Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Mendapatkan Backlinks: 6 Strategi Pantas dan Mudah

Backlinks Antara Laman Web ke Laman Web Lain (Pautan Berkualiti)

Cara Mendapatkan Backlinks: 6 Strategi Pantas dan Mudah
Credit to RockContent.Com
 

Adakah anda ingin meningkatkan bilangan Backlinks (pautan balik) ke tapak web anda? Pautan balik memainkan peranan penting dalam meningkatkan kedudukan laman web anda dalam enjin carian.


Pautan balik πŸ”— adalah salah satu faktor dalam kedudukan carian teratas untuk Google. Lebih banyak pautan balik berkualiti tinggi ke tapak laman web yang anda perolehi, semakin kuat peluang anda untuk mendapat kedudukan (ranking) lebih tinggi. Betul ke???😎

Dalam artikel kali ini, saya akan menjelaskan kepada anda cara mendapatkan pautan balik (Backlinks) menggunakan strategi cepat dan mudah yang boleh dicuba oleh sesiapa sahaja.

Apakah Pautan Balik?

Pautan balik ialah apabila tapak web lain memaut kembali ke tapak anda. Ia juga dikenali sebagai pautan luar dan pautan masuk.

Katakan SIPOOLAN menggunakan tapak web anda sebagai pautan luar dalam salah satu artikelnya. Ini bermakna pautan dari tapak web SIPOOLAN akan menjadi pautan balik untuk laman web anda.

Sekarang, mengapa Backlink penting?

Pautan balik sangat berharga untuk SEO (pengoptimuman enjin carian). Ianya memberikan undi keyakinan untuk tapak web dan konten anda.

Menurut πŸ‘‰ SEOMoz, laman web dengan bilangan pautan balik tertinggi cenderung mendapat kedudukan lebih tinggi di Google.
 

Lebih banyak tapak web yang memaut (Link) kembali ke tapak anda, ia menghantar isyarat positif kepada enjin carian, menunjukkan bahawa kandungan anda menawarkan nilai dan bernilai pautan. Sebagai balasan, enjin carian akan meningkatkan kedudukan dan keterlihatan tapak web anda dalam hasil carian seperti Google, Bing, Yandex dll.

Ini menunjukkan bahawa pembinaan pautan adalah penting untuk tapak web anda. Tetapi bagaimana anda mendapatkan pautan balik untuk tapak web anda?

Cara Mendapatkan Backlinks: 6 Strategi Pantas dan Mudah

Bagaimana Mendapatkan Pautan Balik?


*Berikut ialah 6 strategi mudah untuk mendapatkan pautan balik (Backlink). Jom bincang lebih lanjut…teruskan membaca



1. Cari Peluang Backlink dengan Sumber Rujukan Teratas

Anda boleh mulakan dengan melihat sumber rujukan teratas tapak web anda. Ini adalah tapak web yang memaut ke kandungan anda dan menawarkan pautan balik kepada anda.

Dengan mengetahui jenis tapak web yang memaut kembali ke tapak web anda dan jenis kandungan yang mereka suka, anda boleh mencari peluang baharu dan mencipta kandungan yang serupa untuk mendapatkan pautan balik.

Terdapat banyak cara anda boleh melihat sumber rujukan anda. Dalam Analitis Universal Google, pergi ke Pemerolehan » Semua Trafik » Rujukan. Dalam Google Analitis 4, pergi ke Pemerolehan » Pemerolehan pengguna.

Walau bagaimanapun, cara paling mudah mencari trafik rujukan untuk anda adalah melalui  πŸ‘‰Semrush. Ia adalah alat terbaik untuk WordPress Google Analitis dan membentangkan laporan yang berbeza di dalam dashboard WordPress (pengguna WordPress sahaja) anda.

Untuk melihat sumber rujukan teratas anda, pergi ke Insights » Laporan. Laporan pertama yang anda akan lihat ialah Gambaran Keseluruhan. Skrol ke bawah dan lihat 10 sumber Rujukan Teratas.

Cara Mendapatkan Backlinks: 6 Strategi Pantas dan Mudah

Cara Mendapatkan Backlinks: 6 Strategi Pantas dan Mudah

2. Gunakan Pautan Keluar untuk Membentuk Perkongsian (Outbound Links)

Cara lain untuk mencari peluang pautan balik adalah dengan melihat pautan keluar anda. Jika anda memaut ke tapak web berkuasa tinggi dan menghantar banyak trafik, anda boleh menghantar e-mel jangkauan dan membentuk perkongsian.

Tetapi sayangnya...Google Analitik tidak menyediakan laporan pautan keluar di luar kotak. Namun, dengan πŸ‘‰ SEOMoz, anda boleh melihat pautan keluar teratas anda dengan mudah. Kemudian install seterusnya pergi ke Insights » Reports » Publishers dan navigasi ke laporan Pautan Keluar Teratas.

Laporan itu akan menunjukkan kepada anda pautan luaran di tapak web anda yang mendapat paling banyak klik. Kemudian anda boleh menghantar e-mel ke tapak web ini dan mula membina hubungan. Beritahu mereka tentang siaran (konten) dan bagaimana anda menganalisis serta mendapati informasi dalam kandungan web mereka sangat berguna untuk digunakan sebagai sumber.

Katakan anda kini sedang mencari peluang perkongsian dan mungkin mengusahakan kerjasama kandungan, seperti kajian kes. Jika mereka menerima idea itu, anda boleh mendapatkan pautan balik baharu bersama dengan trafik yang berkaitan dengan sumber.

 3. Gunakan Laporan Google Search Console untuk Mendapatkan Pautan Balik

Cara Mendapatkan Backlinks: 6 Strategi Pantas dan Mudah


 πŸ‘‰ Google Search Console juga boleh membantu anda mencari peluang untuk pautan balik untuk tapak web anda. Alat percuma oleh Google menyediakan data hebat yang boleh anda gunakan untuk meningkatkan kedudukan laman web/blog anda.
 

Antaranya ialah laporan Tapak pautan teratas. Ini adalah tapak web yang dipautkan kembali ke tapak anda pada masa lalu. Anda boleh menggunakannya melalui pautan balik dan lihat jenis kandungan yang mereka suka dan juga memberi anda pautan balik.

Memandangkan mereka telah memautkan (link) domain anda sebelum ini, kemungkinan pada masa akan datang mereka sudah biasa dengan tapak web anda dan boleh memberikan pautan balik yang lain. Apa yang anda perlu lakukan ialah mencari tapak dan menghubungkannya dengan kandungan yang berkaitan.

Anda juga boleh menyemak panduan tentang cara menggunakan Konsol Carian Google untuk menggandakan trafik anda. Sila semak di πŸ‘‰ Google Search Central.

4. Mengintip Pesaing Anda

Pernah terfikir dari mana pesaing anda mendapat pautan balik mereka? Apakah strategi organik mereka dan jenis kandungan yang mereka terbitkan? Jika anda ingin mengikuti perkembangan terkini dengan apa yang berlaku dalam industri, maka anda harus tahu perkara yang dilakukan oleh orang lain.

Anda boleh mengintip pesaing anda secara beretika untuk mencari sumber pautan balik, melihat kata kunci organik mereka, kandungan berprestasi tinggi, aktiviti media sosial dan banyak lagi.

Untuk mencari pautan balik, anda boleh menggunakan alat SEO seperti πŸ‘‰ Semrush. Ia menyediakan profil pautan balik yang lengkap bagi mana-mana tapak web yang anda masukkan. Untuk melihat pautan balik dalam SEMrush, pergi ke Analitis Pautan Balik dari panel kiri dan kemudian masukkan domain pesaing anda. Semak di πŸ‘‰ Semrush Backlink Audit.

Cara Mendapatkan Backlinks: 6 Strategi Pantas dan Mudah

Sekarang klik Semak ia. Seterusnya, pilih Pautan Balik dan anda akan mempunyai senarai domain dari mana pesaing anda mendapat pautannya.

Anda kemudian boleh menggunakan sumber ini untuk menangkap pautan balik untuk tapak web anda juga. Sebagai contoh, jika pesaing anda mempunyai pautan daripada siaran luar (tetamu), anda juga boleh menerbitkan kandungan di tapak web siaran tetamu.

Dan jika mereka mempunyai pautan dari forum, anda juga boleh membuat profil dalam forum itu dan cuba mendapatkan pautan balik.

Teknik lain yang boleh anda gunakan untuk terus mendahului pesaing anda termasuk mendaftar untuk berita e-mel mereka dan menyediakan πŸ‘‰ Google Alerts. Jadi, anda akan dimaklumkan dengan serta-merta apabila mereka menerbitkan kandungan baharu atau dipaparkan di platform lain.

5. Cari Broken Link untuk Membina Backlink

Semasa anda melihat pesaing anda, anda juga boleh melihat pautan mereka yang rosak. Strategi membina pautan rosak adalah satu lagi cara cepat dan mudah untuk mendapatkan semula pautan balik.

Cara Mendapatkan Backlinks: 6 Strategi Pantas dan Mudah


Pautan rosak ialah pautan yang tidak lagi wujud atau berfungsi pada tapak web. Dan ia mungkin disebabkan oleh tapak web sumber yang mengalih keluar pautan tersebut (juga dikenali sebagai ralat 404), mempunyai URL yang tidak betul atau tapak web destinasi mungkin telah ditutup atau dialihkan ke domain lain.

Walau apa pun alasannya, ini memberikan peluang yang menakjubkan untuk anda mendapatkan pautan balik. Apa yang anda perlu lakukan ialah mencari pautan yang rosak, hubungi tapak web untuk menggantikan pautan, dan sambungkan (Link) tapak anda sebagai pengganti.

Untuk mencari pautan yang rosak, anda boleh melihat pesaing anda dahulu dan kemudian mencari lebih banyak tapak web dalam niche anda. Gunakan alat seperti πŸ‘‰ Semrush atau πŸ‘‰ Ahrefs untuk menyemak pautan yang rosak.

Dalam Semrush, anda boleh menapis laporan Pautan Balik pesaing anda. Di bawah pilihan berbeza yang disenaraikan di bawah Pautan Balik, tandakan kotak untuk hilangkan. Ia kemudian akan menunjukkan kepada anda pautan yang lebih lama berfungsi.

Dan jika anda menggunakan Ahrefs, kemudian masukkan URL tapak web dalam Penjelajah klik pada Broken di bawah pilihan Pautan Balik dari menu di sebelah kiri. Alat ini akan menunjukkan kepada anda semua pautan rosak pesaing anda.

Sebaik sahaja anda mempunyai senarai pautan yang rosak, langkah seterusnya ialah menghubungi juruweb tapak web ini dan melaporkan tentang pautan yang rosak.

Semasa membuat pautan tersebut, perlu bersikap rendah hati dan perkenalkan diri anda. Tambahkan lokasi tepat pautan yang rosak (terjejas), kerana anda ingin membantu mereka.

Kemudian sebutkan alternatif yang berbeza untuk pautan yang rosak, termasuk tapak web anda. Kemungkinan penulis web/blog tersebut akan menggunakan tapak web anda sebagai pengganti dan akan mendapat pautan balik sebagai balasan.


6. Cipta Kandungan Berkualiti Tinggi Yang Layak untuk Link

Salah satu cara paling asas untuk mendapatkan pautan balik ialah dengan mencipta kandungan popular. Matlamat anda adalah untuk mencipta sesuatu kandungan yang boleh digunakan oleh blogger atau pakar industri lain dan dipautkan kembali ke tapak anda.

Cara Mendapatkan Backlinks: 6 Strategi Pantas dan Mudah
 

Ini mungkin strategi yang memakan masa tetapi jika anda boleh melakukannya dengan betul, usaha itu berbaloi. Terdapat pelbagai jenis kandungan yang boleh anda hasilkan. Anda boleh menulis artikel cara, membuat panduan, menyenaraikan siaran dan menjalankan kuiz.

😎 Akhir kata:

Anda kini mengetahui cara yang berbeza untuk mendapatkan pautan balik berkualiti tinggi untuk tapak web anda. Dengan meningkatkan bilangan pautan masuk (Inbound links), anda boleh meningkatkan kedudukan laman web anda lebih tinggi lagi dalam enjin carian.
 

πŸ‘Diharapkan anda menyukai artikel cara mendapatkan pautan balik (Backlinks) dengan menggunakan strategi yang cepat dan mudah ini.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram