Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Buat Video Montaj

Bagaimana Cara Buat Montaj Video Persembahan atau Perasmian untuk Pelancaran Sesuatu Majlis

Cara Membuat Video Montaj
 
Bagaimana buat "Montaj Video" Guna "Adobe" "PowerPoint", "iMovie", "Windows Movie Maker", "Filmora", "After Effects", "Kinemaster", "Capcut"  dan "Sony Vegas". Semak juga di πŸ‘‰ Wikipedia

Apakah itu "Montaj Video? 

Montaj atau montage terdiri daripada video atau gambar tetap yang berkaitan secara elektronik dengan kesan yang menarik yang membolehkan video menunjukkan emosi dan pergerakan. Anda boleh membuat video montaj dengan menggunakan foto yang telah anda ambil sebelum ini. Semak juga di πŸ‘‰Adobe.

Cara Membuat Video Montaj


"Montage Video Maker"
adalah persembahan berbentuk slaid. Tetapi, pertunjukan slaid yang memaparkan satu siri foto yang masih tidak mempunyai efek seperti peralihan, kesan, atau audio. Montaj (Montage) berkesan menggunakan peralihan, kesan, dan audio untuk membawa foto-foto tersebut secara maya dan juga pergerakannya. Semak juga di πŸ‘‰Canva.

πŸ‘‰Aplikasi (apps) untuk buat Video Montaj, perisian apa yang diperlukan? Pada Windows XP atau Vista, Microsoft Windows OfficeπŸ‘‰ PowerPoint, πŸ‘‰ Window Movie Maker disertakan dan berfungsi dengan baik. Pada Mac, gunakan πŸ‘‰ iMovie. Anda juga boleh membuat montaj di iPhone dan ipad klik Disini


Cuba tonton video "cara membuat montaj guna iMovie" budak Mat Salleh di bawah versi (English) ini sebagai panduan:πŸ‘‡

 

     Source: Credit to πŸ‘‰ GettingBetter26 Youtube Channel


Persediaan apa yang perlu? Sebelum anda menjalankan salah satu program yang disebutkan di atas, anda perlu membina turutan yang ingin dipaparkan dalam foto anda. Sama seperti memilih pesanan untuk gambar pada penyenaraian yang diinginkan. Anda mahu gambar itu dipaparkan secara semula jadi dari satu ke satu yang lain. Letakkan semua gambar-gambar tersebut bersama-sama dalam satu turutan sebelumnya dalam montaj tersebut.

Berikan pelawat anda dengan pemandangan baru bukan gambar tepat pada halaman web anda. Bagaimana untuk mencipta "montaj video" dengan Window Movie Maker?

Foto masih disimpan dalam "koleksi." Filem sebenar dibuat dengan menyeret foto ke "garis masa" dan menambah "peralihan" atau "kesan." Peralihan mengawal bagaimana filem anda dimainkan dari satu klip video ke dalam proses seterusnya. Anda boleh menambah peralihan antara dua gambar, klip video, atau tajuk dalam gabungan apa-apa pada cerita / garis masa. 

Anda boleh menukar tempoh main semula peralihan sehingga tempoh lebih pendek dua klip bersebelahan. Peralihan yang anda boleh tambah termasuk dari skrin hitam dan satu klip video di skrin untuk didedahkan kepada yang lain, atau membuatnya kelihatan seolah-olah satu klip video dimusnahkan untuk mendedahkan kepada yang lain dan seterusnya. 

Kesan membolehkan anda menambah kesan khas ke filem anda. Contohnya, anda mungkin mempunyai video yang diimport yang anda mahu lihat dan merasa seperti filem klasik yang lama. Anda boleh menambah salah satu kesan jangka hayat Filem ke klip video, gambar, atau tajuk untuk menjadikan video untuk klip itu kelihatan seperti filem lama.

πŸ‘‰Lihat Bantuan sila layari  Wikihow contoh "Window Video Maker" untuk maklumat lanjut.

Klik pada "collection" dalam bar tugas. Koleksi adalah tempat anda menyimpan foto.
Pada menu menegak kiri, klik kanan pada "collection" pada "new collection". 

Klik pada "Task" dalam Taskbar.
Klik pada "Import Pictures". Cari gambar di komputer anda dan "Import."
Pergi ke "time line" di bahagian bawah skrin dan klik pada "show Story Board".

Drag gambar ke dalam kotak segi empat tepat yang lebih besar dalam garis masa, bermula dengan gambar pertama, gambar kedua, dan lain-lain. Anda boleh menyusun semula gambar dengan memilih dan menyeretnya ke tempatnya. Cara membuat/mengedit video guna After Effect. Sila rujuk di πŸ‘‰ Wikihow.


Pada Taskbar, gunakan menu drop down untuk memilih "Video Transition".
Seret peralihan yang diingini ke kotak segi empat yang lebih kecil di antara setiap gambar.
Dalam menu drop down, pilih "Video Effects".

Drag kesan yang diingini ke kotak kecil dengan "*" di dalam kotak. Gambar boleh menggunakan pelbagai kesan seperti "Easy Inside" dan "Fade to Black" untuk gambar terakhir dalam montaj anda.

Pilihan: Klik pada "Timeline of Impressions". Gunakan magnifying Glass dengan ikon tanda tambah untuk memperbesar garis masa dan memudahkan bacaan.


Pilihan: Anda boleh menambah teks pada montaj anda dengan mengklik "membuat tajuk atau kredit".

Pastikan anda menyimpan projek anda dengan mengklik ikon "keep it traditional" atau dengan menggunakan menu Fail.

Bagaimana untuk membuat "montaj video" dengan iMovie atau Sony Vegas?

Sila πŸ‘‰ Download iMovie dan πŸ‘‰ Download Sony Vegas

Klik 'Create a New Project'
Namakan projek anda.
Klik Fail> Import.
Pada komputer anda, cari dan sorot foto yang ingin anda sertakan dalam projek anda.
Klik 'Import' untuk mengimport foto ke iMovie.

Anda kini perlu melihat foto anda berada pada kedudukan di sudut tingkap iMovie. Kenal pasti foto yang anda mahu dalam montaj anda. Seretnya ke Penampil Klip di bawah skrin utama.
Susun susunan foto anda dengan menyeret atau drop foto tersebut.

Lihat bar tajuk dengan Klip, Tema, Media, Penyuntingan dan Bab.
Pada bar tajuk, klik 'Editing'.
Lihat bar sub tajuk 'Editing' dengan Tajuk, Peralihan, Video FX, dan Audio FX.
Klik 'Video FX'. Kesan (Video FX) mengubah apa yang dilihat oleh penonton semasa melihat foto, mis., Zoom dalam, zum keluar, perubahan warna, dan kesan khas. Ingat bahawa montaj anda tidak perlu menjadi kompleks atau mewah. Montaj berkesan memaparkan foto menarik dalam susunan yang dipaparkan pada kadar yang mudah. Perhatikan bahawa anda mengawal aspek tertentu setiap kesan.

Uji beberapa kesan. Sorot foto. Apabila anda mendapati kesan yang anda suka, klik 'Apply'. Beberapa kegemaran: 'Kecerahan & Kontras' membolehkan anda mencerahkan bilik yang memerlukan lebih banyak cahaya. 'Cepat / Lambat / Terbalik' adalah kesan zum asas. 'Saturated' membolehkan anda menyerlahkan warna dalam foto anda.

Dalam 'Editing', klik 'Peralihan' pada bar sub tajuk (judul). Apabila beralih dari satu foto ke satu lagi, peralihan boleh menjadi lebih menenangkan kepada mata. Kenal pasti beberapa peralihan yang anda suka. Seret peralihan anda ke Penampil Klip dan drop (jatuhkannya) di antara foto anda. Contoh: Mulakan dengan 'Wash Inside'. Gunakan 'Cross Dissolve' untuk foto-ke-foto. Akhiri dengan 'Wash Out'. Di bar tajuk, klik 'Media'. Lihat bar subheading 'Media' dengan Audio dan Video.

😎 Nota: Klik 'Audio'. Di komputer anda, cari dan sorot lagu atau bunyi yang anda mahu mainkan semasa montaj anda. Anda boleh menyeretnya terus ke Penanda Tempoh Timeline (ditukar dari Penampil Klip) atau klik 'Tempat di Playhead'. Anda juga boleh merakam suara anda atau bunyi luaran lain menggunakan Mikrofon (butang pekeliling merah). Pastikan anda menyimpan projek anda.

Comments

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram