Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Seberapa pantas 5G? Perkara yang anda perlu tahu tentang kelajuan 5G di Malaysia

Kelajuan Rangkaian 5G Diterangkan: Cara Memahami Nombor

Seberapa pantas 5G? Perkara yang anda perlu tahu tentang kelajuan 5G di Malaysia

Piawaian rangkaian selular 5G terkini dan sepanjang tahun lalu telah dilancarkan rangkaian 5G yang jauh dan meluas, secara kolektif membawa 5G tersedia kepada lebih 90% penduduk negara, menjadi agak sukar untuk mencari telefon pintar moden yang tidak menawarkan sekurang-kurangnya beberapa frasa sambungan 5G. Semak juga di πŸ‘‰ APB.

    
Ini bermakna melainkan anda telah lama tidak menaik taraf telefon anda atau anda tinggal di kawasan luar bandar yang belum lagi dalam jangkauan 5G, terdapat kemungkinan besar anda sudah mempunyai telefon pintar 5G dan telah mengalami sekurang-kurangnya liputan 5G. Namun, dengan semua keterujaan di sekitar teknologi 5G, anda mungkin tertanya-tanya seberapa pantas sebenarnya 5G ini?  terutamanya jika pengalaman anda tidak sepadan dengan apa yang digembar-gemburkan. Semak juga di πŸ‘‰ HSi.


Sama seperti rangkaian 4G/LTE yang telah wujud selama sedekad yang lalu atau lebih, terdapat banyak faktor yang menambah untuk menentukan sama ada anda mendapat kelajuan 5G terpantas dan terbaik, termasuk pilihan telefon anda, pembawa anda, sejauh mana anda berada jauh dari menara yang terbaik, dan berapa ramai orang yang anda berkongsi menara tersebut. Walau bagaimanapun, ini lebih ketara dalam era 5G memandangkan teknologi yang lebih baharu membuatkan kami mengharapkan kelajuan yang lebih pantas, namun 5G berjalan pada spektrum frekuensi yang lebih luas. Semak juga di πŸ‘‰KKD (Kementerian Komunikasi dan Digital).

Seberapa pantas 5G? Perkara yang anda perlu tahu tentang kelajuan 5G di Malaysia

5G menawarkan banyak faedah berbanding 4G, tetapi seperti mana-mana teknologi baharu, terdapat beberapa kesakitan yang semakin meningkat yang perlu dilalui. Syukurlah, kami telah melepasi peringkat awal penggunaan 5G, dan prestasi serta liputan merentas semua pembawa jauh lebih baik sekarang berbanding dua tahun lalu. Ini semua yang anda perlu tahu. Semak juga di πŸ‘‰ BH

Secara teorinya, 5G menawarkan potensi untuk kelajuan 10Gbps yang mengejutkan yang mungkin tidak dapat difikirkan pada zaman awal teknologi selular. Walau bagaimanapun, seperti membaca mana-mana helaian spesifikasi, adalah penting untuk diingat bahawa ini adalah maksimum teori yang mungkin anda tidak akan dapati di dunia nyata.

Satu perkara penting yang perlu diingat ialah nombor 10Gbps yang sering disebut ini merujuk kepada jumlah lebar jalur maksimum yang tersedia kepada semua peranti 5G yang disambungkan kepada satu transceiver radio pada menara selular. Peranti individu tidak mempunyai cip mahupun antena untuk mencapai kelajuan seperti ini walaupun duduk betul-betul di sebelah menara; sebaliknya, 10Gbps direka bentuk untuk dikongsi merentas berpuluh-puluh, malah ratusan, peranti, memastikan semua orang boleh mendapat prestasi yang terbaik. Prinsip yang sama berlaku pada skala yang lebih kecil dengan penghala Wi-Fi 6 di rumah anda. Semak juga di πŸ‘‰ HM.


Walau bagaimanapun, hanya untuk menambah sedikit perspektif, berikut ialah jadual untuk membandingkan kelajuan teori teknologi 5G terhadap generasi teknologi wayarles yang berbeza:

Seberapa pantas 5G? Perkara yang anda perlu tahu tentang kelajuan 5G di Malaysia

Sekali lagi, ingat bahawa semua nombor ini adalah maksimum teori. Tiada siapa yang pernah mendapat kelajuan muat turun 1Gbps pada 4G LTE-A, dan walaupun kedengaran sekarang, mereka yang masih melihat kepada data EDGE sebelumnya mungkin itu idea untuk mendapatkan 300Mpbs pada iPhone 2007 atau Nokia N95 yang asal.

 

Seberapa pantas 5G? Perkara yang anda perlu tahu tentang kelajuan 5G di Malaysia

Begitu juga, purata di sini adalah anggaran, dan semua teknologi yang berbeza merumitkan keputusan kerana setiap generasi telah berkembang dan terus berkembang walaupun selepas generasi seterusnya mula dilancarkan. Terdapat juga isu pembawa salah label rangkaian mereka; ramai yang melabelkan 3G HSPA+ sebagai 4G, dan terdapat juga aksi "5G E" AT&T beberapa tahun lalu, yang cuba meyakinkan pelanggan bahawa 4G LTE-A ialah "5G Evolution."


Kelajuan sebenar muat turun 5G

Merumitkan lagi, terdapat tiga "rasa" 5G berbeza yang boleh menjejaskan kelajuan muat turun sebenar anda secara mendadak, bergantung pada yang mana anda disambungkan. Tidak seperti teknologi selular yang wujud sebelum ini, 5G telah merebak dalam julat frekuensi yang lebih luas dan yang menawarkan kelajuan terpantas cenderung tersedia di tempat yang paling sedikit.

Seberapa pantas 5G? Perkara yang anda perlu tahu tentang kelajuan 5G di Malaysia


Ini bukan pembawa yang berkomplot untuk mengehadkan kelajuan tetapi hanya undang-undang fizik di tempat kerja. Jika anda pernah menyediakan penghala Wi-Fi dwi-jalur atau tri-jalur di rumah anda, anda mungkin telah menemui realiti bahawa frekuensi 2.4GHz yang lebih rendah merangkumi lebih banyak kawasan tetapi memberikan kelajuan yang lebih perlahan daripada julat yang lebih pendek radio 5GHz. Perkara yang sama berlaku untuk frekuensi selular pada skala yang lebih besar.

Walaupun 5G berjalan merentasi lebih banyak jalur, ini boleh dikategorikan kepada tiga kumpulan berbeza. 5G jalur rendah secara amnya merangkumi semua frekuensi yang beroperasi di bawah 2.3GHz yang memberikan jangkauan yang luas tetapi kelajuan yang lebih baik sedikit daripada 4G/LTE. Ia juga tidak membantu bahawa 5G sering berjalan pada frekuensi yang sama seperti isyarat 4G/LTE dan oleh itu perlu memberikan laluan tepat kepada trafik yang lebih lama itu menggunakan teknologi 5G yang lebih baharu yang dikenali sebagai Dynamic Spectrum Sharing (DSS). Ini bermakna bahawa peranti 4G/LTE sentiasa mendapat keutamaan pada frekuensi tersebut, melambatkan lagi pengguna 5G.

Seberapa pantas 5G? Perkara yang anda perlu tahu tentang kelajuan 5G di Malaysia


Sebaliknya, jalur tinggi beroperasi dalam stratosfera relatif isyarat radio Frekuensi Tinggi (EHF), bermula pada sekitar 24GHz, memberikan kelajuan yang hebat tetapi perlindungan yang tidak melampaui blok bandar. Baru-baru ini, pembawa telah menemui tempat yang menarik dengan 5G julat pertengahan, yang bermula pada sekitar 2.5GHz dan termasuk frekuensi C-band 3.7–3.98GHz. Ini memberikan yang terbaik dari kedua-dua dunia, menawarkan rangkaian yang baik tanpa menjejaskan prestasi terlalu banyak.

Terdapat juga pertimbangan tambahan di sini apabila ia berkaitan dengan frekuensi dan kelajuan keseluruhan ini. Seperti yang kita sentuh sebelum ini, telefon pintar tiada siapa yang hidup dalam vakum; anda berkongsi frekuensi ini dengan orang lain yang disambungkan ke menara yang sama seperti anda. Walau apa pun lebar jalur yang ada menara itu perlu dibahagikan antara setiap peranti yang mahukan sepotong itu. Inilah sebabnya mengapa anda biasanya akan menemui transceiver mmWave terpantas di kawasan terbina seperti stadium dan lapangan terbang, di mana anda boleh dengan mudah mempunyai 70,000 orang yang bersaing untuk perkhidmatan 5G.


Jadi, contohnya di A.S bagaimana ini boleh berlaku di dunia nyata? justeru, rangkaian luas 5G jalur rendah bermakna rangkaian "seluruh negara" pada ketiga-tiga pembawa bergantung pada frekuensi ini untuk menjangkau seramai mungkin orang. Walaupun T-Mobile adalah yang pertama melancarkan rangkaian 5G di seluruh negara ke semua 50 negeri, ia bergantung pada spektrum 600MHznya bahagian bawah julat frekuensi selular dan paling perlahan daripada semuanya. AT&T meletakkan kebanyakan 5G jalur rendahnya pada julat 850MHz dan 1900MHz (1.9GHz), memboncengnya pada menara 4G/LTE menggunakan DSS. Verizon kali terakhir pergi ke seluruh negara pada akhir 2022, menggunakan rangkaian 5G jalur rendahnya dengan cara yang sama seperti AT&T.

Hasil daripada pelancaran awal ini ialah kelajuan 5G yang jarang jauh lebih baik daripada 4G/LTE dan, dalam beberapa kes, mungkin lebih teruk. Malah, pada akhir 2020, DSS Verizon sangat teruk sehingga Sascha Segan PCMag menggelarnya sebagai "sistem yang sangat perlahan" dan memberitahu pengguna iPhone Verizon bahawa mereka lebih baik melumpuhkan 5G sepenuhnya.


Alhamdulillah, banyak yang berubah sejak itu. Menjelang awal 2021, T-Mobile telah mula melancarkan apa yang kini dipanggil rangkaian Kapasiti Ultra 5G, perkhidmatan 5G jalur pertengahan 2.5GHz menggunakan spektrum yang diperoleh daripada penggabungannya dengan Sprint. Setahun kemudian, Verizon menyertai permainan itu dengan spektrum jalur C 3.7–3.98GHz yang baru diperolehnya, mengembangkan rangkaian Jalur Lebar Ultra 5Gnya jauh melebihi menara mmWave yang sangat jarang ditemui di pusat bandar. AT&T juga mula melancarkan blok spektrum C-bandnya sendiri pada masa yang sama, walaupun ia telah melakukan dengan lebih konservatif.


Hari ini, anda biasanya akan mendapati bahawa kebanyakan kawasan bandar diliputi oleh jalur tengah 5G, sekurang-kurangnya di Verizon dan T-Mobile. Pada bulan Mac, Verizon mendedahkan bahawa rangkaian Ultra Wideband 5Gnya kini meliputi lebih 200 juta orang, manakala Kapasiti Ultra 5G T-Mobile meliputi 275 juta pada Julai, dan ia merancang untuk mencapai 300 juta menjelang akhir 2023. Malangnya, AT&T terus ketinggalan, dengan rangkaian 5G Plusnya hanya tersedia di "kawasan terhad" kira-kira 50 bandar.

Perbezaan dalam liputan ini ditunjukkan dalam laporan pasaran terkini daripada Ookla dan Opensignal, yang mengukur median dan purata kelajuan muat turun 5G serta metrik prestasi lain di seluruh Amerika Syarikat. Laporan ini keluar setiap tiga bulan, dan sementara T-Mobile telah mengekalkan pendahuluan yang konsisten terima kasih kepada permulaan besarnya pada penggunaan 5G julat pertengahan, Verizon perlahan-lahan semakin menghampiri, manakala liputan AT&T yang lebih lemah menyebabkannya ketinggalan di belakang kerana semua orang yang menggunakannya. DSS 5G jalur rendah menurunkan markahnya.

Nombor terkini menunjukkan T-Mobile jauh ke hadapan dengan purata/median keseluruhan sekitar 200Mbps, manakala Verizon mencatatkan kira-kira 100Mbps, dan AT&T mencapai 80Mbps.


Sudah tentu, kelajuan muat turun median dan purata tidak menceritakan keseluruhan cerita. Jika ada, contohnya di A.S mereka kebanyakannya hanya mencerminkan bilangan orang yang mendapat kelajuan terbaik pada setiap rangkaian pembawa. Di bawah keadaan yang ideal, perkhidmatan 5G Ultra Wideband (5G UW) Verizon boleh memberikan kelajuan puncak yang sama seperti Kapasiti Ultra 5G T-Mobile (5G UC); cuma pelanggan T-Mobile berkemungkinan dua kali lebih besar untuk mendapatkan liputan 5G UC berbanding pelanggan di Verizon, yang mungkin akan mendapati diri mereka lebih kerap jatuh ke 5G jalur rendah yang lebih perlahan.

Walau bagaimanapun, kebanyakan perkara ini bergantung pada tempat tinggal anda, bekerja dan sebaliknya mengembara. Ramai pelanggan Verizon dan malah AT&T sangat gembira dengan prestasi 5G mereka kerana mereka cukup bernasib baik kerana tidak pernah meninggalkan rangkaian 5G UW atau 5G+ pembawa mereka.

Akhir sekali, kelajuan yang diserlahkan dalam laporan ini tidak boleh diambil kerana kelajuan maksimum yang anda akan dapat pada setiap rangkaian pembawa. Ramai pelanggan T-Mobile dan Verizon telah melihat kelajuan 5G puncak melebihi 1Gbps. Itu benar terutamanya dengan liputan mmWave, tetapi 1Gbps tidak boleh dicapai pada frekuensi C-band. Selain itu, T-Mobile telah bermain dengan teknologi pengagregatan pembawa 5G (5G CA) yang boleh membolehkan pelanggan mencapai kelajuan 3Gbps seperti mmWave dengan menggabungkan frekuensi jalur tengah jarak lebih jauh.


Seberapa pantas 5G pada 2023/2024?

Walaupun perkhidmatan 5G dan telefon 5G kini tersedia secara meluas, ia bukanlah pengganti pantas kepada 4G yang diimpikan ramai, dan ada kemungkinan besar ia tidak akan dapat memenuhi gembar-gembur sepenuhnya, sekurang-kurangnya tidak bagi mereka yang mengukur kejayaannya secara mentah. kelajuan muat turun.

Terdapat poket pada hari ini di mana anda boleh mendapatkan kelajuan muat turun berbilang gigabit yang menakjubkan, tetapi itu masih merupakan pengecualian yang jarang berlaku, dan walaupun ia mungkin akan menjadi lebih biasa, ia akan sentiasa diimbangi oleh 5G yang lebih perlahan dalam pertengahan yang sesak. kawasan jalur dan, sudah tentu, zon 5G jalur rendah di mana anda akan melihat peningkatan kelajuan kecil pada tahap terbaik. Pembawa sebenarnya tidak akan menggunakan berjuta-juta menara merentasi landskap di Malaysia yang diperlukan untuk menyampaikan prestasi 5G yang sangat pantas di mana-mana sahaja, dan beberapa laporan pasaran terakhir telah mencadangkan bahawa purata kelajuan 5G meningkat pada paras 200Mbps.


Namun, apa yang penting bukanlah kelajuan mentah tetapi peningkatan lain yang dibawa oleh 5G ke meja, termasuk kependaman rendah yang akan menjadikan telefon pintar kami berasa lebih responsif dan membolehkan teknologi seperti kereta autonomi bertukar-tukar data hampir serta-merta. Selain itu, apabila 4G/LTE perlahan-lahan bergerak ke arah matahari terbenam, frekuensi 5G jalur rendah tidak lagi perlu bersaing dengan berkongsi lebuh raya digital, menghasilkan kelajuan yang lebih baik bagi mereka yang tinggal atau merayau ke kawasan kurang penduduk yang hanya diliputi oleh jalur rendah 5G.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram