Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Buat Blog Description Blogspot

Cara Buat Blog Description Blogspot

Bagaimana Menambah Penerangan (Description) Blogspot

Pada post entry kali ini, saya akan menunjukkan kepada anda bagaimana saya menambah perihal Meta Description di laman utama blogger saya dan juga kepada setiap post entry blog saya. 

Enjin carian seperti Google, Yahoo, dan Bing. Dalam setiap index carian seperti Google deskripsi meta blog anda akan ditunjukkan sebagai snippet dalam hasil carian, lihat screenshot di bawah sebagai contoh.

Cara Buat Blog Description BlogspotUntuk menetapkan keterangan meta untuk laman utama dan kemudian untuk posting blog individu anda. Anda perlu terlebih dahulu menetapkan meta deskripsi untuk halaman utama, dan kemudian selepas itu anda boleh menetapkannya untuk posting blog individu pula.

Langkah-langkah untuk Tetapkan Penerangan Meta untuk Laman Web Blogger anda.
Pergi ke menu Settingbasic dan kemudian pilih Description, kemudian klik yes untuk membolehkan pilihan penerangan carian.

Sekarang masukkan deskripsi blog laman utama anda, sila lihat contoh screenshot dibawah dan kemudian klik Save.


Cara Buat Blog Description BlogspotApabila Googlebot (Robots) datang kembali untuk crawl laman web anda, maka ia akan menggunakan keterangan meta tersebut apabila seseorang membuat carian di Google. Ok...sekarang mari kita lihat bagaimana untuk menambah penerangan meta description tersebut untuk posting blog individu anda juga.

Langkah-langkah untuk Tetapan Penerangan Meta ke post blog individu.

Sebagaimana yang saya huraikan diatas, anda perlu terlebih dahulu mengaktifkan pilihan penerangan meta dari menu tetapan, dan kemudian anda boleh melihat pilihan di bawah di menu posting blog anda. 

***Di sebelah kanan cuba lihat contoh dibawah cara menulis penerangan pos BLOG saya.


Cara Buat Blog Description Blogspot

Apabila pelawat membuat carian yang berkaitan sama seperti dalam posting blog anda di Google, maka Google akan memilih deskripsi itu sebagai keutamaan. 


MENINGKATKAN PELUANG KEBOLEHCARIAN UNTUK POS BLOGGER ANDA
(Menambah penerangan carian pos dalam Blogger)


Cara Buat Blog Description Blogspot
Pernahkah anda perhatikan semasa menulis membuat posting, blogger menyiarkan sisi skrin dipenuhi dengan pilihan untuk meningkatkan peluang itu dalam banyak cara? Ia adalah bahagian yang dipanggil 'Tetapan pos' sekiranya anda masih baru kepada Blogger (Newbie), pilihan ini biasanya jarang digunakan. Kebanyakan pilihan ini untuk meningkatkan SEO blog anda (Search Engine Optimization). 

DI MANA MENEMUKAN OPSYEN HURAIAN SEARCH DI BLOGGER

Pilihan tetapan Pos boleh didapati di sebelah kanan skrin apabila anda menulis catatan Blogger anda. Terdapat banyak tetapan yang boleh anda ubah di sini, anda boleh menambah label pada siaran, dan boleh menjadualkan siaran dan masa yang anda mahu ia diterbitkan, boleh menambah permalink untuk siaran, menambah lokasi, carian penerangan, dan beberapa pilihan lain.

Apabila saya mula menggunakan Blogger beberapa tahun yang lalu, saya pun tak tahu apa yang dimaksudkan, tetapi tanpa putus asa dengan perlahan-lahan saya membuat sedikit semakan dari masa ke semasa. 

Sebab apa? belajar ingin tahu lebih banyak mengenainya selain ingin mengetahui kegunaan tetapan ini. Rupa-rupa...sebenarnya memang boleh membantu meningkatkan SEO blog (keterlihatan dalam enjin carian seperti Google) apabila dibuat penyesuaian dengan betul.

Di antara pilihan tetapan posting, kita akan menemui pilihan keterangan. Haa... nampak? sudah jelas memang ada kaitan dengan deskripsi kandungan post entry tersebut, terdapat banyak cara untuk memberikan gambaran meliputi setiap post entry dan sebagainya.

KEBAIKAN MENAMBAH PENERANGAN META DESCRIPTION DALAM POST ENTRY 
(Menambah Penerangan Carian Pos dalam Blogger)


Pada mulanya, ketika baru menjadi Blogger dulu-dulu, saya banyak membuat kesilapan semasa memasukkan banyak kata kunci. Saya pada dasarnya ingin menambahbaik bahagian ini untuk label lain di mana saya meletakkan beberapa kata kunci yang menggambarkan kandungan pos entry saya. 

Tetapi apa yang sebenarnya Google mahu kita lakukan ialah membuat deskripsi dalam bentuk kalimat. Sebagai contoh, saya memberikan post Deskripsi seperti gambar dibawah:


Cara Buat Blog Description Blogspot

Ketahui cara untuk menambah penerangan carian yang baik kepada siaran Blogger anda untuk mendapatkan hasil SEO yang lebih baik.

Sentiasa pastikan anda menambah kata kunci post anda kepada huraiannya. Dalam kes saya, kata kunci post saya adalah "Cara Buat Blog Description Blogspot". Anda akan melihat kata kunci ini kembali dalam tajuk post ini, dalam sari kata di seluruh post, dan juga dalam perihal carian.

Jadi penerangan carian pada dasarnya merupakan kalimat yang memegang kata kunci pos dan penerangan ringkas tentang isi posting blog anda.

Selamat membaca dan selamat mencuba....

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram