Cara Membuat APPS Android Mudah
Hari ini kita cuba belajar "Cara membina android Apps" yang mudah-mudah je, simple dan paling asas. Anda akan belajar cara membuat projek "Hello World" dengan Android Apps. Kemudian, anda akan membuat interface baru untuk aplikasi yang mengambil beberapa input pengguna dan membuka skrin kedua dalam aplikasi.
Sila layari laman web APPS Inventor.
Tutorial ini akan mengajar anda asas-asas cara membina aplikasi Android atau Android Apps menggunakan persekitaran pembangunan Android. Apabila peranti Android menjadi semakin umum dan terbuka, permintaan untuk aplikasi baru akan meningkat. Android Studio adalah aplikasi pembangunan yang mudah digunakan (dan percuma) untuk dipelajari.
Haa..! kan lebih baik jika seseorang itu mempunyai pengetahuan tentang bahasa pengaturcaraan Java untuk tutorial ini kerana bahasa itu digunakan oleh Android.
Tidak banyak kod yang digunakan dalam tutorial ini, sekiranya anda tahu serba sedikit tentang Java sudah cukup baik untuk memahami dan selebihnya bolehlah buat carian di Google apa yang anda tak faham. Ini mengambil masa kira-kira 30-60 minit, bergantung kepada berapa cepat anda dapat memuat turun dan memasang Android Studio.
Selepas belajar tutorial ini anda bolehlah mencipta aplikasi Android pertama anda, mungkin juga anda akan teruja dengan hobi baru yang menyeronokkan, mungkin juga sebagai kerjaya baru yang dalam pembangunan mudah alih.
Langkah 1: Install Android Apps Inventor
Buat carian di Google "Apps Inventor" atau Pergi ke MIT Apps Inventor untuk memuat turun MIT Apps Inventor. Gunakan arahan pemasang untuk memasang Android Studio mengikut arahannya. Sila klik " Create Apps".
Langkah 2: Buka Projek Baru
Buka Android Studio.
Di bawah menu "Mula Pantas", pilih "Mulakan projek Android Studio baru."
Pada tetingkap "Buat Projek Baru" yang dibuka, namakan projek anda "HelloWorld".
Jika anda memilih untuk, tetapkan nama syarikat seperti yang dikehendaki *.
Perhatikan lokasi lokasi projek dan ubah jika dikehendaki.
Klik "Seterusnya."
Pastikan bahawa "Telefon dan Tablet" adalah satu-satunya kotak yang diperiksa.
Jika anda merancang untuk menguji aplikasi pada telefon anda, pastikan SDK minimum berada di bawah tahap sistem operasi telefon anda.
Klik "Seterusnya."
Pilih "Aktiviti Kosong."
Klik "Seterusnya."
Tinggalkan semua bidang nama Kegiatan.
Klik "Selesai."
* Nota: Ini adalah konvensyen penamaan khas dalam projek Android untuk menetapkan nama syarikat sebagai beberapa bentuk "contoh.nama.kini.com".
Langkah 3: Edit Mesej Selamat Datang dalam Aktiviti Utama
Navigasi ke tab activity_main.xml jika belum dibuka.
Pastikan tab Reka Bentuk dibuka pada paparan aktiviti_main.xml.
Klik dan seret "Hello, world!" dari sudut kiri atas paparan telefon ke pusat skrin.
Dalam sistem fail projek di sebelah kiri tetingkap, buka folder nilai.
Dalam folder nilai, klik dua kali pada fail strings.xml.
Dalam fail ini, cari baris "Hello world!".
Selepas "Hello world!" mesej, tambah "Selamat datang ke aplikasi saya!"
Navigasi kembali ke tab activity_main.xml.
Contohnya teks berpusat anda berbunyi "Hello world! Selamat datang ke aplikasi saya!"
Langkah 4: Tambah Button ke Aktiviti Utama
Navigasi ke Reka Bentuk tab paparan activity_main.xml.
Dalam menu Palet di sebelah kiri paparan telefon, cari Button (di bawah Widget tajuk).
Klik dan seret butang untuk berpusat di bawah mesej selamat datang anda.
Pastikan butang anda masih dipilih.
Dalam menu Ciri (di sebelah kanan tetingkap), skroll ke bawah untuk mencari "teks."
Tukar teks dari "Butang Baru" ke "Halaman Seterusnya.
Langkah 5: Buat Aktiviti Kedua
Di bahagian atas sistem fail projek, klik kanan pada "aplikasinya."
Navigasi ke New> Aktiviti> Aktiviti Kosong.
Tukar nama aktiviti ini kepada "SecondActivity".
Klik "Selesai."
Pastikan anda berada dalam paparan Design of activity_second.xml.
Seret kotak teks di sebelah kiri atas paparan telefon ke pusat seperti yang anda lakukan pada Aktiviti Utama.
Dengan kotak teks masih dipilih, cari medan "id" dalam menu Hartanah di sebelah kanan, dan tetapkannya kepada "text2".
Buka strings.xml lagi.
Tambah barisan baru di bawah "Hello world! Selamat datang ke aplikasi saya!" yang berbunyi "Selamat datang ke halaman kedua!".
Navigasi kembali ke activity_second.xml.
Pilih kotak teks sekali lagi.
Dalam anak tetingkap Properties, atur medan "teks" kepada "@ string / second_page".
Pastikan kotak teks sekarang berbunyi "Selamat datang ke halaman kedua!" dan berada di tengah-tengah skrin dalam paparan telefon.
Step 6: Write the Button's "onClick" Method.
Pilih tab MainActivity.java di bahagian atas persekitaran kerja.
2. Tambah garisan kod berikut pada akhir kaedah onCreate:
Butang butang = (Butang) findViewById (R.id.button);
button.setOnClickListener (baru View.onClickListener () {
@Orrride
onloid awam onClick (Lihat v) {
goToSecondActivity ();
}
});
3. Tambah kaedah berikut ke bahagian bawah kelas MainActivity:
private void goToSecondActivity () {
Niat niat = niat baru (ini, SecondActivity.class);
startActivity (niat);
}
4. Klik sebelah + di sebelah import ke baris ketiga MainActivity.java untuk mengembangkan pernyataan import.
5. Tambah yang berikut hingga akhir pernyataan import jika mereka belum ada:
import android.content.Intent;
import android.view.View;
import android.widget.TextView;
Langkah 7: Uji Permohonan.
Klik simbol bermain hijau dari bar alat di bahagian atas tetingkap Android Studio.
Apabila dialog "Pilih Peranti" apperas (ini mungkin mengambil masa beberapa saat), pilih opsyen "Lauch emulator".
Klik OK.
Apabila emulator dibuka (ini juga boleh mengambil masa yang lama), aplikasi akan secara automatik melancarkan aplikasi apabila telefon maya dibuka.
Pastikan semua teks anda dipaparkan dengan betul dan butang itu membawa anda ke halaman seterusnya.
Langkah 8: Melancarkan Android Apps Pertama Anda
Tahniah! Anda telah melengkapkan aplikasi Android pertama anda dengan beberapa fungsi asas. Aplikasi siap anda mempunyai halaman pengguna dan butang yang membawa pengguna ke halaman kedua.
Nota: Kini anda mempunyai pengetahuan sepintas lalu yang anda perlukan untuk mempelajari semua yang ada untuk mengetahui tentang perkembangan aplikasi Android.
Comments
Post a Comment
Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.
Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.
Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).
Terima Kasih.
The Blogler (Aku Pakar Blogger).