Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Buat Sitemap di Blogger/Blogspot

Cara Buat Sitemap Blogger/Blogspot xml (WordPress)


Cara Buat Sitemap di Blogger/Blogspot



Apakah kegunaan "Sitemap" ini ye? haa...salah satu kegunaan dan manfaat sebenar sitemap ini untuk blog atau laman web ialah memudahkan Googlebot (Robot) untuk mengingdeks senarai url artikel laman web atau blog anda yang telah terkumpul dari masa ke semasa, dan menjadikan tapak laman web anda menjadi lebih mudah kepada enjin carian (Search Engine) contohnya seperti Google, Bing, Yandex, Yahoo dan sebagainya. Jadi, ini akhirnya akan membuat laman web anda mendapat lebih banyak trafik dari masa ke semasa. Sila semak di sitemap.org


Cara Buat Sitemap di Blogger/Blogspot


Akan tetapi enjin carian tidak dapat menghantar lebih banyak lalu lintas kerana tidak tahu kandungan yang hebat tersembunyi di laman web anda. Biarkan ianya dengan cepat dan mudah mencari semua artikel dengan peta tapak yang dihasilkan dalam sitemap secara dinamik.


Masalah dengan Fail Peta Laman Blogger
Fail peta laman XML yang lengkap mestilah semua halaman laman web tetapi itu tidak berlaku jika blog anda dihoskan di platform Blogger atau Blogspot. Sila semak di Search Console Help.

Google menerima peta laman dalam format XML, RSS, atau Atom. Mereka mengesyorkan menggunakan peta laman XML dan RSS / Atom feed untuk crawling dengan cara optimum.

Suapan RSS atom lalai (default) dari mana-mana blog Blogger hanya akan mempunyai catatan blog terbaru - lihat contoh. Itu adalah batasan kerana beberapa halaman blog lama anda, yang tidak ada dalam fail peta laman XML default, mungkin tidak akan dapat diindeks di mesin pencari. Namun ada jalan penyelesaian yang mudah untuk mengatasi masalah ini.


Hasilkan Peta Laman XML untuk Blog anda
Bahagian ini adalah sah untuk kedua-dua blog Blogger biasa (yang mempunyai alamat blogspot.com) dan juga blog Blogger yang dihoskan sendiri yang menggunakan domain khusus (contohnya exabytes.com).

Inilah yang perlu anda lakukan untuk mendedahkan struktur laman web lengkap blog anda kepada enjin carian dengan bantuan peta laman XML.

Inilah yang perlu anda lakukan untuk mendedahkan struktur laman web lengkap blog anda kepada enjin carian dengan bantuan peta laman XML.

Klik butang Hasilkan Peta Laman dan alat ini akan membuat fail XML dengan serta-merta dengan peta laman anda. Salin keseluruhan teks tersebut.

Seterusnya, pergi ke Blogger.com dashboard, navigate to Settings –> Search Preferences, enable Custom robots.txt option (tersedia di bahagian Perayapan dan Pengindeksan). Copy & Paste peta laman XML tersebut di sini dan simpan perubahan tersebut.

OK... kita sudah selesai. Mesin pencari akan menemui fail peta laman XML anda secara automatik melalui fail robots.txt dan anda tidak perlu melakukan ping secara manual.

Secara dalaman, penjana peta laman XML mengira semua catatan blog yang terdapat di blog Blogger anda. Ia kemudian membahagikan catatan dalam kumpulan 500 pos masing-masing dan menghasilkan beberapa suapan XML untuk setiap kumpulan. Oleh itu, enjin carian akan dapat menemui setiap catatan di blog anda kerana ia akan menjadi sebahagian daripada salah satu peta laman XML ini. 


Beritahu Google secara langsung mengenai Sitemap anda
Anda boleh memberitahu Google di mana untuk mencari peta tapak anda melalui Alat Webmaster Google.


Login masuk ke Alat Webmaster Google dengan akaun Google anda, dan beritahu Google lokasi peta tapak anda.

Selepas log masuk ke Alat Webmaster Google, isikan nama tapak anda dan serahkannya. Anda perlu membuktikan bahawa anda memiliki laman web ini, tetapi ia adalah proses yang sangat mudah - pada dasarnya memuat naik fail ke laman web anda ke Google untuk pengesahan. 


Kemas kini fail robots.txt anda untuk memberitahu enjin carian yang melawat di mana untuk mencari peta tapak anda.


Enjin carian utama (Yahoo, MSN, Ask.com) juga bersetuju dengan cara yang paling mudah dan sejagat untuk memberitahu enjin carian untuk mencari peta tapak laman web anda.


Ini adalah tambahan satu talian yang sangat mudah untuk robots.txt anda, seperti ditunjukkan dalam contoh gambar diatas. Sudah tentu, menukar MyDomain.com menjadi alamat laman web anda.


Peta tapak sangat berguna untuk laman web dan blog baru. Oleh kerana kebanyakan blog baru biasanya tidak mendapat banyak pautan balik ke pos masing-masing, ia menjadi lebih sukar bagi enjin carian untuk mengetahui semua pos dalam sesuatu laman web. Sitemaps membolehkan laman web tersebut untuk membantu enjin carian merangkak (crawl) laman web anda dengan lebih baik lagi.


Untuk laman web yang popular, peta tapak membolehkan laman web anda berinteraksi dengan enjin carian dengan lebih berkesan. Enjin carian boleh meneka berapa banyak laman web anda yang sering dikemas kini, pada bahagian laman web anda lebih kerap diperbaharui daripada yang lain, menetapkan kadar Crawl untuk tapak halaman web anda, dan lain-lain. Ini meningkatkan keterlihatan keseluruhan tapak anda ke enjin carian.


Peta Laman tidak lain hanyalah senarai halaman yang boleh diakses di laman web anda. Peta tapak membantu enjin carian seperti Google, Yahoo dan Bing untuk mudah mencari halaman di laman web anda dan seterusnya boleh membantu dalam indeks yang lebih baik. Sebagai blogger, anda mesti membuat sitemap supaya setiap kali anda membuat pos baru enjin carian dengan mudah untuk (Crawl) dan mengindeksnya dengan mudah.
 

Dalam siaran ini mari kita lihat cara membuat sitemap untuk blog Blogger dan submit ke alat webmaster Google dan di robots.txt.


Buat Sitemap Blogger/ Blogspot Anda
Secara lalai blog blogger anda akan mempunyai sitemap, tetapi sitemap itu hanya menunjukkan catatan blog baru anda (contoh). Peta laman web yang sempurna ialah ia harus mengandungi senarai semua halaman anda supaya enjin carian mengetahui struktur lengkap laman web anda.
 

Cara membuat sitemap untuk Blogger
Mewujudkan sitemap contohnya untuk dijadikan sebagai senarai Tutorial Blog dalam blog ini. Sitemap ini berfungsi untuk blog Blogger yang menjadi tuan rumah sendiri dan blog Blogger biasa.

Hanya gunakan ini (atom.xml? Redirect = false & start-index = 1 & max-results = 500) di sebelah URL blog anda.
 

Lihat contoh di bawah:

http://yourblogname.blogspot.com/atom.xml?redirect=false&start-index=1&max-results=500

Sila jana sitemap blog Blogger/Blogspot anda secara automatik klik πŸ‘‰ DISINI (Labnol.org).

Sila rujuk gambarajah dibawah:πŸ‘‡

Cara Buat Sitemap di Blogger/Blogspot



Cara Buat Sitemap di Blogger/Blogspot



Cara Buat Sitemap di Blogger/Blogspot

Cara Buat Sitemap di Blogger/Blogspot



Cara Buat Sitemap di Blogger/Blogspot



Cara Buat Sitemap di Blogger/Blogspot

Untuk memasukkan alamat sitemap anda sila login ke Google Search Console klik πŸ‘‰ Disini (Rujuk Gambarajah dibawah).

Cara Buat Sitemap di Blogger/Blogspot


Nota: Jika anda telah beralih dari Blogger ke WordPress, anda masih boleh menghantar peta laman XML blog Blogspot yang lama tersebut kerana itu akan membantu mesin pencari menemui catatan dan halaman blog WordPress baru anda tersebut.


Kesimpulan: Membuat sitemap untuk blog Blogger/Blogspot ialah cara bagaimana anda perlu memberitahu enjin carian tentang sitemap laman web anda supaya Googlebot (robots) dapat mengetahui struktur tapak laman web anda. 

Comments

  1. alhamdulillah, blog ni memang terbaik penerangan sangat jelas dan straight to the point, blog saya dah suksess sitemap tu. terima kasih ya.

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram