7 Cara Terbukti Untuk Meningkatkan Bahagian Teraan dalam Google Ads
- Get link
- X
- Other Apps
Bagaimana Menaikkan Bahagian Teraan Google Ads
Bolehkah iklan anda mendorong jualan jika tiada siapa yang melihatnya? Sudah tentu tidak.
Itulah sebabnya tera iklan (iaitu, kekerapan orang melihat iklan anda) adalah antara KPI pengiklanan yang paling menonjol yang digunakan oleh pemasar untuk menganalisis prestasi iklan. Semak juga di Google π Search Console Help.
Jika iklan anda mempunyai beribu-ribu tera tetapi sangat sedikit klik, sesuatu mungkin tidak kena dengan salinan iklan anda. Tetapi jika iklan anda tidak mendapat banyak tera sebagai permulaan, anda perlu mengetahui sebab Google tidak memaparkannya kepada khalayak anda dan cara anda boleh membetulkannya. Semak juga di π Google Ads Help.
Di sinilah bahagian teraan masuk. Jadi, apakah itu bahagian teraan?
Bahagian teraan (IS) ialah skor peratusan yang mewakili bilangan tera yang iklan anda peroleh daripada jumlah tera yang layak diperolehnya. Kelayakan adalah berdasarkan penyasaran, bida, tetapan kelulusan dan kualiti iklan anda. Secara umum, lebih tinggi kadar tera, lebih baik. Semak juga di π APB.
Berikut ialah cara mengira bahagian teraan:
Bagaimana dengan contoh? Bahagian tera sebanyak 60% bermakna Google tidak memaparkan iklan anda kepada 40% pengguna yang berpotensi anda jangkau. Ini bermakna pengguna tersebut sedang melihat iklan daripada pesaing anda. Semak juga di π Google Ads Help.
Bahagian teraan memberikan cerapan tentang prestasi iklan anda dan membantu anda memahami sama ada iklan anda menjangkau khalayak sasaran anda seperti yang anda mahukan dan jika ia berpotensi. Ia bukan metrik prestasi utama yang khusus, jadi matlamatnya adalah untuk mengetahui anda mempunyai daya tarikan, bukan untuk mencapai 100%. Jadi, bagaimanakah anda meningkatkan bahagian teraan iklan Google anda?
Berikut ialah beberapa cara terbaik untuk melakukannya.
Cara Meningkatkan Bahagian Teraan
Untuk meningkatkan kadar tera anda, anda perlu memahami terlebih dahulu perkara yang mengehadkan tera anda – dan sebabnya. Kemudian, selepas anda mendiagnosis masalah tersebut, anda boleh menggunakan salah satu daripada (atau beberapa) kaedah berikut untuk meningkatkan kadar tera anda. Semak juga di π Google Ads Help.
1. Analisis pesaing anda
Apa itu?
Beribu-ribu jenama menggunakan iklan Google dalam setiap industri. Dengan menganalisis iklan pesaing anda, anda boleh menemui perkara yang berkesan untuk mereka, mencuri sedikit inspirasi dan melaraskan iklan anda untuk meningkatkan bahagian teraan anda.
Mengapa ia berkesan?
Kualiti iklan ialah salah satu faktor kritikal dalam menentukan bahagian teraan iklan. Analisis Pesaing PPC membolehkan anda belajar daripada iklan berkualiti tinggi dan menggunakan formula terbukti mereka untuk meningkatkan penilaian kualiti iklan anda. Lebih tinggi skor kualiti anda, lebih banyak tera yang anda boleh perolehi.
Bagaimana anda boleh menirunya?
Anda boleh mencari kata kunci sasaran anda di Google secara manual dan menganalisis corong iklan pesaing anda. Atau anda boleh menjadikan hidup anda lebih mudah dan data anda lebih tepat, dengan menggunakan alat Perisikan Pemasaran Digital Similarweb, yang menunjukkan kepada anda:
- Iklan pesaing berprestasi terbaik
- Kata kunci sasaran mereka
- Khalayak sasaran mereka
- Kreatif iklan mereka
- Belanjawan iklan mereka
Cerapan yang tidak ternilai ini boleh membantu anda mengetahui perkara yang perlu dioptimumkan dan cara menyesuaikan iklan Google anda untuk prestasi optimum.
2. Tingkatkan kualiti iklan anda
Apa itu?
Kualiti iklan ialah metrik yang digunakan oleh Google untuk menganggarkan pengalaman pengguna iklan. Ia mempertimbangkan perkaitan iklan anda dengan kata kunci sasaran anda, kemungkinan pengguna mengkliknya dan penjajaran halaman pendaratan anda dengan iklan dan niat pengguna anda (bersama-sama dengan beberapa faktor lain). Kualiti iklan anda secara langsung memberi kesan kepada bahagian teraan iklan anda.
Mengapa ia berkesan?
Google mahu memaparkan iklan yang paling berkaitan kepada pencari. Untuk mencapai matlamat ini, ia menggunakan kualiti iklan sebagai faktor utama semasa menilai iklan. Jadi, jika dua iklan bersaing untuk tempat yang sama, Google Ads akan memilih iklan yang mempunyai skor kualiti iklan yang lebih tinggi. Malah, Google mungkin tidak memaparkan iklan berkualiti rendah sama sekali, atau memaparkannya di tempat yang kurang menonjol.
Bagaimana anda boleh menirunya?
Anda boleh meningkatkan kualiti iklan anda dengan:
- Menggunakan kata kunci yang berkaitan dalam salinan iklan anda
- Mengoptimumkan tajuk dan salinan iklan anda untuk klik
- Meningkatkan penyasaran iklan anda
- Memastikan halaman pendaratan iklan anda konsisten dengan mesej terasnya.
3. Optimumkan untuk kata kunci yang berkaitan
Apa itu?
Kata kunci adalah tulang belakang mana-mana strategi pengiklanan dan Google tidak terkecuali. Anda boleh menggunakan jenis kata kunci berikut apabila mengoptimumkan iklan Google anda.
Padanan am: Google memaparkan iklan anda kepada pelbagai carian kata kunci secara langsung atau tidak langsung berkaitan dengan kata kunci utama anda.
Padanan frasa: Google memaparkan iklan anda terhadap frasa carian yang bermaksud perkara yang sama dengan kata kunci sasaran anda.
Padanan tepat: Google memaparkan iklan anda terhadap carian yang betul-betul sepadan dengan kata kunci anda.
Mengapa ia berkesan?
Kata kunci padanan am dan padanan frasa membantu iklan anda mencapai jangkauan terluas. Tetapi, mereka rendah pada ketepatan. Kata kunci padanan tepat mempunyai ketepatan yang tinggi bermakna Google menunjukkannya hanya kepada pencari yang paling berkaitan. Tetapi mereka memberi anda lebih sedikit tanggapan.
Bagaimana anda boleh menirunya?
Untuk meningkatkan bahagian teraan anda dan masih mendapat trafik yang berkaitan, gunakan gabungan padanan am dan carian padanan tepat.
Petua pro: Gunakan Kecerdasan Pemasaran Similarweb untuk mencari kata kunci yang pesaing utama anda gunakan untuk meningkatkan ketepatan iklan anda sendiri.
4. Tingkatkan penyasaran khalayak anda
Apa itu?
Google Ads menyediakan berbilang penapis sasaran khalayak seperti demografi, lokasi, minat dan jantina (untuk menamakan beberapa), untuk memastikan iklan anda dipaparkan kepada pengguna yang paling berkaitan. Meningkatkan penyasaran khalayak anda untuk mengasah bakal pelanggan anda mungkin sahaja yang anda perlu lakukan.
Mengapa ia berkesan?
Penyasaran atau penyasaran tidak relevan yang terlalu luas selalunya menghasilkan tera yang lebih rendah kerana ia mengurangkan kualiti iklan anda. Tetapi terlalu banyak penapis juga boleh mengurangkan tera anda. Jadi, cari jalan tengah dan fikirkan tentang penyasaran anda di sini.
Bagaimana anda boleh menirunya?
Gunakan penapis penyasaran geo untuk mengehadkan iklan anda kepada kawasan sasaran anda. Selain itu, sasarkan minat khalayak anda untuk meningkatkan perkaitan iklan. Berhati-hati dengan penapis lain seperti jantina dan umur, kerana mengetatkannya terlalu banyak boleh mengurangkan tera anda.
5. Tapis kata kunci negatif
Apa itu?
Anda boleh menggunakan kata kunci negatif untuk memberitahu Google supaya tidak memaparkan iklan anda untuk pertanyaan carian tertentu.
Mengapa ia berkesan?
Menggunakan penapis kata kunci negatif menyelamatkan iklan anda daripada tera dan klik yang tidak berkaitan dan membantu Google mengecilkan khalayak sasaran anda. Ini meningkatkan bahagian teraan keseluruhan anda kerana ia meningkatkan skor kualiti iklan anda. π
Bagaimana anda boleh menirunya?
Kenal pasti kata kunci atau istilah yang anda tidak mahu Google sasarkan apabila memaparkan iklan anda dan masukkannya dalam penapis kata kunci negatif semasa menyediakan iklan anda. Teruskan mengoptimumkan dan menambah baik senarai anda semasa anda meneruskannya.
6. Tingkatkan bajet anda
Apa itu?
Belanjawan iklan anda ialah amaun yang anda sediakan untuk belanjakan pada kempen Google Ad.
Mengapa ia berkesan?
Apabila anda mempunyai belanjawan kempen yang rendah, Google secara automatik menurunkan kekerapan iklan anda untuk mengedarkan iklan anda secara sama rata merentas tempoh kempen yang anda pilih. Jadi, meningkatkan belanjawan anda secara semula jadi meningkatkan tera anda juga.
Bagaimana anda boleh menirunya?
Apabila anda mempunyai iklan yang dioptimumkan dengan sempurna yang menyasarkan khalayak dan kata kunci yang betul, kemungkinan sebab bahagian tera yang rendah ialah belanjawan terhad anda. Sebaik sahaja anda meningkatkan belanjawan kempen anda, Google mula memaparkan iklan anda kepada khalayak anda.
7. Tingkatkan bida kata kunci anda
Apa itu?
Dalam Google Ads, bida kata kunci anda ialah jumlah wang yang anda sanggup bayar setiap klik pada iklan anda untuk kata kunci tertentu. Kadangkala bida anda terlalu rendah dan jika anda meningkatkannya, anda boleh memperoleh lebih banyak tera, klik dan penukaran.
Mengapa ia berkesan?
Google Ads menggunakan model lelongan di mana pengiklan berbeza membida kata kunci yang sama untuk memaparkan iklan mereka. Semua perkara sama, Google memaparkan iklan daripada pembida tertinggi. Ia menggunakan model harga kos setiap klik (CPC) di mana anda dicaj setiap kali pengguna mengklik pada iklan anda.
Dengan meningkatkan bida anda untuk kata kunci tertentu, anda boleh meningkatkan peluang anda untuk memaparkan iklan anda. Bida kata kunci adalah berbeza daripada belanjawan anda. Belanjawan kempen anda ialah perbelanjaan keseluruhan kempen anda, termasuk bida berbilang kata kunci.
Soalan Lazim Bahagian Tera
Bagaimanakah anda meningkatkan bahagian teraan?
Google mengesyorkan memahami sebab bahagian teraan rendah, meningkatkan kualiti dan penyasaran iklan anda, meningkatkan belanjawan anda dan memilih kata kunci yang lebih tepat dengan cara yang mungkin untuk meningkatkan bahagian teraan dalam Google Ads.
Bolehkah anda mendapat bahagian teraan 100%?
Ya, adalah mungkin untuk mendapatkan bahagian teraan 100%. Tetapi itu jarang berlaku, terutamanya dalam niche yang kompetitif.
Apakah yang mempengaruhi bahagian teraan?
Kualiti iklan anda, kata kunci dan penyasaran geo, belanjawan dan bida serta persaingan ialah faktor utama yang memberi kesan kepada bahagian teraan anda.
Apakah peratusan bahagian tera yang baik?
Ini berbeza-beza merentas industri, tetapi apa-apa 65-70% dalam industri yang kompetitif adalah bagus.
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment
Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.
Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.
Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).
Terima Kasih.
The Blogler (Aku Pakar Blogger).