Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

11 Cara untuk Meningkatkan Wi-Fi dan Internet Lebih Pantas

Bagaimana untuk melajukan Wi-Fi dan Internet

11 Cara untuk Meningkatkan Wi-Fi dan Internet Lebih Pantas

Sama ada anda bekerja dari rumah, menonton Netflix, atau menstrim permainan anda di Twitch, tiada perkara seperti lebar jalur yang terlalu banyak. Walaupun anda mempunyai gentian gigabait yang disalurkan ke penghala anda, semua orang boleh menggunakan bantuan untuk mendapatkan Internet yang lebih pantas di sekitar rumah. Semak juga di πŸ‘‰πŸ‘‰ APB.

Tidak kira sama ada anda mempunyai wayar terbaik di luar rumah anda menghapuskan kelajuan rendah dan zon mati Wi-Fi sebahagian besarnya terpulang kepada anda. Untuk membantu, berikut ialah beberapa cara untuk menyelesaikan masalah dan, diharapkan, meningkatkan kualiti Wi-Fi di dalam dan di luar tempat anda daripada terkurung dalam sekatan dan halangan seperti dinding, sentiasa ada sesuatu yang boleh anda lakukan untuk meningkatkan sambungan Internet anda di rumah. Semak juga di πŸ‘‰ Yournetspeed.

11 Cara untuk Meningkatkan Wi-Fi dan Internet Lebih Pantas


Pastikan anda menyemak panduan untuk mendapatkan maklumat lanjut, termasuk cara kami untuk melindungi rangkaian Wi-Fi rumah anda, panduan membeli penghala, penerangan tentang Wi-Fi 6 dan panduan gear untuk di rumah. Semak juga di πŸ‘‰ Highspeedinternet.


1. Gerakkan Penghala (Router)

Penghala dalam almari itu? Bukan idea yang bagus. Dinding, almari, malah rak buku berpotensi melembapkan isyarat Wi-Fi anda. Menggerakkan penghala secara fizikal boleh membuat perbezaan nyata kepada kelajuan yang anda perolehi dan sejauh mana penghantaran wayarlesnya boleh dicapai. Tempat yang sesuai akan bergantung pada rumah anda, tetapi cuba untuk tidak menyembunyikan penghala anda di sudut atau di bawah almari atau di dalam laci—lebih tengah dan menonjol, lebih baik. Untuk mendapatkan maklumat lanjut, baca panduan kami tentang tempat meletakkan penghala anda untuk Wi-Fi rumah yang terbaik.

Anda mungkin perlu menggunakan beberapa pengkabelan kreatif untuk meletakkan penghala anda di tempat yang lebih baik, tetapi usaha ini akan berbaloi. Matlamatnya ialah untuk mendapatkan peranti utama anda—konsol, komputer riba dan sebagainya—sedekat mungkin dengan penghala anda. Peranti yang tidak memerlukan lebar jalur yang terlalu banyak, seperti termostat pintar, tidak perlu menjadi keutamaan dari segi kedekatan fizikal.

Atas sebab ini adalah wajar mempertimbangkan rupa penghala anda semasa membeli. Jika anda membeli penghala yang anda anggap buruk, anda lebih cenderung untuk meletakkannya di dalam almari. Tentukan tempat terbaik berdasarkan lokasi peranti keutamaan tinggi anda, kemudian pertimbangkan perkara yang akan kelihatan baik kepada anda di tempat itu.



2. Gunakan Kabel Ethernet

Kita kadang-kadang terlupa: Wayar masih wujud! Sebenarnya kami tidak, ia atas nama kami, tetapi ia perlu dikatakan: anda tidak memerlukan Wi-Fi. Sambungan berwayar ke penghala anda adalah lebih pantas dan lebih stabil berbanding Wi-Fi, dan ia tidak boleh dipengaruhi oleh peranti lain atau tangki ikan yang besar. Kelemahannya ialah ia mengehadkan tempat peranti anda boleh berada, dan ia kurang mudah.


Namun, untuk perkakasan yang memerlukan internet sepantas mungkin—konsol permainan, PC desktop atau kotak penstriman, sebagai contoh ia selalunya berbaloi dengan usaha untuk menjalankan wayar. Penghala akan mempunyai segelintir port Ethernet untuk dikecualikan, jadi anda hanya perlukan kabel.

Untuk melakukan kerja yang betul-betul kemas dan mengelakkan wayar melintasi lantai anda, anda perlu menggunakan beberapa pengurusan kabel. Kurungan kecil seperti ini (untuk satu pek 40) memastikan kabel Ethernet dilekatkan pada dinding. Jika anda mempunyai beberapa kabel berjalan dalam arah yang sama, pelekap dinding ini (untuk pek 50) berfungsi dengan baik. Untuk satu atau dua alat, ia boleh berbaloi dengan persediaan tambahan.



3. Tukar Saluran atau Band

Isyarat Wi-Fi dibahagikan kepada saluran. Penghala anda menggunakan saluran Wi-Fi tertentu untuk berkomunikasi dengan peranti di sekeliling rumah anda. Jika anda mempunyai jiran rapat yang mempunyai penghala menggunakan saluran Wi-Fi yang sama, maka semuanya boleh menjadi sesak dengan cepat. Menukar saluran boleh menyelesaikan masalah ini.

Setiap penghala akan mengendalikan ini secara berbeza. Semak dokumentasinya atau cari arahan dalam talian jika anda tidak pasti, tetapi anda sepatutnya dapat mencari pilihan di suatu tempat dalam tetapan peranti. Saluran 1, 6 dan 11 adalah saluran yang perlu dicuba, kerana ia akan mempunyai gangguan paling sedikit apabila berbilang peranti disambungkan.

Kebanyakan penghala kini menggunakan teknologi dwi-jalur, penyiaran pada frekuensi 2.4-GHz dan 5-GHz. Jika tetapan penghala anda membenarkan anda, anda mungkin boleh mengutamakan satu atau yang lain untuk peranti tertentu jalur 5-GHz akan memberikan anda sambungan yang lebih pantas ke Internet, walaupun ia mempunyai julat yang lebih pendek daripada 2.4 GHz. Kami cadangkan membiarkan kedua-dua frekuensi didayakan kerana peranti lama selalunya akan berfungsi hanya pada 2.4 GHz.


4. Tingkatkan Penghala (Router)

Penghala berbeza dengan ketara dalam fungsi dan harga. Jika anda mempunyai zon mati atau perlahan di rumah anda, anda mungkin perlu menukar tempat dan sejauh mana Wi-Fi anda disiarkan. Jika anda mempunyai rumah yang besar, anda mungkin lebih baik menggunakan penghala yang boleh berpasangan dengan "pengulang" yang menyiarkan isyarat ke bahagian paling jauh dari ruang anda. Rumah dan pangsapuri yang lebih kecil biasanya boleh bertahan dengan sistem yang lebih mudah.



5. Dapatkan Wi-Fi Extender

Jika bermain-main dengan tetapan penghala anda kelihatan terlalu menakutkan, dan anda mempunyai sedikit wang untuk dibelanjakan, melabur dalam pemanjang atau pengulang Wi-Fi. Peranti ini dipalamkan ke soket dinding ganti, sambungkan ke internet wayarles yang dipancarkan oleh penghala anda dan panjangkannya.

Ia (biasanya) mudah untuk disediakan, mudah digunakan dan serta-merta boleh menyingkirkan zon mati Wi-Fi di rumah anda. Isyarat wayarles lanjutan atau berulang tidak akan sekuat isyarat yang datang terus dari penghala anda, jadi sekali lagi, kedudukan adalah penting. Cuba gunakan peranti ini untuk menyambungkan alat yang tidak memerlukan lebar jalur yang besar.



6. Gunakan Pendawaian Elektrik

Alternatif kepada pemanjang ialah kit talian kuasa. Isyarat digital boleh melalui pendawaian elektrik, dan peranti talian kuasa direka bentuk untuk memanfaatkan ini.

Ia berfungsi seperti ini: Anda menyambungkan palam talian kuasa ke penghala anda, kemudian masukkan palam ke dalam soket dinding. Tambahkan palam talian kuasa lain di mana-mana bilik lain di rumah anda dan ia boleh menyediakan sambungan berwayar atau wayarles ke bilik itu. Akan ada sedikit penurunan dalam kelajuan, tetapi ia adalah pilihan yang mudah dan berkesan. Melainkan rumah anda sudah lama, ia sepatutnya mempunyai pendawaian elektrik yang menyokongnya, tetapi sebaiknya beli kit anda daripada peruncit dengan polisi pemulangan yang kukuh untuk berjaga-jaga.


7. Tambahkan Kata Laluan pada Wi-Fi

Kami mungkin tidak perlu memberitahu anda perkara ini, tetapi anda memerlukan kata laluan pada rangkaian Wi-Fi anda. Ia bagus untuk menjauhkan penggodam dan menghalang jiran daripada Netflix daripada lebar jalur anda, yang pasti akan melambatkan anda. Pastikan anda menggunakan penyulitan AES, yang merupakan pilihan keselamatan yang paling selamat dan paling mesra kelajuan.


8. Potong Peranti Yang Tidak Digunakan

Mempunyai berpuluh-puluh perkara menggunakan Wi-Fi sekaligus boleh menjadi masalah. Palamkan apa sahaja yang anda boleh ke dalam Ethernet, dan cabut palam apa sahaja yang telah anda sambungkan tetapi tidak perlu (seperti cerek teh "pintar" yang anda tidak pernah dapat bekerja). Pastikan hanya perkara yang memerlukan internet sahaja yang mendapat internet.

Penghala yang baik (semua penghala yang disenaraikan di atas, sebagai contoh) menawarkan kawalan untuk mengutamakan peranti atau perkhidmatan tertentu. Ini adalah cara yang berguna untuk memastikan permainan anda tidak pernah diganggu oleh orang lain yang menstrim video di Facebook.


9. Semak PC Anda

Tips ini khusus untuk komputer: Jika Internet pada PC atau komputer riba anda sentiasa perlahan tetapi peranti lain kelihatan baik, buka Pengurus Tugas atau Monitor Aktiviti anda dan lihat program yang dijalankan di latar belakang. Program tertentu boleh ditetapkan kepada kemas kini automatik yang tidak perlu. Jika mereka sentiasa mengemas kini di latar belakang, itu boleh menjadi punca internet anda perlahan. Semak ia dan laraskan tetapan.


10. Mulakan Semula Penghala? 

Memulakan semula penghala anda secara tetap kelihatan seperti lanjutan daripada penyelesaian pseudo lama kepada semua digital: But semula. Ya, kami tahu memulakan semula penghala anda kadangkala boleh membetulkan internet yang mati, tetapi kami bertanya kepada pembuat penghala Netgear: Adakah but semula penghala anda secara kerap membantu mempercepatkan perkara? Jawapan ringkasnya, mungkin tidak.

Sama ada cara, tidak ada sebab untuk but semula dengan kerap. Jika anda menghadapi masalah yang berterusan, maka ia mungkin berbaloi untuk memulakan semula penghala anda.



11. Hubungi ISP

Jika anda telah mencuba semuanya dan masih menghadapi masalah, anda boleh menghubungi pembekal internet anda pada bila-bila masa. Mereka mungkin mahu menghantar juruteknik perkhidmatan keluar. Mereka mungkin dapat menentukan dengan tepat isu yang diabaikan yang menghalang anda dan Wi-Fi pantas.


Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram