Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Semak dan Padam Broken Link Pada Blogspot

Cari dan Memperbaiki Serta Hapus Broken Link di Blog Anda?

Cara Semak dan Memperbaiki Serta Hapus  Broken Links di Web/blog

Apakah itu Broken Link?
 
Broken Link ialah pautan rosak yang ada pada sesuatu halaman web ke halaman web lain yang tidak boleh diakses oleh kerana PAGE NOT FOUND ataupun URL ERROR 404 lagi kerana pelbagai faktor. Sebab yang paling biasa ialah halaman yang dipautkan ke halaman lain tidak lagi wujud kerana telah terputus (ralat 404). Sebab lain ialah termasuk salah ejaan dalam URL, pemilik tapak web berkenaan telah menyekat akses ke halaman, atau tapak web tersebut mengalami masalah pelayan (Server Problems). Broken Link juga adalah sama ada daripada pautan dalaman atau pautan keluar. Semak juga di πŸ‘‰ Ahrefs.
Cara Semak dan Memperbaiki Serta Hapus  Broken Links di Web/blog

Adakah Broken Link Mempengaruhi SEO? 
Sesetengah pakar SEO dan pemilik laman web sentiasa bimbang apabila mereka mendapati Broken Link di tapak web mereka kerana bimbang ia akan memberi kesan negatif pada kedudukan mereka. Adakah beberapa pautan yang rosak akan mengakibatkan penurunan kedudukan? Oleh kerana itu, anda perlu semak, cari dan padam link yang telah rosak dari blog anda. Anda juga harus buang keseluruhan link yang bermasalah tersebut, jangan biarkan ia menjadi punca kepada penalti oleh Google. Hakikatnya pautan yang rosak boleh menjejaskan SEO dengan secara tidak langsung tetapi mempengaruhi kedudukan SEO dan ranking. Semak juga di πŸ‘‰ MozSEO.

Cara Semak dan Memperbaiki Serta Hapus  Broken Links di Web/blog

Google memahami bahawa pautan terputus adalah kejadian semula jadi di web (internet). Pautan yang rosak boleh menjejaskan SEO secara tidak langsung kerana ia mempengaruhi pengalaman pengguna yang merupakan faktor penting dalam ranking. So,...jika anda ingin membetulkan atau memperbaiki pautan yang rosak tersebut, anda tidak sepatutnya sekadar memikirkan peningkatan trafik atau kedudukan (ranking) tetapi yang lebih penting, anda telah memastikan pembaca mendapat pengalaman baik dan sangat lancar semasa mereka melayari laman web anda. Semak juga πŸ‘‰ Cara Dapatkan Backlinks Berkualiti Untuk SEO.

Satu lagi cara pautan rosak menjejaskan SEO ialah seperti ibaratnya kita membazir manfaat sesuatu pokok herba yang penuh dengan khasiat  terbuang begitu sahaja. Oleh kerana manfaat pautan tersebut mengalir ke halaman berbeza dalam tapak web anda, aliran pautan terputus dan menjadi sia-sia. Untuk pautan keluar, pautan yang rosak mungkin menghantar isyarat negatif kepada Google mengenai intipati kandungan web anda. Tetapi, ini tidak akan memberi kesan yang terlalu besar kepada kedudukan atau trafik tapak web anda tetapi ia masih boleh dioptimumkan.

Ok, Sekarang Apa?

Sekarang, anda perlu mengetahui pautan yang rosak adalah sesuatu yang kurang sihat untuk tapak web jika dipandang dari sudut jaminan kualiti. Pautan yang rosak boleh memusnahkan conversion rate tapak web anda. Pautan terputus secara tidak langsung membahayakan SEO dengan menjejaskan kadar lantunan, dan juga masa di tapak web dan cara anda membuat pautan. Pautan yang rosak juga boleh membahayakan kedudukan SEO secara tidak langsung dengan menghantar isyarat bahawa tapak web anda sudah lama dan ketinggalan zaman. Jadi, bagaimana sebenarnya anda membetulkan pautan yang rosak? Dengan hanya satu pautan rosak yang berpotensi merosakkan kehadiran tapak web anda dalam talian, menyemak pautan rosak yang mungkin wujud di tapak web anda adalah sangat penting.

Pautan yang terputus sepatutnya menjadi perkara yang diberi perhatian pada tahun 2023, hanya dengan sedikit usaha dan komitmen anda boleh memastikan sekurang-kurangnya perkara ini tidak berlaku pada tapak web anda. Pautan terputus, seperti bangunan yang tidak boleh diakses, ini seharusnya tidak berlaku di tapak web anda jika anda benar-benar ingin memenuhi standard dalam talian yang semakin tinggi.

Jom kita semak cara menangani pautan yang rosak - Anda akan mengetahui cara mencari pautan yang rosak, cara membetulkan pautan yang rosak, termasuk cara membetulkan pautan dalaman yang rosak serta pautan luaran. Berikut berdasarkan apa yang dialami oleh seorang Blogger Johor (JDT Blogger) dengan julukan namanya Nona Sani aka Nona Manis berkongsi coretan pengalamannya yang gigih mengatasi permasalahan Broken Link dalam blognya yang berjudul  "Kenalpasti dan Cara Menghapuskan Broken link dalam Blog". Sila semak di πŸ‘‰ NonaSani.com

Cara Semak dan Memperbaiki Serta Hapus  Broken Links di Web/blog

 
Cara Semak dan Memperbaiki Serta Hapus  Broken Links di Web/blog

Mencari Broken Link (Pautan Putus)

Cara Semak dan Memperbaiki Serta Hapus  Broken Links di Web/blog

Jadi, bagaimana untuk membetulkan atau memperbaiki pautan yang rosak? Ok, untuk membetulkan pautan yang rosak, anda perlu kenalpasti dan mencarinya terlebih dahulu. Terdapat banyak cara yang berbeza untuk mencari pautan yang rosak di tapak web anda. Salah satunya ialah menggunakan Alat Juruweb Google (Google Webmaster Tools) untuk menyemak pautan yang rosak. Di bawah "Ralat Crawl", anda akan dapat mencari pautan yang rosak di tapak web anda. Cara ini tidak akan menemui pautan rosak ke halaman luaran. Pilihan lain ialah menyediakan penapis tersuai pada akaun Google Analitis untuk halaman Ralat 404 supaya anda boleh menjejaki bilangan hits yang telah diperolehi. Diingatkan semula, ini juga tidak akan membantu anda menjejaki pautan luaran yang rosak. Semak juga di πŸ‘‰Ahrefs.

Sebelum anda mempertimbangkan cara untuk membetulkan pautan yang rosak, anda perlu terlebih dahulu memikirkan cara anda mencari pautan luar yang rosak? Anda boleh menghabiskan sepanjang minggu (atau bulan) menyemak setiap halaman di tapak web anda dan mengklik setiap pautan untuk memastikan ia berfungsi. Tetapi, memandangkan betapa cepatnya internet berubah, anda perlu memulakan proses tersebut sekali lagi untuk terus mengetahui pautan yang rosak. Melainkan anda ingin mendapatkan khidmat penyemak pautan rosak sepenuh masa, disini saya cadangkan anda boleh mencuba menggunakan alat seperti untuk mengautomasikan tugas menyemak pautan rosak. Sila gunakan alat penyemak broken link ini πŸ‘‰ DeadlinkChecker, atau di πŸ‘‰BrokenlinksCheck.

Untuk membetulkan pautan yang rosak dengan berkesan di tapak web anda, adalah idea yang baik untuk mengutamakan halaman bernilai tinggi dalam tapak web anda terlebih dahulu untuk memberi kesan yang paling besar kepada pengalaman pengguna.

Sudah tentu, saya mengesyorkan menggunakan alat Jaminan Kualiti untuk mencari pautan yang rosak. Kebaikan alat ini ialah ia mengimbas tapak web anda setiap minggu untuk mencari pautan yang rosak (dan ralat lain) dan menghantar laporan ke email anda. Ini memudahkan anda cakna (Alert) tentang pautan yang rosak tadi dan supaya anda boleh membetulkannya sebelum ia menjejaskan pengalaman dan kedudukan pengguna (pembaca).
 

Membaiki External Link yang Rosak
Pautan luaran ialah sebarang pautan dari tapak web anda ke tapak web lain. Ramai dikalangan juruweb (Pemilik Website/Blog) membuat kesilapan kerana menganggap pautan luar yang rosak tidak penting. Mereka silap kerana ianya akan menjejaskan kadar lantunan masa loading untuk metrik laman web mereka. Ia memberitahu pengguna bahawa laman web ini tidak boleh dipercayai. Terlalu banyak pautan luaran yang rosak turut menghantar isyarat negatif kepada Google bahawa tapak web anda sudah lapuk dan ini juga akan memberi kesan kepada kedudukan.

Membaiki pautan luaran yang rosak agak mudah. Anda mempunyai dua pilihan:

  1.      Hanya keluarkan pautan sepenuhnya
  2.      Gantikan pautan dengan pautan yang sah

Oleh kerana anda tidak mempunyai kawalan ke atas pautan luar yang rosak (diubah oleh pemilik web), ia tidak memberi alasan kepada anda daripada mempunyai pautan yang rosak. Bagaimanapun anda masih mempunyai kawalan penuh ke atas penyelenggaraan laman web anda sendiri dan ini menjadi tanggungjawab anda untuk membetulkan pautan yang rosak tersebut dengan kadar segera.

Membaiki Internal Link yang Rosak
Jadi, bagaimana untuk membetulkan pautan dalaman yang rosak? So, tidak seperti pautan luaran, anda mempunyai kawalan penuh ke atas pautan dalaman. Kini anda boleh memulakan amalan menyelenggara web yang baik, anda boleh menghalang pautan rosak di tapak web anda sendiri. Mempelajari amalan ini dalam perkongsian pada masa akan datang, ianya termasuk taktik seperti membuat dasar seragam untuk menamakan URL, mengalih keluar kandungan lama dan membuat draf halaman baharu.

Jika anda menemui pautan yang rosak di tapak web anda, ia adalah masalah besar. Ia akan membahayakan SEO anda, ia akan mengurangkan kebolehpercayaan, dan conversion rate web/blog akan terjejas.

 

Terdapat 4 cara untuk membetulkan pautan dalaman yang rosak:

 

1. Adakah Ia Salah Taip?

Satu punca biasa pautan dalaman rosak ialah kesilapan menaip. Lihat jika Ralat 404 disebabkan oleh salah ejaan kemudian betulkan. Masalah selesai...

2. Jadikan Halaman Semula Jadi

Ini adalah penyelesaian terbaik untuk membetulkan pautan yang rosak dari segi SEO, terutamanya jika halaman yang hilang mempunyai pautan balik untuk menghalakannya. Walau bagaimanapun, ini bermakna lebih banyak kerja (anda perlu mencipta semula halaman). Dalam beberapa kes, adalah mustahil dan tidak masuk akal untuk mencipta semula halaman yang telah dipadamkan - jika halaman itu hanya untuk produk yang anda tidak tawarkan lagi.

3. Ubah hala (Redirect)


Cara Semak dan Memperbaiki Serta Hapus  Broken Links di Web/blog


Menggunakan ubah hala 301 ialah kaedah yang disyorkan oleh Google untuk membetulkan pautan dalaman yang rosak. Sebaik-baiknya, anda mengubah hala ke halaman dengan kandungan yang berkaitan seperti siaran halaman kategori atau teg. Hanya ubah kepada halaman Utama sebagai pilihan terakhir. Mengubah hala pautan dalaman yang rosak memang mengambil sedikit masa, tetapi ianya akan memastikan pautan terus memberi manfaat serta memberi lebih banyak paparan halaman, yang bagus untuk SEO anda.

4. Padamkan Pautan Terputus

Ini adalah kaedah paling mudah untuk menangani pautan dalaman yang rosak. Kelemahannya ialah anda kehilangan peluang untuk meningkatkan paparan halaman. Hanya padamkan pautan yang rosak.

Jadikan menyemak pautan rosak ini sebagai rutin atau kerja berkala untuk menjadikannya sebagai tugas wajib dan dengan cara ini dapat minimumkan pautan dalaman yang rosak, anda juga akan mendapati lama kelamaan akan menjadi kebiasaan, dan proses yang anda gunakan untuk menyemak pautan yang rosak akan menjadi lebih lancar.
Oleh itu, menyemak tapak anda secara kerap untuk pautan rosak adalah satu kemestian bagi tapak web yang ingin mengekalkan cagaran SEO pautan rosak mereka pada tahap minimum.

Mencari dan membetulkan pautan yang rosak ialah amalan penting untuk mana-mana pemilik tapak web yang ingin meningkatkan SEO, memastikan pelawat/ pembaca/ pengguna gembira serta mengelakkan masalah yang mungkin timbul ketika pengindeksan Google.

Proses menyemak pautan rosak, tidak seperti banyak isu tapak web yang lain. Perkara yang paling penting ialah menyemak pautan yang rosak dengan kerap, terutamanya jika anda memuat naik banyak kandungan baharu. Jika anda tidak menyemak pautan yang rosak secara sistematik dan berkala, anda mungkin akan mendapati perkara tersebut sesetengahnya telah berlarutan dan akan menjejaskan kedudukan tapak web anda dalam enjin carian.


😎 Akhir kata:

Jadi, mengapa sangat penting untuk menyemak pautan yang rosak? Pautan yang rosak adalah lebih daripada kesulitan yang mudah, ia adalah isyarat kepada pelawat anda bahawa tapak web anda tidak terkini, relevan dan boleh dipercayai. Menyemak pautan rosak adalah perkara penting kerana jumlah pautan rosak yang tinggi pastinya bukan sahaja merosakkan hasil carian dan kedudukan tapak web anda, tetapi juga akan menyumbang secara negatif ke arah mencipta pengalaman yang kurang menyeronokkan untuk pembaca/pelawat laman web/blog anda.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram