Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

TikTok bukan lagi sesuatu yang baru. Ia adalah rangkaian media sosial yang besar dengan lebih dari satu bilion pengguna. Oleh sebab itu, pemasaran influencer di TikTok semakin popular. Jika anda berada di pasaran untuk mendapat perhatian dan dibayar untuk bekerja dengan jenama yang anda kenali dan suka, sudah tiba masanya untuk mula mengambil serius kehadiran TikTok anda dan membina jenama anda. Bagaimana?
Kenali khalayak sasaran anda
Mendapatkan pengikut baharu bermula dengan mengetahui segala yang anda boleh tentang pengikut semasa anda. Apakah jenis kandungan yang mereka cari di TikTok? Adakah mereka mahukan video pendidikan atau klip gaya vlog yang estetik?
Jika anda mempunyai akaun Perniagaan di TikTok, anda akan mempunyai akses kepada banyak cerapan kaya data yang boleh memberitahu anda banyak tentang khalayak anda. Lihat siapa yang mengikuti anda dan berinteraksi dengan kandungan anda, ini akan menjelaskan siapa mereka dan perkara yang mereka nikmati. Kemudian lakukan lebih daripada itu! Lebih banyak anda boleh membuat kandungan untuk khalayak sasaran khusus anda, lebih banyak mereka akan terlibat. Semak juga di APB.
Tingkatkan kualiti video anda
Sudah tentu, TikToks tidak semestinya menjadi karya sinematik, tetapi jika video anda mempunyai kualiti bunyi atau video yang lemah, mudah untuk orang ramai melangkau. Bergantung pada jenis kandungan yang anda buat, melabur dalam lampu cincin atau mikrofon kecil boleh melakukan keajaiban untuk menjadikan video anda lebih bagus. Walaupun hanya mencari tempat yang tenang dan terang untuk merakam adalah cara mudah untuk meningkatkan kualiti video anda. Semak juga di Tiktok Business.
Menggunakan lagu dan bunyi viral terkini
Lagu-lagu ini menjadi trending atas sebab tertentu! Mereka popular dan sering datang dengan dorongan daripada syarikat rakaman. Algoritma ini akan memihak kepada mana-mana kandungan yang anda buat dengan bunyi sohor kini, jadi ia adalah cara mudah untuk memaparkan video anda di hadapan lebih banyak bola mata. Anda boleh mencari lagu sohor kini dalam tab temui, atau gunakan runut yang dicadangkan oleh apl TikTok apabila anda merakam video baharu.
Sudah tentu, hanya kerana sesuatu sedang menjadi trend tidak bermakna anda perlu mengambil bahagian. Pastikan ia berkaitan dengan niche dan khalayak anda.
Gunakan hashtags trending
Seperti setiap platform media sosial yang lain, hashtags adalah penting untuk menyebarkan kandungan anda. Menggunakan hashteg sohor kini (dan menjadikan video anda berkaitan dengan hashteg tersebut) boleh meningkatkan peluang anda untuk muncul di Halaman Untuk Anda orang.
Jika anda tidak pasti hashtag yang hendak digunakan, lihat Pencipta lain dalam niche anda dan dapatkan maklumat daripada mereka. Atau hanya taip '#' semasa menulis kapsyen anda dan lihat hashteg sohor kini yang muncul. (Inilah yang menjadi sohor kini di TikTok sekarang!)
Pastikan kandungan anda menonjol
Ya, mengikuti arah aliran ialah cara terbaik untuk meningkatkan khalayak anda. Tetapi anda juga perlu membuat kandungan asli — video yang akan membantu anda menonjol daripada orang ramai. Apakah yang anda berikan kepada pengikut anda yang mereka tidak dapat di tempat lain?
Cuba letak kelainan unik pada arah aliran untuk menjadikannya milik anda.
Berdiskusi dan saling terhubung
Luangkan masa dan usaha untuk melibatkan diri dengan Pencipta dan jenama lain di platform. Ia dipanggil media sosial, selepas semua! Salah satu cara terbaik untuk melakukan ini ialah melalui ciri diskusi, di mana anda mengambil video TikTok sedia ada dan menambah tambahan padanya.
Apabila anda berduet dengan video, anda mungkin akan ditolak ke FYP orang yang mengikuti pencipta asal, dan jika anda berada dalam niche yang sama, itu adalah cara mudah untuk mendapatkan pengikut baharu. Malah mengulas secara kerap pada kandungan Pencipta lain adalah cara yang bagus dan tulen untuk mendapat perhatian.
Berinteraksi dengan jenama melalui hashtag berjenama
Jika anda melihat hashtag yang sedang menjadi sohor kini di TikTok, kemungkinan besar sekurang-kurangnya satu atau dua daripadanya berjenama. Syarikat akan mencipta cabaran dan trend hashtag, dan meletakkan wang di belakangnya sebagai strategi pemasaran. Melibatkan diri dengan hashteg ini ialah cara terbaik untuk mendapat perhatian oleh jenama, terutamanya jika anda ingin bekerjasama dengan mereka pada masa hadapan.
Ia semudah meneroka hashteg, melihat apa yang telah dicipta oleh Pencipta lain, dan meletakkan spin anda sendiri padanya. Sebagai contoh, jenama tilam Bono melancarkan cabaran, di mana Pencipta mengubah bilik mereka menjadi festival muzik mengikut peringkat menyelam ke katil mereka. Hashtag berjenama selalunya merupakan cabaran mudah yang boleh anda tafsirkan dengan cara yang sesuai dengan niche dan khalayak anda.
Sensasi dan berseronok
Bukan kedengaran murahan, tetapi pada penghujung hari, semuanya tentang berseronok. Jika anda mengambil kehadiran TikTok anda terlalu serius, ia akan ditemui dalam video anda. Tetapi jika anda hanya mencipta kandungan yang anda suka dan minati, tenaga positif itu akan terpancar melalui skrin.
Apabila anda benar-benar berseronok, anda sememangnya akan mencipta kandungan yang menarik yang orang mahu lihat.
Siarkan pada masa yang sesuai
Jika anda mahu orang melihat kandungan anda, anda mungkin tidak mahu memuat naik video baharu pada jam 3 pagi. Anda perlu berkongsi video apabila pengikut anda (dan bakal pengikut) sudah menatal dalam apl. Syukurlah, jika anda mempunyai akaun perniagaan, maklumat itu sangat mudah untuk dijejaki.
Dalam bahagian Business Suite apl, anda akan menemui Aktiviti Pengikut, yang menunjukkan kepada anda hari dan masa tertentu pengikut anda paling aktif di TikTok.
Comments
Post a Comment
Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.
Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.
Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).
Terima Kasih.
The Blogler (Aku Pakar Blogger).