Betapa Pentingnya Teknologi dalam Pendidikan? Faedah, Cabaran, dan Kesan kepada Pelajar
- Get link
- X
- Other Apps
Kepentingan Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Banyak pekerjaan permintaan tinggi hari ini telah dicipta dalam dekad yang lalu, menurut Persatuan Teknologi Antarabangsa dalam Pendidikan (ISTE). Memandangkan kemajuan dalam teknologi memacu globalisasi dan transformasi digital, guru boleh membantu pelajar memperoleh kemahiran yang diperlukan untuk berjaya dalam kerjaya masa depan. Semak juga artikel π Alat Teknologi Kelas Untuk Guru dan Murid.
Betapa pentingnya teknologi dalam pendidikan? Pandemik COVID-19 dengan cepat menunjukkan sebab pendidikan dalam talian harus menjadi bahagian penting dalam pengajaran dan pembelajaran. Dengan menyepadukan teknologi ke dalam kurikulum sedia ada, berbanding menggunakannya semata-mata sebagai alat pengurusan krisis, guru boleh memanfaatkan pembelajaran dalam talian sebagai alat pendidikan yang berkuasa. Semak juga di π Purdue University.
Penggunaan alat pembelajaran digital yang berkesan dalam bilik darjah boleh meningkatkan penglibatan pelajar, membantu guru menambah baik rancangan pengajaran mereka dan memudahkan pembelajaran diperibadikan. Ia juga membantu pelajar membina kemahiran penting abad ke-21.
Bilik darjah maya, video, realiti tambahan (AR), robot dan alatan teknologi lain bukan sahaja boleh menjadikan kelas lebih meriah, mereka juga boleh mewujudkan persekitaran pembelajaran yang lebih inklusif yang memupuk kerjasama dan sifat ingin tahu serta membolehkan guru mengumpul data tentang prestasi pelajar.
Namun, adalah penting untuk ambil perhatian bahawa teknologi adalah alat yang digunakan dalam pendidikan dan bukan penghujungnya sendiri. Janji teknologi pendidikan terletak pada perkara yang dilakukan oleh pendidik dan cara ia digunakan untuk menyokong keperluan pelajar mereka.
Cabaran Teknologi Pendidikan
BuiltIn melaporkan bahawa 92 peratus guru memahami kesan teknologi dalam pendidikan. Menurut Project Tomorrow, 59 peratus pelajar sekolah menengah mengatakan alatan pendidikan digital telah membantu mereka dengan gred dan markah ujian mereka. Alat ini telah menjadi begitu popular sehingga pasaran teknologi pendidikan diunjurkan berkembang kepada $342 bilion menjelang 2025, menurut Forum Ekonomi Dunia.
Walau bagaimanapun, teknologi pendidikan mempunyai cabarannya, terutamanya dalam hal pelaksanaan dan penggunaan. Sebagai contoh, walaupun minat yang semakin meningkat dalam penggunaan AR, kecerdasan buatan dan teknologi baru muncul yang lain, kurang daripada 10 peratus sekolah melaporkan mempunyai alatan ini di dalam bilik darjah mereka, menurut Project Tomorrow. Kebimbangan tambahan termasuk masa skrin yang berlebihan, keberkesanan guru menggunakan teknologi dan kebimbangan tentang ekuiti teknologi.
Apa yang menonjol daripada krisis COVID-19 ialah isu kandungan. Pendidik perlu dapat mengembangkan dan mempertimbangkan kandungan pendidikan dalam talian, terutamanya untuk menggalakkan pelajar mempertimbangkan topik dari perspektif yang berbeza. Tindakan segera yang diambil semasa krisis ini tidak menyediakan masa yang mencukupi untuk ini. Akses ialah kebimbangan tambahan — contohnya, tidak setiap daerah sekolah mempunyai sumber untuk menyediakan pelajar dengan komputer riba, dan sambungan Internet boleh menjadi tidak boleh dipercayai di rumah.
Selain itu, sementara sesetengah pelajar berkembang maju dalam tetapan pendidikan dalam talian, yang lain ketinggalan untuk pelbagai faktor, termasuk sumber sokongan. Sebagai contoh, pelajar yang sudah bergelut dalam persekitaran bersemuka mungkin lebih sukar dalam situasi semasa. Pelajar ini mungkin telah bergantung pada sumber yang mereka tidak ada lagi di rumah mereka.
Namun, kebanyakan pelajar biasanya menunjukkan keyakinan dalam menggunakan pendidikan dalam talian apabila mereka mempunyai sumber, seperti yang telah dicadangkan oleh kajian. Walau bagaimanapun, pendidikan dalam talian mungkin menimbulkan cabaran kepada guru, terutamanya di tempat yang tidak menjadi kebiasaan.
Walaupun menghadapi cabaran dan kebimbangan, adalah penting untuk mengambil perhatian faedah teknologi dalam pendidikan, termasuk peningkatan kerjasama dan komunikasi, peningkatan kualiti pendidikan, dan pelajaran yang menarik yang membantu mencetuskan imaginasi dan pencarian pengetahuan dalam diri pelajar.
Faedah Teknologi Dalam Pendidikan
Guru ingin meningkatkan prestasi pelajar, dan teknologi boleh membantu mereka mencapai matlamat ini. Untuk mengurangkan cabaran, pentadbir harus membantu guru memperoleh kecekapan yang diperlukan untuk meningkatkan pembelajaran pelajar melalui teknologi. Selain itu, teknologi dalam bilik darjah seharusnya memudahkan kerja guru tanpa menambah masa tambahan pada hari mereka.
Teknologi menyediakan pelajar dengan maklumat yang mudah diakses, pembelajaran dipercepatkan dan peluang yang menyeronokkan untuk mempraktikkan perkara yang mereka pelajari. Ia membolehkan pelajar meneroka subjek baharu dan mendalami pemahaman mereka tentang konsep yang sukar, terutamanya dalam STEM. Melalui penggunaan teknologi di dalam dan di luar bilik darjah, pelajar boleh memperoleh kemahiran teknikal abad ke-21 yang diperlukan untuk pekerjaan masa depan.
Namun, kanak-kanak belajar dengan lebih berkesan dengan arahan. Forum Ekonomi Dunia melaporkan bahawa walaupun teknologi boleh membantu pelajar muda belajar dan memperoleh pengetahuan melalui bermain, contohnya, bukti menunjukkan bahawa pembelajaran lebih berkesan melalui bimbingan daripada orang dewasa, seperti guru.
Pemimpin dan pentadbir harus mengambil kira di mana fakulti mereka berada dari segi pemahaman mereka tentang ruang dalam talian. Daripada pengajaran yang dipelajari semasa masa yang mengganggu ini, mereka boleh melaksanakan penyelesaian sekarang untuk masa hadapan. Sebagai contoh, pentadbir boleh memberi guru satu atau dua minggu untuk berfikir dengan teliti tentang cara mengajar kursus yang tidak dalam talian sebelum ini. Sebagai tambahan kepada penerokaan penyelesaian, fleksibiliti semasa masa yang sukar ini adalah amat penting.
Di bawah ialah contoh betapa pentingnya teknologi dalam pendidikan dan faedah yang ditawarkannya kepada pelajar dan guru.
Peningkatan Kerjasama dan Komunikasi
Teknologi pendidikan boleh memupuk kerjasama. Guru bukan sahaja boleh berinteraksi dengan pelajar semasa pelajaran, malah pelajar juga boleh berkomunikasi antara satu sama lain. Melalui pelajaran dalam talian dan permainan pembelajaran, pelajar dapat bekerjasama untuk menyelesaikan masalah. Dalam aktiviti kolaboratif, pelajar boleh berkongsi pemikiran dan idea mereka dan menyokong satu sama lain. Pada masa yang sama, teknologi membolehkan interaksi satu-satu dengan guru. Pelajar boleh bertanya soalan berkaitan bilik darjah dan mendapatkan bantuan tambahan tentang perkara yang sukar difahami. Di rumah, pelajar boleh memuat naik kerja rumah mereka dan guru boleh mengakses serta melihat tugasan yang telah disiapkan menggunakan komputer riba mereka.
Peluang Pembelajaran Peribadi
Teknologi membolehkan akses 24/7 kepada sumber pendidikan. Kelas boleh berlangsung sepenuhnya dalam talian melalui penggunaan komputer riba atau peranti mudah alih. Pembelajaran versi hibrid menggabungkan penggunaan teknologi dari mana-mana sahaja dengan sesi kelas secara bersemuka biasa. Dalam kedua-dua senario, penggunaan teknologi untuk menyesuaikan rancangan pembelajaran untuk setiap pelajar adalah mungkin. Guru boleh mencipta pengajaran berdasarkan minat dan kekuatan pelajar. Faedah tambahan ialah pelajar boleh belajar mengikut kadar mereka sendiri. Apabila mereka perlu menyemak bahan kelas untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang konsep penting, pelajar boleh menyemak video dalam rancangan pengajaran. Data yang dijana melalui aktiviti dalam talian ini membolehkan guru melihat pelajar yang bergelut dengan mata pelajaran tertentu dan menawarkan bantuan dan sokongan tambahan.
Rasa ingin tahu Didorong oleh Kandungan yang Menarik
Melalui kandungan yang menarik dan mendidik, guru boleh mencetuskan rasa ingin tahu dalam diri kanak-kanak dan meningkatkan rasa ingin tahu mereka, yang menurut penyelidikan mempunyai kaitan dengan kejayaan akademik. Rasa ingin tahu membantu pelajar mendapat pemahaman yang lebih baik tentang konsep matematik dan bacaan. Mencipta kandungan yang menarik boleh melibatkan penggunaan AR, video atau podcast. Contohnya, semasa menghantar tugasan, pelajar boleh memasukkan video atau berinteraksi dengan pelajar dari seluruh dunia.
Peningkatan Produktiviti dan Kecekapan Guru
Guru boleh memanfaatkan teknologi untuk mencapai tahap produktiviti baharu, melaksanakan alatan digital yang berguna untuk mengembangkan peluang pembelajaran untuk pelajar dan meningkatkan sokongan dan penglibatan pelajar. Ia juga membolehkan guru menambah baik kaedah pengajaran mereka dan memperibadikan pembelajaran. Sekolah boleh mendapat manfaat daripada teknologi dengan mengurangkan kos bahan pengajaran fizikal, meningkatkan kecekapan program pendidikan, dan menggunakan masa guru sebaik mungkin.
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment
Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.
Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.
Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).
Terima Kasih.
The Blogler (Aku Pakar Blogger).
Salam..tumpang bertanya,kalau tiba² bil telefon cecah 900 sebab katanya beli game online..sedangkan tak pernah beli game.bila report google,akaun tak kena hack.apa perlu sy buat? π
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete