Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Buat Blog dan Website Untuk Bisnes

Bagaimana Membuat Website/Blog Perniagaan 

Cara Buat Blog Untuk Bisnes

"Panduan untuk belajar "Cara buat blog dan website" "bagaimana membina blog bisnes online sendiri dan website perniagaan online sendiri melalui platform blogging percuma di blogger/blogspot atau Wordpress". Sila semak di Blogger Help atau di WP Beginner Guide.

10 tips pemasaran serta promosi dan teknik belajar blogging. Semasa membuat blog atau website sendiri juga ada alternatif lain dengan cara mengupah pakar webmaster dan programmer untuk membina blog atau website anda.

Anda sudah memiliki produk perniagaan, tetapi sudahkah anda mempunyai blog/website sendiri untuk memasarkan perniagaan bisnes secara online? Jika belum, anda berada dalam risiko! sedangkan pesaing anda telah lama memilikinya untuk mempromosi perniagaan mereka secara dalam talian.

Apa yang anda perlu ketahui tentang bagaimana untuk membina atau cara buat blog perniagaan sendiri dan memulakan perniagaan internet, selain mula membuat bisnes online.Teknik pemasaran secara maya sebagai medium atau platform di dalam talian memang cukup efektif dan inovatif, mudah serta berkesan.

Tutorial blog simple dan mudah yang saya ingin kongsi hari ini berkenaan langkah-langkah membina blog niaga sendiri menggunakan
platform percuma menerusi Blogger.com atau melalui servis platform Wordpress.com yang berbayar?

Cara Buat Blog Untuk Bisnes

Langkah-langkah membuat blog baru yang perlu anda lakukan adalah seperti berikut:

1. Beli Hosting dan Domain Name 

Cara Buat Blog Untuk Bisnes

Memiliki domain name dan hosting sendiri merupakan satu kelebihan pada mereka yang benar-benar serius untuk membuat perniagaan online, seorang usahawan bisnes katakan! 

Jika anda masih belum mempunyai laman web syarikat (bukan blog) yang menggunakan PHP, Joomla, HTML5 dan sebagainya lebih baik guna hosting dan domain name sendiri.

Untuk mereka yang menggunakan platform blog seperti blogspot, wordpress, weebly dan sebagainya. Anda boleh membuat pilihan sama ada guna yang percuma atau sebaliknya.

2. Pilih platform blog yang betul diperlukan  
Apakah jenis blog yang terbaik dan mudah serta paling banyak digunakan adalah Wordpress dan Blogger. Semuanya boleh didapati dengan percuma dan sekiranya anda ingin menggunakan domain name dan hosting untuk menonjolkan identiti anda supaya nampak lebih profesional, anda boleh membelinya sendiri di exabytes.my  atau yang percuma di blogger.com atau wordpress.com.

***Nota (Sila ikut arahan yang diberikan semasa mendaftar blog (step by step).

3. Develop objektif pemasaran perniagaan anda 
Membangunkan gaya penulisan dan matlamat untuk blog anda Sebagai sebuah perniagaan, aspek yang paling penting adalah isi kandungan dan perkara berkaitan BISNES ONLINE, personaliti, perkhidmatan, produk, misi dan visi dan sebagainya.

Gaya penulisan akan mencerminkan bagaimana pembaca melihat dan bertindak balas kepada isi kandungan laman web atau blog anda,(jika dilakukan dengan betul) akan mewujudkan satu sambungan yang lebih mendalam kepada pelanggan anda.

Personaliti dan perkhidmatan ini dirangkum dalam pelbagai bentuk dan bagi kebanyakan perniagaan adalah dari nilai-nilai teras mereka. Anda boleh menulis dalam semua bentuk dan tajuk pelbagai perkara bagi mengenal pasti kepada pelawat yang telah mengikuti perkembangan mesej teks anda.

4. Bersesuaian pada tema blog dan mencari template (atau reka bentuk laman web) yang paling sesuai dengan keperluan anda.

5. Kenalpasti berapa banyak blog syarikat anda akan perlukan
Ia adalah lebih daripada 1 dalam kira-kira 90% daripada kes-kes kecil. Tidak kira betapa kecil perniagaan anda.

6. Siapakah yang akan menulis blog dan kandungan blog tersebut
Tetapkan matlamat yang realistik untuk berapa kerap anda akan post. Menulis tidak semestinya sekali sehari dan jika anda kekurangan masa dan idea, sebaliknya menulis setiap dua hari atau seminggu sekali.

7. Kenapa kebanyakan Blog atau Laman Web tidak menjadi sensasi
Membina aliran yang konsisten dan trafik yang meningkat perlu mengambil masa dan komitmen, tetapi apabila pengunjung yang mengikuti perkembangan anda akan menjadi rangkaian dan kekal sebagai 'rakan-rakan' , sebaik sahaja mula anda akan mendapati sedikit demi sedikit perkara-perkara tersebut akan secara beransur-ansur akan menjadi lebih mudah.

8. Mempunyai pelan promosi blog dan belajar beberapa asas pengoptimuman enjin carian dan teknik SEO dalam pemasaran blog.

9. Pilih seorang perunding yang akan membantu anda mencapai keputusan yang maksimum. Secara khusus, kajian kes dan rujukan.

10. Iklan blog anda di Facebook, Twitter, Instagram, Youtube dan sebagainya.

Blog Tips 
Lihatlah platform blog yang paling berkesan

Cara Buat Blog Untuk Bisnes

Pilih satu platform yang menggunakan template responsive SEO friendly atau mesra mudah alih yang menawarkan analisis laporan terperinci seperti memasang Google Analytics atau Webmaster Tools untuk analisis serta mengesan dan mengukur kemajuan blog anda. 

Anda juga perlu menghubungkan (Link) ke blog-blog lain dalam niche berkaitan yang sama dan laman web lain, ini memberikan kredibiliti laman web anda mengikut enjin carian serta membantu anda membuat rangkaian dan membuat diri anda dikenali dalam niche tersebut.

Dalam usaha untuk mendapatkan orang ramai untuk datang ke blog anda
Anda boleh meninggalkan komen yang menarik di blog popular untuk meningkatkan trafik dalam niche yang sama dengan anda. Tinggalkan link dalam komen anda. Ini akan membolehkan orang lain atau pengunjung untuk melawat kembali blog dan mengakses blog anda.

Akhir kata:  Selamat membaca....semoga bermanfaat...

Comments

  1. Terima kasih tuan atas ilmu. Pada pendapat saya, kalau nak gunakan yang free macam blogger dan wordpress tu okay kalau baru nak starting, kalau serius better pakai yang berbayar macam yang tuan suggest tu. Sebabnya takut-takut kalau diorang tiba-tiba tutup akaun sakit wooo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama......memang betul BETTER guna yang berbayar.

      Delete
  2. Assalamualaikum..

    Sy nk tnye.. apa sbb akaun kene tutup tiba2?
    Sbb followers ramai sgt ke atau sbb lain?

    Tq

    ReplyDelete
  3. w/salam....sy tak pasti apa masalah dgn akaun u, follower terlalu ramai tak mungkin....ada sebab lain, ada kemungkinan u ada membuat illegal activities yg melanggar terma & syarat Google. ...cuba check.

    ReplyDelete
  4. Asalamualaikum ,ade tak sesiapa boleh tolong sye buat kan website?

    ReplyDelete
  5. W/salam,buat website boleh,tapi kena belanja goreng pisang dulu.

    ReplyDelete
  6. Hehe ,belanja goreng pisang lah pulop,rumit sangat ker nak buat website?camne nak beli?mahal ker?cucite sikit

    ReplyDelete
  7. Boleh tahanlah rumit sekiranya kalau takde basic dlm ilmu web,so camne nak sign contract ke nak buat sendiri...kalau beli mahal sikit tapi ada advance sikitlah functionnya...kalau biasa murah kurang sikitlah functionnya...?????

    ReplyDelete
  8. mmm...tips yg bagus....t.q

    ReplyDelete
  9. Terbaikkkk bro....

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum..nk tya ckit..blh x terangkn kat saya pasal hosting..sye x brapa fhm la..

    ReplyDelete
  11. w/salam.....hosting merupakan pangkalan data......boleh dibeli drpd syarikat yg membekalkan perkhidmatan Web Hosting cuba u klik kat sebelah kanan banner belajarblogging.com

    ReplyDelete
  12. Idea & tip yg terbaik....

    ReplyDelete
  13. sungguh bermanafaat posting ini.terima kasih.

    ReplyDelete
  14. terima kasih...bole kunjungi blog sy.. :)

    ReplyDelete
  15. terima kasih...bole kunjungi blog sy.. :)

    ReplyDelete
  16. try tambah pendapatan dengan ini http://MyWorkingHour.com/?userid=884275

    ReplyDelete
  17. Perkongsian yang baik tuan! Saya host dengan syarikat hosting. Lebih 'feature' dan kawalan. Saya berblog di https://blog.lamanwebsatujutaringgit.com. Tentang keusahawanan dan bisnes yang saya jalankan.

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram