Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Bertukar dari Blogger ke WordPress

Bagaimana Beralih dari Blogger ke WordPress (WebHosting)

Cara Beralih dari Blogger ke WordPress tanpa Kehilangan Kedudukan Google

Blogger adalah platform percuma untuk memulakan aktiviti blogging dengan cepat dan mudah. Baru-baru ni ada blogger wanita yang bertanya dia ingin bertukar kepada Wordpress. Mungkin ramai juga pengguna Blogger di luar sana mungkin menyedari jika sekiranya mereka mahu kawalan sepenuhnya blog mereka, oleh itu lebih baik menggunakan blog mereka sendiri yang dihoskan di WordPress.org (perbezaan antara blog WordPress.org vs WordPress.com).

"Dalam tutorial langkah demi langkah ini, akan membantu anda beralih atau bertukar dari Blogger ke WordPress tanpa kehilangan rank dalam kedudukan carian Google".

Berikut adalah langkah-langkah yang akan diambil untuk beralih dari Blogger ke WordPress tanpa kehilangan kedudukan Google.

Daftar dengan syarikat hosting WordPress.
  • Eksport blog Blogger anda dengan melawat Setting »Other Page.
  • Import Blogger ke WordPress dengan melawat Tools »Import halaman di kawasan admin WordPress.
  • Menetapkan permalink pada blog WordPress anda yang baru.
  • Menyediakan pelencongan untuk pelawat Blogger ke pos WordPress
  • Sediakan pengalihan untuk suapan RSS
  • Import imej anda dari Blogger ke pustaka media WordPress.
Sekiranya anda memerlukan lebih banyak arahan, teruskan membaca.

Langkah '0' Sebelum Anda Bermula
Sebelum bermula, perkara pertama yang anda perlukan adalah syarikat hosting WordPress yang baik dan nama domain anda sendiri. Saya sangat mengesyorkan NetKL atau Cynet  dari pelan hosting mereka (khusus untuk pengguna WPBeginner). Berbeza dengan Web Hosting seperti BlueHost kerana mereka merupakan penyedia hosting rasmi yang disyorkan oleh WordPress.

Sebaik sahaja anda telah mendaftar untuk hosting dan menetapkan nama domain anda, langkah seterusnya ialah memasang WordPress pada akaun hosting anda. Sebaik sahaja anda memasang WordPress, sudah tiba masanya untuk memindahkan kandungan (konten) dari Blogger ke WordPress.

Langkah 1. Eksport Blog Blogger Anda
Perkara pertama yang perlu anda lakukan adalah mengeksport kandungan blog blogger anda. Hanya log masuk ke papan pemuka blog anda dan pergi ke Setting »Other page . Di bawah bahagian 'Import & buat sandaran', anda perlu butang 'Sandarkan Kandungan'.

Cara Beralih dari Blogger ke WordPress tanpa Kehilangan Kedudukan Google
Akan timbul pop di mana anda perlu klik pada butang 'Simpan ke komputer anda'.

Cara Beralih dari Blogger ke WordPress tanpa Kehilangan Kedudukan Google
Kandungan blog Blogger anda akan dimuat turun ke komputer anda dalam fail XML.

Setelah muat turun selesai, sudah waktunya untuk mengimportnya ke laman WordPress anda.

Langkah 2. Import Blogger ke WordPress
Untuk mula mengimport laman Blogger anda ke WordPress, anda perlu pergi ke pentadbir WordPress anda dan lawati Tools »Import. Pada halaman Import, klik pada Blogger.
Cara Beralih dari Blogger ke WordPress tanpa Kehilangan Kedudukan Google
Ini akan membawa pop timbul yang meminta anda memasang pengimport Blogger untuk WordPress. Anda perlu klik pada butang Install.

WordPress kini akan memuat turun dan memasang plugin Pengimport Blogger untuk anda. Setelah selesai memasang, anda perlu mengklik pada pautan Aktifkan Plugin dan Jalankan Pengimport untuk meneruskan.

Cara Beralih dari Blogger ke WordPress tanpa Kehilangan Kedudukan Google

Di skrin Import Blogger, WordPress akan meminta anda memuat naik fail XML. Ini adalah fail yang anda muat turun di Langkah 1.

Cukup klik pada butang pilih file dan muat naik fail XML yang anda muat turun tadi. Seterusnya, klik pada fail Upload dan butang import untuk meneruskan.

Cara Beralih dari Blogger ke WordPress tanpa Kehilangan Kedudukan Google

Sekarang jika anda tidak memilih salah satu daripada hos yang disyorkan atau tapak halaman (fail) anda sangat besar, anda mungkin mendapat ralat bahawa saiz fail anda terlalu besar. Dalam kes ini, anda perlu meningkatkan atau mengubah had muat naik fail ke tahap maksimum. Jika saiz fail kecil, maka anda tidak akan melihat apa-apa ralat.

WordPress kini akan mengimport catatan blogger anda satu demi satu. Apabila selesai, anda akan diminta untuk memberikan pengarang kepada pos catatan yang diimport. Anda boleh menyerahkan catatan blogger anda kepada pengarang yang sedia ada (anda) atau membuat akaun pengarang baru.

Tahniah! anda telah berjaya mengimport kandungan Blogger anda ke WordPress. Walau bagaimanapun, anda masih perlu memastikan bahawa anda tidak melepaskan sebarang kedudukan carian dan pelawat dari blog lama anda dengan mudah mendarat ke kandungan yang sama di laman web WordPress baru anda.

Langkah 3. Menetapkan Permalinks
Permalinks adalah istilah yang digunakan untuk struktur URL halaman individu. WordPress datang dengan ciri yang membolehkan anda menyiapkan struktur URL mesra SEO. Bagaimanapun, kerana anda mengimport kandungan dari Blogger, anda akan menginginkan struktur URL anda menjadi hampir dengan struktur URL Blogger anda.

Untuk menetapkan permalinks, anda perlu pergi ke Tetapan »Permalinks skrin dan pilih Bulan dan Nama sebagai struktur permalink anda.

Cara Beralih dari Blogger ke WordPress tanpa Kehilangan Kedudukan Google
Langkah 4. Menetapkan Pengalihan semula
Langkah terpenting dalam memindahkan mana-mana laman web adalah untuk menyediakan pengalihan yang betul supaya pengguna akan diarahkan semula ke laman web baru anda.

Bahagian penting pengalihan, iaitu anda mahu pengguna mendarat dengan tepat pada halaman yang sama di laman web baru yang mereka cuba akses pada tapak lama. Kedua, ini juga memberitahu enjin carian kerana halaman (tapak) lama anda dipindahkan ke lokasi baru.

Untuk bergerak dari Blogger ke WordPress, anda perlu menyediakan pengalihan semula pada dua peringkat.

Pertama, anda akan mengalihkan pelawat Blogger ke blog WordPress anda yang baru. Kedua, apabila pengguna mencapai laman WordPress anda, ianya akan mengarahkannya ke pos yang tepat.

Mari kita mulakan pengalihan semula pada blog blogger. Anda perlu log masuk ke akaun Blogger anda dan pergi ke tetapan Blog anda dan klik Templat.

Cara Beralih dari Blogger ke WordPress tanpa Kehilangan Kedudukan Google

Pada halaman templat, anda perlu ke bahagian bawah halaman dan klik pada pautan Revert to Classic Template link.

Selepas bertukar kepada templat klasik, anda akan melihat teks "Edit HTML ". Anda perlu menggantikan teks ini dengan kod berikut. Pastikan anda menggantikan http://www.example.com dengan nama domain anda sendiri.


Cara Beralih dari Blogger ke WordPress tanpa Kehilangan Kedudukan Google

Kod di atas akan membuatkan blogger untuk mengalihkan WordPress 301 yang mana yang anda perlukan untuk memastikan SEO terbaik.

Sebaik sahaja anda mengedit kod diatas dalam blogger, ini perlu anda lakukan untuk menetapkan pengalihan semula.

Sekarang sesiapa yang melawat pos di blog Blogger lama anda akan diarahkan ke pos yang sama di laman WordPress baru anda.

Langkah 5. Redirect Feeds
Pelanggan RSS di laman Blogger lama tidak dapat melihat suapan tersebut. Itulah sebabnya anda perlu mengalihkan suapan Blogger anda ke suapan tapak WordPress baru anda.

Anda boleh melakukan ini dengan melog masuk ke akaun Blogger anda dan kemudian lawati Tetapan »Halaman lain di bawah papan pemuka blog anda.

Di bawah seksyen Feed Site, klik Add link di sebelah URL Redirect Feed Post. Di sini anda boleh memasukkan alamat suapan tapak WordPress anda yang baru.

Biasanya ia adalah http://your-awesome-site.com/feed/ (jangan lupa untuk menggantikan dengan nama domain anda sendiri).

Cara Beralih dari Blogger ke WordPress tanpa Kehilangan Kedudukan Google
Langkah 6. Import Imej Dari Blogger ke Library Media WordPress
Apabila anda memindahkan blogger ke WordPress, pengimport WordPress akan memuat turun imej dari pos blogger tersebut ke pustaka media WordPress. Walau bagaimanapun, jika ia gagal untuk memuat turun beberapa imej. Tak selalu berlaku, tetapi ia mungkin boleh berlaku.

Tetapi tidak ada yang perlu dikhuatiri kerana anda boleh mencari dan mengimport imej-imej ini ke WordPress. Ikut arahan dalam cara untuk mengimport konten dan imej luaran dalam tutorial WordPress.

Ini akan mengimport semua imej dari blogger ke Perpustakaan Media WordPress anda. Setelah imej berada di perpustakaan media WordPress anda, anda boleh membuat galeri imej dan banyak lagi.

Nota: Harap tutorial ini membantu anda beralih dari Blogger ke WordPress dan semoga web anda tidak kehilangan kedudukan rank Google.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram