Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Link Spreadsheets dalam Excel

Cara Link Google Sheets ke Excel
Cara Link Spreadsheets dalam Excel

Microsoft Excel boleh menjadi alat yang berkuasa untuk sesiapa sahaja menjejaki data penting dan metrik prestasi. Mempelajari cara untuk memanfaatkan sepenuhnya program ini boleh memberi manfaat kepada sesiapa sahaja yang menggunakannya. Memautkan hamparan boleh menyelaraskan pengumpulan dan storan data pasukan anda sambil memastikan semua helaian adalah terkini dan tepat.Semak juga di πŸ‘‰ Microsoft.

Dalam artikel ini, kami membincangkan faedah dan tujuan memautkan hamparan dalam Microsoft Excel, menemui cara memautkan hamparan dalam Excel dengan empat kaedah dan meneroka petua dan teknik penyelesaian masalah. Sila semak di πŸ‘‰ Wikihow.


Mengapa memautkan hamparan dalam Excel?

Cara Link Spreadsheets dalam Excel

Memautkan hamparan, atau buku kerja, dalam Excel boleh memberi manfaat kerana ia membolehkan anda merujuk data daripada pelbagai sumber dalam satu helaian utama. Ia juga memastikan semua maklumat anda tepat merentas dokumen anda kerana perubahan yang anda buat pada satu helaian dikemas kini secara automatik merentas semua dokumen yang dipautkannya. Anda boleh memautkan helaian dalam buku kerja yang sama atau helaian daripada dua buku kerja pada komputer anda. Memautkan hamparan boleh mengurangkan ralat dengan memastikan semua borang konsisten dan ia boleh menjimatkan masa kerana anda tidak mengemas kini setiap helaian secara manual untuk satu perubahan. Semak juga di πŸ‘‰ APB.


Apabila anda mungkin memautkan hamparan

Apabila anda mempunyai pelbagai orang yang bekerja dengan set data, memautkan hamparan yang mereka gunakan boleh membantu kerana ia membolehkan sebarang kemas kini disegerakkan merentas semua set data yang dipautkan. Sebagai contoh, jika syarikat kertas mempunyai hamparan untuk kakitangan jualannya, jabatan perakaunan dan gudangnya yang mengandungi maklumat inventori yang sama, memautkan hamparan boleh memastikan semua pasukan mempunyai maklumat inventori terkini apabila ia dikemas kini. Jika anda mempunyai pasukan yang bekerja dari lokasi berbeza menggunakan maklumat yang sama, anda boleh mempertimbangkan untuk memautkan hamparan yang mengandungi maklumat yang mereka semua gunakan.


Cara memautkan hamparan dalam Excel

Apabila memautkan helaian pada buku kerja yang berbeza, anda sedang menyambungkan satu helaian, dikenali sebagai sumber, kepada helaian lain, iaitu destinasi. Sambungan ini membolehkan anda merujuk data daripada pelbagai sumber dalam destinasi. Anda boleh memautkan sel individu atau sekumpulan sel bersebelahan, seperti jadual. Berikut ialah empat kaedah untuk digunakan apabila memautkan hamparan:


1. Pautkan hamparan dengan mengklik

Kaedah ini membolehkan anda memautkan dua buku kerja dengan mengklik pada sel dalam setiap satu. Pertimbangkan untuk menggunakan kaedah ini apabila anda mahu memautkan hanya satu sel tanpa menaip fungsi. Langkah-langkah untuk memautkan dua hamparan dengan mengklik ialah:

Buka sumber dan hamparan destinasi.

Klik pada sel yang anda ingin pautkan sumbernya dan taip "=" di destinasi anda.

Navigasi ke hamparan yang anda ingin gunakan sebagai sumber.

Klik pada sel yang anda ingin pautkan ke destinasi dan tekan enter.

Excel mencipta formula yang memautkan dua hamparan ini.


2. Pautkan hamparan dengan menyalin dan menampal

Apabila anda menyalin dan menampal maklumat daripada satu hamparan ke hamparan yang lain dengan fungsi standard, nilai dalam satu tidak dikemas kini secara automatik jika anda menukarnya dalam satu lagi. Kaedah ini membolehkan anda menyalin dan menampal data daripada sumber ke destinasi, sambil memastikan sebarang perubahan yang dibuat pada data sumber direplikasi di destinasi. Dengan kaedah ini, anda boleh menyalin berbilang sel bersebelahan, jadi ini boleh menjadi teknik yang berguna semasa menyalin jadual. Berikut ialah langkah-langkah untuk memaut dengan menyalin dan menampal:

Buka sumber dan hamparan destinasi.

Serlahkan semua sel bersebelahan yang ingin anda salin ke destinasi semasa berada dalam sumber.

Salin data dengan mengklik kanan dan memilih "salin" atau menekan "Ctrl" dan "C" pada papan kekunci anda.

Navigasi ke helaian destinasi dan klik pada sel lokasi tempat anda ingin menyalin data.

Klik pada "Tampal" kemudian "Tampal Pautan" dari tab "Rumah".

Apabila anda melakukan ini, Excel memautkan sel atau sel yang anda pilih daripada sumber ke destinasi. Untuk memastikan pautan sel yang betul, anda boleh melihat pembolehubah dalam bar formula.


3. Pautkan hamparan dengan menggunakan formula

Jika anda lebih selesa menaip formula sendiri daripada meminta Excel mengisinya untuk anda, pertimbangkan kaedah ini. Ini boleh berkesan apabila memautkan satu sel atau beberapa sel yang tidak bersebelahan. Apabila memautkan berbilang sel dengan kaedah ini, anda boleh menyalin formula dan menampalnya, menukar hanya lokasi sel sumber. Berikut ialah langkah untuk memautkan hamparan dengan menggunakan formula:

Buka sumber dan hamparan destinasi.

Kenal pasti sel dalam sumber yang ingin anda rujuk.

Pilih sel dalam destinasi yang anda mahu memautkan maklumat.

Taip formula "= SheetName! CellReference," mengisi pembolehubah.

Apabila menaip formula, "SheetName" merujuk kepada nama fail dokumen sumber dan "CellReference" merujuk kepada sel dalam sumber yang anda pautkan. Contohnya, jika anda ingin memautkan sel B8 dalam hamparan berlabel "Jualan" ke sel dalam buku kerja yang sama, formulanya ialah "=Jualan!B8." Jika anda memautkan dua hamparan yang tiada dalam buku kerja yang sama, anda turut sertakan nama buku kerja dalam formula. Jika anda memaut ke buku bernama "2020Data", formula yang sama ialah "=[2020Data]Jualan!B8."


4. Pautkan hamparan dengan hiperpautan

Hiperpautan antara hamparan ialah cara lain untuk menyambungkan kedua-dua dokumen, tetapi kaedah ini tidak memindahkan data. Hiperpautan berguna apabila anda mahukan cara yang cepat dan mudah untuk menavigasi ke sumber data dalam jadual atau jika anda hanya mahu mencari lembaran kerja tertentu dengan cepat. Berikut ialah langkah untuk memautkan hamparan Excel:

Buka sumber dan hamparan destinasi.

Pilih lokasi yang anda mahu hiperpautan dipaparkan.

Navigasi ke "Perpustakaan Fungsi" dalam tab "Formula".

Buka menu "Cari dan Rujukan".

Pilih "Hyperlink". Dalam kotak dialog, masukkan lokasi pautan. Formatnya ialah "=SheetName! CellReference," dengan SheetName ialah helaian yang anda rujuk dan CellReference ialah lokasi sel.

Isikan kotak "Friendly_name". Ini adalah pilihan, tetapi melakukan ini mengubah cara pautan muncul.

Klik "OK" dalam kotak pop timbul.

Hiperpautan kini aktif. Pertimbangkan untuk mengklik pada pautan untuk memastikan ia menuju ke lokasi yang betul.


Tip dan trik untuk menggunakan hamparan terpaut

Berikut ialah beberapa amalan yang perlu dipertimbangkan apabila menggunakan hamparan terpaut:

Semak semula sama ada pengiraan automatik dihidupkan

Apabila data anda dikemas kini, adalah penting bagi sebarang pengiraan yang berlaku dalam hamparan untuk mengemas kini dengan maklumat baharu. Untuk memastikan ini berlaku secara automatik, navigasi ke bahagian "Pengiraan" pada reben Excel. Klik pada anak panah di sebelah "Pilihan Pengiraan" dan pilih "Automatik." Sebagai alternatif, anda boleh mengklik "Fail," "Pilihan Excel" kemudian "Formula." Di bawah tab "Formula", pastikan anda telah memilih "Secara automatik" di bawah "Pilihan Pengiraan."


Backup data anda dalam hamparan yang dinyahpautkan

Oleh kerana helaian destinasi anda dikemas kini secara automatik apabila helaian sumber berubah, pertimbangkan untuk menyandarkan kedua-dua helaian dengan kerap. Dengan berbuat demikian, anda membuat pilihan kedua sekiranya seseorang secara tidak sengaja memadam atau merosakkan data dalam mana-mana helaian. Anda boleh melakukan ini dengan pergi ke "Fail", mengklik "Simpan Sebagai" dan mencipta dokumen baharu dengan nama lain.


Gunakan sistem penamaan untuk hamparan anda

Menggunakan sistem penamaan yang konsisten untuk hamparan anda boleh membantu anda menjejakinya dengan lebih mudah. Sebagai contoh, jika anda melabelkannya dengan sama ada data yang terkandung di dalamnya atau tarikhnya, anda boleh membuat pautan berkesan yang membantu anda menavigasi buku kerja yang disambungkan.


Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram