Cara Melakukan Penyelidikan Kata Kunci untuk SEO: Panduan Pemula
- Get link
- X
- Other Apps
Adakah anda Tahu? Google memang sentiasa memastikan anda mengemas kini algoritma mereka, satu perkara yang sangat konsisten bagi pemasar (maketers) yang ingin mengoptimumkan laman web mereka untuk carian: penyelidikan kata kunci. Oleh itu, keperluan untuk melakukan penyelidikan kata kunci tetap sama. Haa... adakah anda telah mengoptimumkan laman web anda?
Apakah penyelidikan kata kunci?
Penyelidikan kata kunci adalah proses mencari dan menganalisis istilah carian sebenar yang dimasukkan orang ke dalam enjin carian. Wawasan yang dapat anda ketahui dalam istilah carian sebenar ini dapat membantu memberitahu strategi kandungan, dan juga strategi pemasaran anda yang lebih besar.
Mengapa penyelidikan kata kunci penting?
Pada masa kini, selalu kita mendengar semakin banyak perkembangan berkaitan dengan SEO dan telah berkembang sejak 10 tahun kebelakangan ini, dan betapa kata kunci yang tidak penting itu sendiri menjadi kemampuan kita untuk mendapat kedudukan yang baik untuk carian yang dilakukan orang setiap hari.
Akses Sekarang: 20 Mitos SEO yang perlu ditinggalkan pada 2020
mengikut tahap tertentu, ini benar; menggunakan kata kunci yang sesuai dengan carian seseorang bukan lagi faktor peringkat terpenting di peringkat profesional SEO yang boleh memberi tunjuk ajar ketika mengendalikan kursus SEO. Sebaliknya, ini adalah maksud di sebalik kata kunci tersebut, dan sama ada sepotong ayat dalam kandungan itu boleh menyelesaikan maksud tersirat atau tidak (kita akan membincangkan lebih lanjut mengenainya dibawah...baca selanjutnya dan terus kekal di halaman ini).
"Tetapi itu tidak bermaksud penyelidikan kata kunci adalah proses yang ketinggalan zaman".
Biar saya jelaskan:
Penyelidikan kata kunci memberitahu anda topik apa yang diminati orang dan, dengan andaian anda menggunakan alat SEO yang betul, seberapa popular topik tersebut di kalangan khalayak anda. Istilah operasi di sini adalah topik - dengan meneliti kata kunci yang mendapat jumlah carian yang tinggi setiap bulan, anda dapat mengenal pasti dan menyusun kandungan anda ke dalam topik yang ingin anda buat kandungannya. Kemudian, anda boleh menggunakan topik ini untuk menentukan kata kunci yang anda cari dan targetkan.
Dengan meneliti kata kunci untuk populariti, jumlah carian dan maksud umumnya, anda dapat mengatasi soalan yang diinginkan oleh kebanyakan orang dalam limpahan trafik ke laman web mereka.
Bagaimana niat mempengaruhi penyelidikan kata kunci?
Seperti yang saya katakan di bahagian sebelumnya, niat pengguna kini menjadi salah satu faktor terpenting dalam kemampuan anda untuk mendapat kedudukan yang baik di enjin carian seperti Google. Hari ini, lebih penting laman web anda menangani masalah yang ingin diselesaikan dalam carian daripada sekadar membawa kata kunci yang digunakan oleh pencari.
Jadi, bagaimana ini mempengaruhi penyelidikan kata kunci yang anda lakukan? Mudah untuk menggunakan kata kunci untuk nilai muka, dan malangnya, kata kunci boleh mempunyai banyak makna yang berbeza di bawah permukaan. Oleh kerana niat di sebalik carian sangat penting untuk potensi di pihak anda, anda perlu berhati-hati bagaimana anda menafsirkan kata kunci yang anda targetkan.
Katakan, sebagai contoh, anda meneliti kata kunci "bagaimana memulakan blog" untuk artikel yang ingin anda buat. "Blog" boleh bermaksud catatan blog atau laman web blog itu sendiri, dan apa maksud pencari di sebalik kata kunci itu akan mempengaruhi arah artikel anda.
Adakah pencari ingin belajar bagaimana memulakan catatan blog individu? Atau adakah mereka ingin mengetahui bagaimana sebenarnya melancarkan domain laman web untuk tujuan menulis blog? Sekiranya strategi kandungan anda hanya menargetkan orang yang berminat dengan yang terakhir, anda harus memastikan niat kata kunci tersebut sebelum melakukannya. Untuk mengesahkan maksud pengguna dalam kata kunci, ada baiknya memasukkan kata kunci ini ke dalam enjin carian dan melihat jenis hasil yang muncul.
Saya akan memaparkan proses penyelidikan kata kunci yang boleh anda ikuti untuk membantu anda membuat dan menyempitkan senarai istilah yang harus anda targetkan. Dengan cara itu, anda dapat menetapkan dan melaksanakan strategi kata kunci yang kuat yang dapat membantu anda mendapatkan istilah carian yang sebenarnya anda inginkan.
Bagaimana Meneliti Kata Kunci untuk Strategi SEO
Langkah 1: Buat senarai topik penting dan relevan berdasarkan apa yang anda tahu mengenai perniagaan anda. Untuk memulakan proses ini, fikirkan topik yang ingin anda rangking dari segi keranjang umum. Anda akan menghasilkan kira-kira 5-10 topik yang anda fikir penting bagi perniagaan anda, dan kemudian anda akan menggunakan topik tersebut untuk membantu menghasilkan beberapa kata kunci tertentu.
Sekiranya anda seorang blogger biasa, ini mungkin merupakan topik yang sering anda update. Atau mungkin topik-topik yang paling banyak muncul dan sering menjadi perbualan dalam pemasaran. Dengan meletakkan diri anda sebagai pembeli (contoh) - jenis topik apa yang akan dicari oleh prospek (pengguna) dalam sasaran anda yang anda ingin mereka menjumpai perniagaan anda ketika mereka membuat carian di Google? misalnya - menjual perisian pemasaran yang kebetulan mempunyai berkaitan beberapa alat SEO yang hebat... anda mungkin mempunyai topik umum seperti:
"Pemasaran masuk" (11K)
"Blogging" (29K)
"Pemasaran e-mel" (40K)
"Pemasaran jualan" (27K)
"SEO" (314K)
"Pemasaran media sosial" (81K)
"Analisis pemasaran" (9.2K)
"Automasi pemasaran" (5.5K)
Lihat nombor tersebut dalam kurungan di sebelah kanan setiap kata kunci? Itulah jumlah carian bulanan mereka. Data ini membolehkan anda mengukur betapa pentingnya topik ini bagi khalayak (penonton) anda, dan berapa banyak sub-topik yang mungkin anda perlukan untuk membuat tajuk kandungan agar berjaya dengan kata kunci tersebut. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai sub-topik ini, kita beralih ke langkah 2 ...
Langkah 2: Isi topik dengan kata kunci.
Setelah anda mempunyai beberapa keranjang topik yang ingin anda fokuskan, sudah tiba masanya untuk mengenal pasti beberapa kata kunci yang termasuk. Ini adalah frasa kata kunci yang anda anggap penting untuk diperingkat dalam SERP (halaman hasil mesin pencari) kerana pelanggan sasaran anda mungkin melakukan carian untuk istilah-istilah khusus tersebut.
Sebagai contoh, jika saya mengambil ember topik terakhir untuk syarikat perisian pemasaran masuk - "automasi pemasaran" - saya akan mencetuskan beberapa frasa kata kunci yang saya rasa orang akan menaip berkaitan dengan topik itu.
Itu mungkin termasuk:
- Alat automasi pemasaran
- Cara menggunakan perisian automasi pemasaran
- Apakah automasi pemasaran?
- Bagaimana untuk mengetahui sama ada saya memerlukan perisian automasi pemasaran
- Automasi pemasaran e-mel
- Alat automasi teratas
Sebaik sahaja anda mempunyai senarai akhir, terdapat beberapa alat berdasarkan data yang tersedia untuk mengetahui kata kunci yang mana kemungkinan besar anda akan berada di kedudukan rangking yang baik.
(Catatan: Anda sebenarnya akan dapat menghabiskan sedikit masa untuk mengurangkan senarai topik dan kata kunci anda dengan Strategi Kandungan. Strategi Kandungan membantu anda mengenal pasti dan meneliti topik untuk didasarkan berdasarkan kandungan yang ada.)
Strategi Kandungan, dan alat penyusun kata kunci SEO
Walaupun semakin banyak kata kunci yang disulitkan oleh Google setiap hari, cara yang bijak selain untuk menghasilkan idea kata kunci adalah dengan mengetahui kata kunci yang sudah dijumpai di laman web anda. Untuk membuat kaji selidik ini, anda memerlukan perisian analitik untuk menguji laman web seperti Analisis Google (Google Analytics) atau laporan Sumber, tersedia dalam alat Analisis Lalu Lintas. Selidiki sumber lalu lintas laman web anda, dan cari penjanaan trafik carian organik untuk mengenal pasti kata kunci yang orang guna untuk menemui laman web anda.
Ulangi latihan ini untuk sebilangan topik yang anda ada. Dan ingat, jika anda menghadapi masalah mencari istilah carian yang relevan, anda boleh menghubungi rakan-rakan sekerja. Mereka juga tergolong dalam sasaran Jualan atau Perkhidmatan anda - dan bertanya kepada mereka jenis istilah apa yang prospek dan pelanggan selalu guna, atau soalan biasa yang selalu kita dengar. Perkara tersebut sering menjadi titik permulaan untuk penyelidikan kata kunci.
Langkah 3: Istilah carian berkaitan penyelidikan.
Ini adalah langkah kreatif yang mungkin sudah anda fikirkan ketika melakukan penyelidikan kata kunci. Sekiranya tidak, ini adalah kaedah terbaik untuk mengisi senarai tersebut.
Sekiranya anda sukar memikirkan lebih banyak kata kunci yang mungkin dicari orang mengenai topik tertentu, buka Google.com dan lihat istilah carian yang berkaitan yang muncul semasa anda memasukkan kata kunci. Apabila anda memasukkan frasa dan skrol ke bahagian bawah hasil carian Google, anda akan melihat beberapa cadangan untuk carian yang berkaitan dengan input asal anda.
Kata kunci ini dapat mencetuskan idea untuk kata kunci lain yang mungkin anda ingin pertimbangkan. Carian Berkaitan Bonus? Taipkan sebilangan istilah carian yang berkaitan dan lihat istilah carian yang berkaitan. Mahu bonus lain? Pelanggan boleh mendapatkan cadangan kata kunci dan topik yang perlu dipertimbangkan menggunakan alat Strategi Pemasaran Kandungan.
Ciri kata kunci Cadangan
Langkah 4: Periksa gabungan kata kunci dan kata kunci ekor panjang di setiap bahagian. Sekiranya anda tidak mengetahui perbezaan antara istilah kepala dan kata kunci ekor panjang, izinkan saya menerangkan. Istilah kepala adalah frasa kata kunci yang umumnya lebih pendek dan lebih umum - biasanya panjangnya hanya satu hingga tiga perkataan, bergantung kepada siapa anda bercakap. Kata kunci ekor panjang (longtail keywords), sebaliknya, adalah frasa kata kunci yang lebih panjang biasanya mengandungi tiga atau lebih perkataan.
Penting untuk memastikan bahawa anda mempunyai gabungan istilah kepala dan istilah ekor panjang kerana ini akan memberi anda strategi kata kunci yang seimbang dengan tujuan jangka panjang dan kemenangan jangka pendek. Itu kerana istilah kepala umumnya dicari lebih kerap, menjadikannya sering (tidak selalu, kerap kali) jauh lebih kompetitif dan lebih sukar untuk diperingkat daripada istilah ekor panjang (longtail. Fikirkanlah: Tanpa melihat jumlah carian atau kesukaran, mana antara istilah berikut yang anda rasa lebih sukar untuk dinilai?
Cara menulis catatan blog yang hebat
(Menulis blog) Sekiranya anda menjawab # 2, anda betul. Tetapi jangan mudah berpuas hati dan berputus asa untuk melakukan penyelidikan kata kunci yang anda inginkan. Walaupun istilah utama umumnya mempunyai jumlah carian yang paling banyak (bermaksud potensi yang lebih besar untuk menghantar trafik kepada anda), terus terang, lalu lintas yang anda dapat dari istilah "cara menulis catatan blog yang hebat" biasanya lebih diinginkan (ketara). Kenapa? kerana seseorang yang mencari sesuatu yang spesifik mungkin adalah pencari yang lebih berkualiti untuk produk atau perkhidmatan anda (anggaplah anda seorang prospek yang sedang membuat carian) daripada seseorang yang mencari sesuatu yang sangat generik.
Kerana kata kunci ekor panjang cenderung lebih spesifik, biasanya lebih mudah untuk mengetahui apa yang sebenarnya dicari oleh orang yang mencari kata kunci tersebut. Seseorang yang mencari istilah utama "blogging", sebaliknya, boleh mencarinya dengan banyak alasan yang tidak berkaitan dengan perniagaan anda.
Oleh itu, periksa senarai kata kunci anda untuk memastikan anda mempunyai gabungan kata kunci dan kata kunci ekor panjang (Longtail keywords). Anda pasti mahukan kemenangan yang cepat yang akan diberikan oleh kata kunci ekor panjang, tetapi anda juga harus mencuba keputusan yang lebih sukar dalam jangka masa panjang.
Langkah 5: Lihat bagaimana pesaing mendapat kedudukan untuk kata kunci ini.
Hanya kerana pesaing anda melakukan sesuatu tidak bermakna anda perlu melakukannya. Perkara yang sama berlaku untuk kata kunci. Hanya kerana kata kunci penting bagi pesaing anda, tidak bermaksud penting bagi anda. Walau bagaimanapun, memahami kata kunci apa yang cuba dicantumkan oleh pesaing anda adalah kaedah yang baik untuk membantu anda memberikan senarai kata kunci anda penilaian yang lain.
Sekiranya pesaing anda mendapat ranking untuk kata kunci tertentu yang ada dalam senarai anda juga, adalah masuk akal untuk berusaha meningkatkan kedudukan anda untuk kata kunci tersebut. Walau bagaimanapun, jangan abaikan perkara yang tidak disenangi oleh pesaing anda. Ini juga merupakan peluang yang baik bagi anda untuk memiliki bahagian utama pasaran dengan syarat penting.
Memahami keseimbangan istilah yang mungkin sedikit lebih sukar kerana persaingan, berbanding istilah yang sedikit lebih realistik, akan membantu anda mengekalkan keseimbangan yang sama seperti yang dibenarkan oleh gabungan istilah panjang-panjang dan kepala. Ingat, tujuannya adalah untuk mendapatkan senarai kata kunci yang memberikan kemenangan cepat tetapi juga membantu anda mencapai kemajuan ke arah tujuan SEO yang lebih besar dan lebih mencabar.
Bagaimana anda mengetahui kata kunci yang diberi pesaing anda, anda bertanya? Selain mencari kata kunci secara manual dalam penyemak imbas dan melihat posisi pesaing anda, SEMrush membolehkan anda menjalankan sejumlah laporan percuma yang menunjukkan kepada anda kata kunci teratas untuk domain yang anda masukkan. Ini adalah cara cepat untuk mengetahui jenis istilah yang dicari pesaing anda.
Langkah 6: Gunakan Perancang Kata Kunci Google AdWords untuk mengurangkan senarai kata kunci anda.
Sekarang setelah anda mendapat gabungan kata kunci yang tepat, sudah tiba masanya untuk menyimpan setiap senarai anda dengan beberapa data kuantitatif. Ada banyak alat yang telah tersedia untuk melakukannya, tetapi izinkan saya berkongsi metodologi kegemaran saya.
Menggunakan gabungan perancang Kata Kunci Google AdWords (anda perlu menyediakan akaun AdWords untuk ini, tetapi itu tidak bermaksud anda harus membuat iklan), dan Google Trends.
Dalam Perencana Kata Kunci, yang sebelumnya dikenali sebagai Alat Kata Kunci, anda boleh mendapatkan anggaran jumlah carian dan lalu lintas untuk kata kunci yang sedang anda pertimbangkan.
Malangnya, ketika Google beralih dari Keyword Tool ke Keyword Planner, mereka telah membuang banyak fungsi yang lebih menarik. Walau bagaimana pun anda dapat menebusnya sedikit demi sedikit jika anda mengambil maklumat yang anda pelajari dari Keyword Planner dan menggunakan Google Trends untuk mengisi beberapa kekosongan kata kunci.
Gunakan perancang Kata Kunci untuk menandakan mana-mana istilah dalam senarai anda yang mempunyai jumlah carian yang terlalu sedikit (atau terlalu banyak), dan tidak membantu anda mengekalkan gabungan yang sihat seperti yang kita bicarakan di atas. Tetapi sebelum anda memadam apa-apa, lihat sejarah trend dan unjuran mereka di Google Trends. Anda dapat melihat sama ada, atau katakanlah sebilangan istilah yang rendah sebenarnya mungkin sesuatu yang ingin dijadikan pelaburan pada masa sekarang - dan mendapatkan faedahnya kemudian.
Atau anda hanya melihat senarai istilah yang terlalu banyak, dan anda harus mengecilkannya, entah bagaimana? ... Tren Google dapat membantu anda menentukan istilah mana lebih cenderung yang mereka cari, dan itu lebih menarik perhatian anda.
Ok ... Anda sudah selesai!
Nota: Tahniah! Anda kini mempunyai senarai penyelidikan kata kunci yang akan membantu anda memberi tumpuan kepada topik yang tepat untuk perniagaan anda, dan akan memberi anda keuntungan jangka pendek dan juga jangka panjang. Selain dalam membantu anda mengatur kata kunci dan mengesan istilah yang difokuskan untuk halaman yang berbeza dari laman web anda.
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment
Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.
Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.
Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).
Terima Kasih.
The Blogler (Aku Pakar Blogger).