perisian anti-virus atau keselamatan internet.


Bolehkah komputer anda dijangkiti virus melalui e-mel?

Komputer anda boleh dijangkiti virus melalui e-mel, tetapi hanya jika anda membuka lampiran dalam e-mel spam atau mengklik pautan yang terdapat di dalamnya.


Hanya menerima e-mel spam tidak akan menjangkiti komputer anda. Cukup tandakan sebagai spam atau sampah dan pastikan ia dihapuskan. Sebilangan besar penyedia e-mel akan mengotomatisasi ini (contohnya Gmail) tetapi jika ada yang melayari jaringan tersebut, tandakan sahaja sebagai spam dan jangan membukanya.


Cara melindungi komputer anda dari virus


Berikut adalah beberapa cara utama untuk melindungi komputer anda dari virus:

Cara Menghapus Virus & Malware dari PC


Gunakan perisian anti-virus atau penyelesaian keselamatan internet yang lengkap, seperti Kaspersky Total Security. Untuk telefon bimbit Android anda, pertimbangkan Kaspersky Internet Security untuk Android.

Teliti aplikasi dan perisian dengan membaca ulasan pengguna.

Baca penerangan pembangun sebelum anda memuat turun aplikasi dan perisian.

Hanya muat turun aplikasi dan perisian dari laman web yang dipercayai.

Periksa berapa banyak muat turun aplikasi dan perisian. Lagi banyak lagi bagus.

Periksa apa kebenaran aplikasi dan perisian yang diminta. Adakah ini munasabah?

Jangan sekali-kali mengklik pautan yang tidak disahkan dalam e-mel spam, mesej atau laman web yang tidak dikenali.

Jangan buka lampiran dalam e-mel spam.

Perbarui perisian, aplikasi dan sistem operasi anda.

Gunakan sambungan VPN yang selamat untuk Wi-Fi awam, seperti Kaspersky Secure Connection.

Jangan sekali-kali memasukkan stik atau cakera USB yang tidak diketahui ke dalam komputer anda.

Mengapa mendedahkan komputer anda kepada risiko dijangkiti virus? Lindungi komputer anda dengan Kaspersky Total Security.


Akhir kata: Berhati-hatilah sekiranya ingin download perisian atau aplikasi dari sesuatu laman web yang tak diketahui, jangan jadikan diri sendiri jadi mangsa ekploitasi di talian.

Selamat membaca dan semoga bermanfaat...

Comments

  1. Bab yang atas tu memang tiap kali nk shutdown Sis akan buat.. sangat berjaga-jaga ..
    Sebab itu laptop Sis yang tahun 2008 lagi masih elok di gunakan, cuma dah jadi tukun sejak dah ada laptop baru hehehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram