Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Bagaimana Untuk Meningkatkan RPM AdSense? 18 Tips Untuk Penerbit

Cara Untuk Menaikkan RPM Google Adsense

Bagaimana Untuk Meningkatkan RPM AdSense? 18 Tips Untuk Penerbit

Maksimumkan RPM AdSense anda dengan 18 tips penting ini untuk penerbit. Tingkatkan peletakan iklan, sasarkan kata kunci bergaji tinggi, optimumkan kelajuan halaman dan banyak lagi. Semak juga di πŸ‘‰ Google Adsense Help.


Tingkatkan potensi pendapatan anda hari ini...πŸ’



RPM AdSense ialah salah satu metrik prestasi utama yang sering dikejar oleh penerbit. Di sini, kesukaran utama yang dihadapi penerbit ialah sifat turun naik RPM sebagai metrik. Suatu hari, ia mungkin naik setinggi melangit, dan pada hari lain, ia mungkin jatuh ke bawah. Semak juga di πŸ‘‰ Google Adsense.

Walau apa pun, satu perkara yang pasti, semakin ramai penerbit yang mengewangkan kandungan mereka dengan Google Adsense, dan persaingan akan menjadi sengit. Malah, menjelang akhir tahun 2026, perbelanjaan pengiklanan digital akan mencecah $876 bilion dolar A.S. secara global dan Google akan memiliki 92.21% daripadanya. Semak juga di πŸ‘‰ Quora.

Apabila ia berkaitan dengan RPM AdSense, sukar untuk meramalkan mana-mana arah aliran. Itulah sebabnya, kebanyakan penerbit Google AdSense akhirnya bertanya, "Bagaimana untuk meningkatkan RPM AdSense?"

Di samping itu, ramai dikalangan penerbit cenderung menjadi keliru antara RPM dengan CPM, kerana itu akan lebih merumitkan perkara tersebut.

Sebelum beralih kepada petua tentang meningkatkan RPM AdSense, mari bercakap tentang apa itu RPM dan cara ia berbeza daripada CPM. Semak juga di πŸ‘‰ APB.

Bagaimana Untuk Meningkatkan RPM AdSense? 18 Tips Untuk Penerbit


Apakah RPM Adsense?

RPM Adsense ialah metrik utama yang eksklusif untuk Google Adsense. Ia direka bentuk untuk mengukur anggaran pendapatan yang boleh dijana oleh penerbit untuk setiap 1,000 tera iklan. Penunjuk ini membolehkan penerbit memahami purata hasil yang diperoleh setiap seribu tontonan, menawarkan alat berharga untuk menilai keberkesanan strategi pengewangan Adsense mereka.



Bagaimana Adsense RPM Dikira?

RPM AdSense ditentukan dengan membahagikan anggaran pendapatan anda dengan bilangan paparan halaman yang anda terima dan kemudian mendarabkan hasilnya dengan 1000. Formula untuk mengira RPM AdSense adalah mudah:

Inilah cara anda boleh mengira RPM Adsense:


RPM AdSense = (Anggaran Pendapatan / Bilangan Paparan Halaman) * 1000


Katakan tapak web anda mempunyai anggaran pendapatan $1500 dan menerima 200,000 paparan halaman.

Dalam kes ini, RPM AdSense ialah ($1500 / 200,000) * 1000. RPM dalam senario ini ialah $7.50.


Apakah Halaman RPM vs CPM?


Seperti yang dinyatakan di atas, RPM ialah anggaran hasil yang anda akan perolehi mengikut bilangan paparan pada halaman tapak web anda. CPM (kos setiap seribu tera), sebaliknya, ialah kos yang dibayar oleh pengiklan untuk 1000 tera.

Pada asasnya, CPM ialah metrik tertumpu pengiklan/pemasar yang sering disalahtafsirkan untuk penerbit web. RPM bertujuan untuk memberikan penerbit gambaran tentang jumlah yang boleh mereka peroleh dengan nilai yang diterima untuk tera iklan.



Contoh berikut akan memberi anda pemahaman yang lebih baik tentang perbezaan antara kedua-dua metrik ini.

Katakan anggaran hasil anda ialah $1,000 untuk 10,00,000 paparan halaman. Oleh itu, RPM anda sepatutnya kelihatan seperti ini:

Bagaimana Untuk Meningkatkan RPM AdSense? 18 Tips Untuk Penerbit


→ 1,000 / 10,00,000 * 1000 = $1 RPM


Mengapa RPM Adsense Penting?

Perkara pertama dahulu, RPM Adsense berfungsi sebagai penunjuk penting tentang keberkesanan tapak web mengewangkan trafiknya. Bagi penerbit yang bergantung pada Google Adsense untuk menjana pendapatan, adalah penting bagi mereka untuk mempunyai pemahaman yang saksama tentang jumlah wang yang akan mereka hasilkan. Dan Adsense RPM boleh menjadi sangat membantu untuknya.

Ia menyediakan penerbit data yang boleh diambil tindakan untuk memperhalusi strategi pengewangan mereka. Dengan menganalisis data RPM, mereka boleh mengenal pasti jenis kandungan yang menarik trafik disasarkan dan iklan bergaji tinggi serta melaraskan strategi kandungan mereka dengan sewajarnya.


Sekarang, mari kita kembali ke inti perkara itu dan mendalami cara meningkatkan RPM Google Adsense anda.



Bagaimana Untuk Meningkatkan RPM AdSense?

Terdapat beberapa cara untuk memulakan percubaan apabila kita bercakap tentang meningkatkan RPM. Kami telah membincangkan sembilan belas cara yang akan memberi anda sedikit idea tentang cara meningkatkan RPM.

Semasa anda menyemak senarai, anda akan mendapati bahawa semua mata adalah saling bergantung dan kami menasihati anda untuk mempertimbangkan kesemuanya untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.


1. Tingkatkan trafik yang disasarkan

Menarik trafik yang bertujuan tinggi dan disasarkan dengan baik adalah kunci untuk bermula dengan gamut RPM AdSense. Jumlah trafik berkaitan yang tinggi akan membawa kepada mengekalkan KST nilai terbaik, yang seterusnya akan menghasilkan RPM yang lebih tinggi.

Penyasaran kontekstual menjadi penting dalam industri teknologi iklan dari hari ke hari, oleh itu, sebagai penerbit, anda harus memberi perhatian kepadanya.

2. Kuatkan SEO anda

SEO memenuhi keperluan carian mengikut niat. Oleh itu, untuk meningkatkan trafik yang berkaitan, SEO harus menjadi keutamaan. Anda boleh mendapatkan pengguna berkualiti ke tapak web anda melalui carian dan kemahiran SEO membantu anda mencapai perkara itu.

Bekerja pada semua aspek SEO tapak web anda seperti pengalaman pengguna, kelajuan tapak dan banyak lagi. Bekerja pada kelajuan tapak web sahaja boleh membawa hasil yang bermanfaat kerana ia membantu mengurangkan kadar lantunan. Akibatnya, tapak web anda akan muncul di halaman teratas enjin carian, yang akan membawa kepada lebih banyak trafik, dan ini bermakna lebih banyak keterlihatan iklan.

Malah, kajian telah menunjukkan bahawa tapak web yang dimuatkan dalam satu saat telah meningkatkan kadar penukaran mereka sebanyak 39%. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk ambil perhatian bahawa mengoptimumkan kelajuan muat halaman hanyalah satu aspek strategi SEO yang komprehensif. Terdapat banyak lagi yang perlu dilakukan, jadi pastikan anda tidak terlepas strategi SEO tapak web anda.


3. Meningkatkan skor kualiti kandungan

Langkah seterusnya selepas anda mempunyai pelawat di tapak web anda ialah memastikan mereka kekal. Pastikan kandungan atau penyusunan kandungan anda tidak menolak pelawat anda. Navigasi melalui tapak anda sendiri sebagai pengguna dan tanya diri anda sama ada kandungan anda 100% sesuai dengan konteks carian. 

 

4. Pertaruhan pada kata kunci CPC nilai sebenar

Selepas organik, anda perlu berusaha berbayar. Cari kata kunci CPC bergaji tinggi yang juga selari dengan kandungan yang anda terbitkan di tapak web anda. Alat seperti Perancang Kata Kunci, Ahrefs dan SEMrush membantu anda menemui kata kunci yang betul.



5. Gunakan penyasaran bahagian

Memandangkan anda memanfaatkan kandungan dan perkaitan, menggunakan bahagian yang menyasarkan ciri AdSense boleh membantu meningkatkan perkaitan iklan anda dengan memaparkan iklan yang lebih kontekstual dan tertumpu pada kandungan kepada pengguna.
#6 Gunakan penyasaran geo

Apabila anda mempunyai pegangan kuat terhadap iklan kontekstual, mengecilkan penyasaran mengikut geografi mungkin menghasilkan lebih baik. Contohnya, jika anda tahu bahawa rantau AS membawa kepada anda trafik yang paling berkaitan, pertimbangkan untuk mengecilkan penyasaran anda untuk lokasi ini untuk memanfaatkan tera yang lebih baik.



7. Gunakan penyekatan kategori

Jika ia belum cukup dinyatakan, perkaitan iklan dan hasil adalah seiring. Iklan yang dipaparkan mungkin memaparkan bilangan tera yang baik. Walau bagaimanapun, jika ia melibatkan kos CPC/CPM yang sangat rendah, pertimbangkan untuk memanfaatkan bahagian penyekatan dalam akaun AdSense anda dan menangguhkan kategori tersebut.



8. Excel pengalaman pengguna anda

Tujuan utama tapak web anda adalah untuk menyiarkan iklan. Tetapi kawasan tumpuan utama pelawat anda ialah kandungan. Jadi jelas sekali untuk meletakkan iklan dengan cara yang tidak menghalang pengalaman membaca pelawat. Sekali lagi, navigasi melalui tapak anda sendiri atau minta maklum balas rakan sekerja anda. Seterusnya, tanya sama ada anda melakukan 100% keadilan terhadap pengalaman pengguna. Selain itu, pengalaman pengguna boleh menjadi cara terbaik untuk meningkatkan SEO anda



9. Eksperimen dengan iklan

Format iklan yang anda pilih untuk dipaparkan, tempat anda meletakkannya, kedekatannya dengan kandungan, penampilan iklan dan bilangan iklan yang anda paparkan adalah aspek penting untuk dipertimbangkan. Semua faktor ini membantu pelawat memahami sejauh mana mereka ingin terlibat dengan tapak web anda; masa yang lebih baik di tapak menghasilkan CPM yang lebih baik.



10. Mulakan pembidaan pengepala (Header Bidding)

Pembidaan pengepala ialah alternatif yang dipertingkatkan kepada teknik air terjun penerbit tradisional di mana setiap permintaan iklan dihantar dari satu rangkaian iklan ke rangkaian iklan yang lain untuk kadar pengisian; dan seterusnya. Pembidaan pengepala, sebaliknya, meningkatkan persaingan untuk inventori iklan anda dan mengekalkan KST yang tinggi dengan membolehkan anda menjangkau banyak rakan kongsi permintaan secara serentak.



11. Senarai hitamkan mereka yang kurang berprestasi

Mengumpul senarai dan membuang pengiklan tidak berprestasi (yang mempunyai CPC sangat rendah) sebenarnya boleh menjadi tambahan kepada hasil iklan keseluruhan anda. Selain itu, anda juga boleh menyekat pesaing anda daripada memaparkan iklan mereka di tapak web anda.


12. Cuba AdSense YouTube

Hari ini, video dan iklan video sedang ditayangkan. Oleh itu, jika anda seorang penerbit video, jangan lupa anda sentiasa boleh memanfaatkan platform YouTube untuk menggunakan iklan video dengan cekap, bergantung pada trafik dan jenis khalayak anda. Selain daripada ini, iklan media kaya juga patut dipertimbangkan.



13. Betulkan semua pautan yang rosak

Jika alat juruweb anda menunjukkan anda mempunyai pautan yang rosak, betulkan pautan tersebut dengan segera. Pautan rosak mempunyai kesan beransur-ansur pada SEO, yang akhirnya boleh menjejaskan trafik anda. Kesannya mungkin tidak disedari, tetapi sebaiknya anda menjaga pautan yang rosak secepat mungkin. Banyak alat penyemak pautan yang rosak boleh membantu anda mengesan pautan luar yang boleh anda alih keluar sahaja.


14. Kerja semula pada struktur rangkak tapak anda

Selain daripada pautan yang rosak, alat juruweb juga membolehkan anda menganalisis dan menyusun semula kaedah rangkak tapak web anda. Memandangkan ia adalah alat percuma daripada Google, ramai penerbit sudah pun menggunakannya.


15. Letakkan iklan di antara kandungan

Iklan antara kandungan lebih berkemungkinan dilihat semasa pelawat membaca. Tetapi kekerapan iklan yang tinggi boleh membawa anda melampaui batas dan merosakkan pengalaman juga. Jadi, pastikan anda meletakkan bilangan iklan yang ideal di tapak web anda.


16. Cuba iklan imej dan teks pada masa yang sama

Menyajikan iklan paparan dan teks secara individu adalah perkara biasa. Walau bagaimanapun, sesetengah penerbit merancang dengan teliti penempatan kedua-dua imej dan iklan teks bersama-sama. Ini boleh memberikan pengiklanan anda kelebihan kreatif dan meningkatkan RPM.


17. Optimumkan kandungan anda

Jika anda sedang menguji A/B dengan format iklan, peletakan atau faktor lain, pastikan anda tidak tergesa-gesa. Sebarang jenis ujian mengambil masa untuk menunjukkan kesannya. Anda sekurang-kurangnya perlu menunggu selama seminggu sebelum menyemak sama ada perubahan menunjukkan prestasi yang lebih baik. Jika tidak, anda sentiasa boleh membalikkan tindakan itu. Tetapi untuk hasil yang positif, anda harus memastikan bahawa anda tidak pernah berhenti bereksperimen dengan faktor yang berbeza.


18. Teruskan mencari, menjejaki dan menganalisis

Untuk semua usaha yang mungkin anda lakukan sama ada berkaitan dengan SEO, kandungan, format iklan, peletakan iklan atau kaedah pembelian iklan, jangan lupa bahawa anda perlu terus menjejaki semua yang anda lakukan. Meninggalkan walaupun satu aktiviti akan memberi anda pengetahuan yang tidak tepat dan menghalang pemahaman anda tentang perkara yang berkesan dan apa yang tidak.



Akhir Kata

RPM menandakan kemungkinan hasil yang anda boleh peroleh dengan mengambil kira nilai tera/paparan halaman. Tiada nombor tetap yang mengatakan "Ini adalah RPM yang hebat." Ia bergantung sepenuhnya pada jenis tapak web anda dan nombor yang menyokong iklan anda (metrik, pengekosan, strategi iklan, dsb.).

Ini juga merupakan metrik yang membantu penerbit mengenal pasti dan membandingkan hasil mereka merentas saluran. Satu-satunya tangkapan ialah, eksperimen memerlukan masa dan anda memerlukan kesabaran. Sama ada anda penerbit AdSense atau anda menggunakan rangkaian iklan alternatif, amalan yang dinyatakan di atas boleh membantu anda meningkatkan RPM.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram