Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Memperbaharui Pasport Malaysia, Panduan Dalam Talian & Luar Talian

Bagaimana Renew Passport Malaysia Melalui Dalam Talian dan Luar Talian

Cara Memperbaharui Pasport Malaysia, Panduan Dalam Talian & Luar Talian
Source: Travel Makjah


Adakah pasport Malaysia anda hampir tamat tempoh? Memperbaharui pasport anda ialah proses mudah yang memastikan anda bersedia untuk menghadapi dunia. Di Malaysia, pasport mempunyai tempoh sah laku biasa selama lima tahun, sama ada ia mengandungi 24 atau 48 helaian. Jadi, sama ada anda bermimpi untuk menyeberangi sempadan untuk percutian atau perjalanan perniagaan, mari selami langkah mudah untuk memperbaharui pasport anda. Semak juga di πŸ‘‰ Jabatan Imigresen Malaysia.


Sebelum kita mula menyelam secara mendalam, satu perkara penting yang perlu dinyatakan ialah anda tidak boleh memanjangkan Pasport Antarabangsa Malaysia anda lagi. Sebaik sahaja ia tamat tempoh, anda perlu memohon yang baharu untuk menggantikan pasport lama yang telah tamat tempoh. Tiada sambungan lagi, hanya perlu mohon untuk tawaran baharu. Semak juga di πŸ‘‰ Imigresen e-Servis.


Cara Memperbaharui Pasport Malaysia, Panduan Dalam Talian & Luar Talian

  

Syarat Pembaharuan Pasport Malaysia


Inilah yang anda perlu tahu tentang mendapatkan Pasport Malaysia baharu:


1. Dapatkan borang permohonan daripada Konsulat Jeneral atau muat turun di www.imi.gov.my.

2. Anda memerlukan pasport asal dan dua salinan – jangan lupa!

3. Bawa bersama I/C Malaysia anda – asal dan dua salinan.

4. Jika anda seorang Penduduk Tetap Cina, bawa yang asal dan dua salinan kad PR anda. Jika anda tidak mempunyai satu, jangan risau! Hanya dapatkan 'Surat Carian' daripada Jabatan Kewarganegaraan Imigresen China untuk mengesahkan anda belum memperoleh kewarganegaraan China.

5. Bagi pelajar, bawa surat pengesahan dari sekolah, kolej atau uni anda, bersama-sama dengan 'visa belajar' anda yang dikeluarkan oleh Jabatan Imigresen dan Kewarganegaraan China – asal dan dua salinan.

6. Bagi pekerja, bawa visa bekerja yang dikeluarkan oleh Jabatan Imigresen dan Kewarganegaraan China – asal dan dua salinan, seperti biasa.

7. Jangan lupa tiga gambar berwarna dengan latar belakang putih bersih, bersaiz 3.5cm x 5.0cm.

Jika anda mendapatkan pasport untuk anak-anak anda di bawah 18 tahun, anda juga perlu membawa:


1. Satu salinan borang Persetujuan Ibu Bapa, Borang A1/B1 (IM.42A-Pin1/93) – tidak perlu pening-pening, anda boleh mendapatkannya di Konsulat Jeneral.

2. Bagi kanak-kanak di bawah 12 tahun atau pemohon kali pertama, bawa dokumen asal dan 2 salinan Sijil Pendaftaran Kelahiran mereka.

3. Pasport ibu bapa – asal dan 2 salinan.

4. I/C warganegara Malaysia ibu bapa – asal dan 2 salinan.

5. Jika anda ibu bapa Malaysia, pastikan anda membawa Kad Kediaman Tetap anda. Bagi yang lain, permit kerja atau permit belajar boleh dilakukan – anda perlu tahu, iaitu salinan asal dan 2 salinan!

6. Akhir sekali, jika anda pertama kali memohon, bawa bersama Sijil Perkahwinan ibu bapa – asal dan 2 salinan.


Cara Memperbaharui Pasport Malaysia Dalam Talian

Sekarang, inilah beberapa berita baik untuk anda! Langkau talian tidak berkesudahan di pejabat imigresen yang penuh sesak kerana anda kini boleh memperbaharui pasport anda dalam talian dari rumah.


Mudah sahaja – cuma isikan semua maklumat yang diperlukan menggunakan borang MyOnline Passport, dan setelah ia siap, anda boleh melayari dan mengumpulnya serta-merta. Ingat, pilihan pembaharuan dalam talian yang mudah ini hanya tersedia untuk mereka yang berumur 13 tahun ke atas.


Apabila memperbaharui pasport anda dalam talian, cabaran utama selalunya mendapatkan foto yang memenuhi keperluan sistem. Tetapi jangan risau, berikut ialah beberapa petua berguna: pakai pakaian gelap, tangkap gambar dalam pencahayaan yang baik dengan latar belakang yang ringkas untuk mengelakkan bayang-bayang dan pastikan rambut anda tidak menyembunyikan muka atau dahi anda.


Ramai orang menggunakan apl pengeditan foto untuk mengubah suai gambar mereka agar sepadan dengan spesifikasi yang diperlukan, seperti membetulkan bayang-bayang atau mengubah saiz kepada dimensi yang betul.


Selepas melengkapkan pendaftaran dalam talian, anda mesti mengambil pasport baharu anda di pejabat imigresen pilihan anda. Jangan lupa untuk membawa pasport semasa, ID dan resit pembayaran anda untuk pengumpulan yang berjaya.


Oh, dan jangan lupa, anda perlu membuat koleksi sendiri – tidak perlu menghantar orang lain bagi pihak anda. Jika anda berumur bawah 18 tahun, ibu bapa atau penjaga anda mesti mengambilnya bersama anda.


Biasanya, pemohon pembaharuan pasport dalam talian mendapat kelulusan e-mel untuk pengambilan dalam masa sekitar 3 hari. Tetapi jika e-mel tidak muncul, jangan stress! Terus sahaja ke pejabat untuk menyemak status.


Dalam kebanyakan kes, pasport baharu anda akan sedia untuk digunakan. Tetapi jika tidak, tiada masalah besar! Serahkan sahaja pasport lama anda dan berikan resit kepada mereka, dan mereka akan menyelesaikannya.


Pada masa ini, yuran pembaharuan pasport selama 5 tahun ialah RM200 bagi pemohon berumur 13 hingga 59 tahun dan RM100 bagi pemohon berumur 60 tahun ke atas.


Cara Memperbaharui Pasport Malaysia di Pejabat Imigresen (Walk-In)


Anda boleh memperbaharui pasport Malaysia anda terus di pejabat imigresen juga.


Bagaimanapun, pejabat imigresen di seluruh Malaysia baru-baru ini telah menyemak semula waktu operasi mereka berikutan penurunan dalam permohonan pasport pada waktu malam.


Berikut ialah waktu operasi pejabat yang mengeluarkan pasport:


1. Setiap hari (08:00 - 21:00): Pusat Transformasi Bandar (UTC) di Semenanjung Malaysia (kecuali Kedah, Pahang, Perlis, dan Terengganu).

2. Isnin - Jumaat (08.00 - 19.00): Johor, Kuala Lumpur, Melaka, Negeri Sembilan, Putrajaya, dan Selangor.

3. Isnin - Jumaat (08.00 - 17.00): Kedah, Pahang, Perlis, dan Terengganu.

4. Sabtu (08.00 - 12.30): Semua pejabat (kecuali Perlis, Pahang, Terengganu, Kedah).

Kebanyakan pejabat ditutup pada hari Jumaat untuk rehat 2.5 jam (dari 12:15 - 2:45 petang). Sila semak waktu operasi pejabat yang akan anda lawati kerana waktu buka mungkin berbeza.


Pejabat imigresen pada masa ini secara eksklusif menerima kaedah pembayaran elektronik untuk perkhidmatan pembaharuan pasport, iaitu kad kredit, kad debit, dan dompet elektronik Touch 'n Go. Ini sejajar dengan prosedur pembayaran lazim yang diperhatikan di kebanyakan pejabat pembaharuan pasport.


Pastikan anda mempunyai pilihan pembayaran elektronik yang sesuai semasa melawat pejabat imigresen untuk keperluan pembaharuan pasport anda. Banyak pejabat telah berhenti menerima pembayaran tunai untuk memastikan keselamatan dan meminimumkan hubungan.


Anda boleh menerima pasport baharu anda pada hari yang sama dalam masa 1 - 2 jam selepas pendaftaran anda.


3 Tips Memperbaharui Pasport Malaysia

Baiklah, jika anda berfikir untuk memperbaharui pasport anda dalam talian, berikut ialah beberapa perkara yang perlu diingat:


1. Berhati-hati dengan kriteria ini

Sesetengah orang masih perlu datang ke pejabat secara peribadi untuk kes tertentu, seperti:


Pemasa pertama mendapatkan pasport mereka

Warga emas berumur 60 tahun ke atas

Kanak-kanak berumur 13 tahun ke bawah yang melancong bersama ibu bapa mereka

Orang kelainan upaya (OKU)

kehilangan pasport anda? Yup, kena pergi pejabat

Pelajar yang menuju ke luar negara untuk belajar

Jemaah Haji.

Oh, dan perkenalan! Walaupun selepas anda membayar, sesetengah orang menerima e-mel yang mengatakan gambar mereka tidak sesuai dengan keperluan pasport. Jadi, mereka perlu memuat naik semula atau membuat perjalanan ke pejabat imigresen.


2. Borang permohonan dalam talian mungkin rumit

Walaupun terdapat dua pilihan bahasa di tapak web, web mungkin hanya berfungsi dalam bahasa Melayu walaupun anda telah mengklik pilihan bahasa Inggeris. Tetapi, jangan risau, anda boleh ikut langkah berikut untuk mengisinya:


Pergi ke Laman Web rasmi Jabatan Imigresen Malaysia.

Tengok cepat terma dan syarat, kemudian tekan setuju atau SETUJU.

Pilih kategori umur anda – sama ada anda berumur bawah 18 tahun atau lebih.

Masukkan semua deet yang mereka perlukan - nombor pasport semasa, I.C. nombor, dan pilih tempat pengumpulan pasport anda.

Jika semuanya baik-baik saja, tekan SETUJU sekali lagi untuk memeterai perjanjian.

Kini tiba bahagian yang sukar - memuat naik foto anda. Jangan risau, ramai yang berjuang di sini. Beri perhatian kepada petua yang disebutkan tadi, dan anda akan menjadi emas.

Berikan maklumat anda sekali lagi dan tandakan empat kotak yang mereka ada untuk anda.

Masa untuk membayar – teruskan ke pembayaran.

Pastikan mata anda sentiasa melihat e-mel anda selama tiga hingga lima hari perniagaan. Pejabat imigresen akan menghantar e-mel kelulusan kepada anda. Jika MIA, anda mungkin perlu datang ke pejabat secara peribadi dan bertanya tentang status pasport anda.


3. Datang ke pejabat imigresen lebih awal dan bawa barang keperluan anda

Berikut ialah petua pro: daftar sebelum jam 15:00 dan dapatkan pasport baharu anda pada hari perniagaan berikutnya! Datang sahaja ke cawangan pilihan anda selepas jam 10:00. Tetapi jika anda mendaftar selepas jam 15:00, ia akan mengambil masa sekurang-kurangnya 3 hari perniagaan.


Beberapa Pusat Imigresen kini dibuka sehingga jam 22:00 untuk mengendalikan lonjakan permintaan pembaharuan pasport. Anda boleh mengikuti perkembangan dengan mengikuti siaran Instagram Jabatan Imigresen, di mana mereka akan mengumumkan kaunter imigresen dan pejabat imigresen Pusat Transformasi Bandar (UTC) khusus dengan waktu yang dilanjutkan.


Apabila anda pergi untuk mengambil, bawa pasport, IC dan resit pembayaran yang dicetak. Anda perlu melakukannya sendiri kerana anda perlu menandatangani bahagian belakang pasport betul-betul di hadapan pegawai imigresen.


Jika anda berumur di bawah 18 tahun, penjaga anda mesti menandakan bersama semasa mengambil pasport. Jangan lupa bawa surat beranak juga.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram