Cara Sediakan Kedai TikTok untuk Menjual Produk
- Get link
- X
- Other Apps
Bagaimana Buat TikTok Shop Untuk Promosi Perniagaan
Sudahkah Anda Daftar Tiktok Shop Untuk Bisnes Online?
Pengguna π TikTok for Business boleh membuat Iklan TopView, Iklan Dalam Suapan, Iklan Pengambilalihan Jenama, Kesan Berjenama dan Cabaran Hashtag Berjenama. TikTok sangat bagus untuk meningkatkan jangkauan untuk mendapatkan prospek anda, penglibatan pengguna dan kreativiti. Semak juga di π APB.
πTikTok ialah platform untuk video mudah alih bentuk pendek. Misi π TikTok untuk memberi inspirasi kepada kreativiti dan membawa kegembiraan. Tiktok merupakan platform Dengan TikTok Shopping, anda juga boleh memaparkan dan menjual produk tanpa meninggalkan apl. Semak juga di π Wikipedia.
Sebelum Ogos 2021, pembelian TikTok berlaku secara organik. Pencipta merujuk produk pada suapan kemaskini anda, ketika audience serta prospek datang dan pergi melawat tapak eDagang atau kedai tempatan (local Shop) anda. Selain itu di TikTok anda juga boleh menjana wang dengan hasil kreativiti anda di π TikTok Creator.
Kini, TikTok menjadikannya rasmi dengan Shopify dengan pengumuman TikTok Shopping. Pengalaman perdagangan sosial yang telah lama ditunggu-tunggu membawa beli-belah dalam apl dan penemuan produk yang diperkemas ke platform. Anda boleh membeli-belah di TikTok tanpa meninggalkan apl.
Apakah kedai TikTok?
Kedai TikTok ialah ciri beli-belah yang boleh diakses terus pada platform TikTok. Ia membolehkan peniaga, jenama dan pencipta memaparkan dan menjual produk terus di TikTok. Penjual dan pencipta boleh menjual produk melalui video dalam suapan, LIVE dan tab pameran produk.
Berikut ialah cara untuk menyediakan kedai TikTok anda untuk berjaya
Siapa yang boleh menggunakan TikTok Shopping?
Anda boleh menggunakan membeli-belah TikTok jika anda termasuk dalam salah satu daripada empat kategori ini:
- Penjual
- Pencipta
- rakan kongsi
- Ahli gabungan
Jika anda seorang Penjual, anda mesti berada di UK, tanah besar China, Hong Kong atau Indonesia. Anda juga mesti dapat membuktikannya dengan nombor telefon dari rantau itu, sijil pemerbadanan untuk perniagaan anda dan pengenalan diri.
Jika anda seorang Pencipta, akaun anda mestilah berada dalam kedudukan yang baik. Selain itu, anda perlu:
- Mempunyai 1,000+ pengikut
- Dapatkan 50+ tontonan video dalam tempoh 28 hari yang lalu
- Jadilah 18 tahun
- Telah menyiarkan video di TikTok dalam tempoh 28 hari yang lalu
Jika anda menanda semua kotak tersebut, anda boleh memohon melalui π Aplikasi TikTok Shop Creator.
Sumber: TikTok
Jika anda seorang Rakan Kongsi, anda mesti mempunyai perniagaan berdaftar di negara berikut:
- China
- Indonesia
- Itali
- Malaysia
- Filipina
- Singapura
- Thailand
- Turki
- UK
- Vietnam
Jika anda Ahli Gabungan, anda mesti berdaftar sebagai penjual Kedai TikTok daripada:
- United Kingdom
- Tanah besar China dan Penjual SAR Hong Kong (rentas sempadan sahaja)
- Indonesia
- Malaysia
- Thailand
- Vietnam
- Filipina atau
- Singapura
Bagaimana untuk menyediakan kedai TikTok
Jika anda berfikir untuk menubuhkan Kedai TikTok anda sendiri, anda mungkin seorang Penjual. Penjual boleh pergi ke Pusat Penjual TikTok untuk mendaftar.
Muat naik semua dokumen yang anda perlukan, tambahkan produk anda, kemudian pautkan akaun bank anda! Tahniah, anda secara rasminya adalah peniaga TikTok.
Dari sini, anda boleh terus menambah produk baharu ke Kedai TikTok anda di Pusat Penjual. Anda akan dapat mengurus kedai, inventori, pesanan, promosi, perkongsian pencipta dan perkhidmatan pelanggan anda, semuanya dalam Pusat Penjual.
Apakah pembelian langsung TikTok?
Beli-belah langsung TikTok ialah apabila peniaga atau pencipta menyiarkan strim langsung dengan tujuan untuk mempamerkan dan menjual produk. Penonton boleh menonton, membuang item ke dalam troli beli-belah TikTok mereka dan membeli produk tanpa meninggalkan apl.
Petua untuk meningkatkan jualan dengan kedai TikTok anda
Membeli-belah TikTok sedikit seperti membeli-belah Instagram atau membeli-belah di platform sosial lain. Perkara pertama dahulu, jika anda tidak pasti, ketahui cara menjual barangan anda di TikTok seperti seorang profesional. Kemudian, buat rancangan untuk menjual produk anda secara terbaik dengan mengambil kira petua berikut.
1. Optimumkan katalog produk anda untuk TikTok
Etalase TikTok anda ialah tab beli-belah dalam akaun anda. Anda perlu mengoptimumkannya untuk menarik pelanggan. Tiada siapa yang suka kedai yang tidak kemas; begitu juga dengan katalog produk anda.
Fokus pada kualiti dan gaya apabila anda menambah imej produk anda. Anda pasti mahu mereka kelihatan menarik kepada pengguna — anda makan dengan mata anda dahulu, bukan? Jadikan foto produk anda mudah dikenali sebagai jenama anda dengan kekal konsisten dengan estetika TikTok anda yang lain.
Tajuk produk anda hendaklah kurang daripada 34 aksara yang merupakan had pemangkasan. Dan, anda perlu memasukkan maklumat asas tentang produk. Penerangan anda boleh lebih panjang; di sini, anda boleh mendapatkan semua butiran yang anda tinggalkan daripada tajuk. Nota: pautan dalam penerangan produk di TikTok tidak boleh diklik.
2. Beritahu penonton anda tentang kedai TikTok anda
Sebaik sahaja anda mendapat akses ke Kedai TikTok anda, beritahu semua orang. Buat beberapa TikToks yang menunjukkan kepada khalayak anda tempat tab beli-belah anda dan cara membeli produk anda.
3. Promosikan produk anda
Setelah kedai anda disediakan, dan orang ramai tahu tentang produk anda, mula mempromosikannya! Sebut mereka dalam siaran anda, tampilkan mereka dalam strim langsung anda dan tambahkan laungan produk baharu pada bio anda.
Jika anda ingin memastikan orang ramai mengambil perhatian tentang produk anda, maka jangan takut untuk menjadi kreatif dengan promosi anda. Tidak ada keperluan untuk palam yang membosankan atau penerangan produk yang membosankan — sebutkan perkara yang tersedia dan tawarkan juga humor! Anda boleh mengeluarkan halaman daripada buku Glossier dan merakamkan infomersial yang sangat melucukan:
4. Berganding bahu dengan influencer
TikTok adalah lebih daripada satu lagi platform media sosial dan ia telah digelar sebagai fenomena budaya.
Jika anda tidak mahir dalam aliran unik, subbudaya dan jenaka dalaman, anda mungkin lebih baik menyerahkan arahan kreatif kepada seseorang. Terutama apabila anda mempromosikan produk dan kepentingannya tinggi (atau anda boleh membuat banyak wang dan kandungan anda mungkin tersesat dalam algoritma TikTok).
Apabila anda mencari pengaruh yang sesuai untuk jenama anda, ia boleh menjadi pengubah permainan. Bekerjasama dengan pengguna TikTok yang benar-benar merasakan apa yang anda jual. Memberi mereka kebebasan kreatif untuk mengekspresikan diri mereka dengan cara mereka sendiri ialah berapa banyak jenama yang melibatkan khalayak baharu dan menjual produk.
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment
Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.
Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.
Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).
Terima Kasih.
The Blogler (Aku Pakar Blogger).