Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Bagaimana Untuk Mengedit Video YouTube Secara Percuma

Cara Edit Video Youtube

Bagaimana Untuk Mengedit Video YouTube Secara Percuma

Ok, anda telah merakam beberapa kandungan video dan ingin menerbitkannya di YouTube? Pengeditan ialah bahagian paling penting dalam pasca produksi, sama ada untuk berkongsi dengan keluarga, rakan atau saluran YouTube anda. Semak juga di πŸ‘‰ Wikipedia dot org.

Bagaimana Untuk Mengedit Video YouTube Secara Percuma

YouTube menawarkan editor video terbina dalam sendiri yang membolehkan keupayaan asas penyuntingan video; pangkas, potong, tambah muzik dan kabur tersuai. Walau bagaimanapun, jika anda ingin menghasilkan video berkualiti tinggi dengan tajuk, kesan dan elemen lain yang akan menarik perhatian penonton anda, anda memerlukan editor video yang lebih mantap.


Walaupun pemikiran pertama anda mungkin adalah untuk membeli perisian penyuntingan video yang canggih, terdapat banyak pilihan percuma untuk dicuba dahulu, yang akan memberikan anda semua ciri yang anda perlukan tanpa keluk pembelajaran atau harga yang tinggi. Apl pengeditan video yang mudah digunakan untuk komputer Windows dan macOS serta telefon iOS dan Android.

Langkah 1: Lancarkan editor video percuma

Akses editor video percuma daripada πŸ‘‰ imovie.
Muat naik video anda untuk diedit.

 

Langkah 2: Muat naik video anda

Klik "Pilih Video untuk Diedit" dan pilih video anda daripada komputer anda. Anda boleh mengedit fail video MP4, MOV atau web-m. Jika anda mempunyai berbilang klip video untuk digabungkan, muat naik video pertama anda untuk bermula dan anda sentiasa boleh menambah lebih banyak klip dalam editor pada bila-bila masa. Semak juga di πŸ‘‰ Youtube Help.

Seterusnya, klik edit video, di bawah video terbaru, untuk bermula. Pengguna kali pertama akan digesa untuk memuat turun dan melancarkan aplikasi.


Langkah 3: Tetapkan saiz video YouTube anda

Di sebelah kanan editor, anda akan melihat pilihan untuk menetapkan saiz kanvas video atau nisbah bidang anda. Klik "Ubah saiz" dan pilih daripada saiz kanvas pratetap atau sesuaikan saiz kanvas anda sendiri. Pratetap 1080p dan 720p ialah kedua-dua saiz video YouTube yang optimum pada nisbah aspek 16:9 standard yang popular.


Langkah 4: Potong dan potong video anda

Potong atau potong video YouTube anda dengan alat penyuntinganLangkah pertama dalam proses menyunting video untuk YouTube ialah memotong video anda dan memotong mana-mana bahagian rakaman anda yang anda tidak mahu dalam video terakhir anda.

Klik "Alat" dan pilih "Potong."

Seret bar merah di sepanjang garis masa video untuk memilih bahagian untuk dipotong.

Atau, klik permulaan atau akhir klip video anda, kemudian gunakan kekunci anak panah untuk pergi ke sana ke mari untuk memilih bahagian video untuk dipotong. Anda boleh pratonton video anda untuk melihat penampilannya dengan potongan kawasan yang dipilih, kemudian klik "OK" atau tekan Enter untuk memotong video anda.

Anda akan melihat garis merah putus-putus pada garis masa anda tempat anda memotong video anda. Jika anda memutuskan kemudian bahawa anda ingin membuat asal pemotongan, hanya klik pada baris itu, klik ikon gunting merah dan kemudian pilih "Alih Keluar" untuk mengalih keluar potongan itu.


Langkah 5: Pangkas, ubah saiz atau tambah gaya pada video anda

Anda mungkin ingin memangkas video anda, zum masuk atau keluar untuk mengubah saiz video anda atau menggayakan video anda dengan warna latar belakang atau beberapa kesan mudah.

Klik "Video Utama" untuk mengakses ciri penyuntingan global editor video.

Klik "Pangkas" untuk memangkas video anda atau klik "Ubah saiz" untuk mengezum masuk atau keluar.

 

Klik "Gaya" untuk mengubah suai bentuk video atau menambah bayang pada video anda. Anda juga boleh menetapkan warna latar belakang kanvas video anda, kemudian klik dan seret video anda ke mana-mana bahagian kanvas. Anda boleh menambah imej dan video lain sebagai tindanan dengan mudah, kemudian ubah saiz dan gayakan tindanan ini juga.


***Suntingan video ringkas ini sesuai untuk video tutorial, video pengajaran, webinar dan video pendidikan lain yang anda bercadang untuk memuat naik ke YouTube.


Langkah 6: Sesuaikan video anda dengan alat penyuntingan percuma

 
Klik alat pengeditan untuk mengedit video YouTube anda

Klik "Alat" untuk menyesuaikan lagi video anda dan pilih daripada pelbagai alat penyuntingan video percuma:

     Seperti yang dinyatakan, potong atau potong klip video anda dengan alat potong.
     Sisipkan jeda atau gunakan bingkai beku di mana-mana sahaja pada garis masa anda.
     Klik "Kisah" untuk merakam audio anda pada bahagian video anda.
     Gunakan tindanan untuk menambah teks dan bentuk pada video anda.
     Tambah dan sesuaikan latar belakang menggunakan alat tindanan.
     Tambah kesan bunyi.
     Percepatkan atau perlahankan video anda.
     Tambah peralihan.


Langkah 7: Laraskan audio dan tambah muzik

Anda boleh mengedit audio pada video anda serta menambah muzik tambahan. Di sebelah kanan editor, anda akan melihat "Audio." Di sini anda boleh melaraskan kelantangan audio anda, mengeksport fail audio anda atau mengimport fail audio baharu untuk video anda.

Untuk mengalih keluar audio asal daripada video anda, nyahtanda kotak audio Komputer.

Klik "Muzik" untuk mengimport fail muzik anda atau pilih daripada pustaka trek muzik percuma kami.



Langkah 8: Tambahkan teks dan kapsyen

Walaupun YouTube mempunyai pilihan untuk menambah kapsyen automatik, kualitinya berbeza-beza. Ramai pencipta memilih untuk menambah kapsyen mereka sendiri. Beberapa pilihan kapsyen untuk pencipta YouTube. Klik "Kapsyen" untuk memuat naik fail teks kapsyen anda sendiri secara percuma atau tingkatkan akaun anda untuk menggunakan ciri pertuturan ke teks automatik atau alat kapsyen interaktif.


Langkah 9: Muat naik video anda ke YouTube

Apabila anda selesai, anda boleh memuat naik video anda dengan pantas ke YouTube. Klik "Selesai" untuk menyelesaikan pengeditan, kemudian klik ikon menu untuk pilihan muat naik anda.

Terbitkan video yang diedit ke YouTubeKlik "YouTube" untuk melihat Tetapan Penerbitan untuk muat naik ini. Anda kemudiannya boleh menetapkan elemen berikut untuk muat naik YouTube anda:

     Tambahkan tajuk video.
     Tambah penerangan ringkas
     Tambahkan teg sebagai senarai dipisahkan koma
     Terbitkan sebagai awam, peribadi atau tidak tersenarai
     Pilih kategori video yang berkaitan
     Jika anda memuat naik rakaman skrin, anda boleh memilih untuk mengalih keluar kursor atau menunjukkan kursor tanpa menyerlahkan.
     Tingkatkan atau kurangkan kualiti video untuk membantu dengan kelajuan muat naik.

Klik butang Terbitkan setelah anda bersedia untuk pergi.

Selepas video anda dimuat naik, anda akan mendapat pautan untuk menyalin dan berkongsi, atau anda boleh menggunakan butang kongsi pantas untuk berkongsi terus ke platform media sosial yang lain.

Anda juga boleh menyimpan video anda pada komputer anda pada bila-bila masa dan kemudian memuat naik video ke YouTube terus apabila anda sudah bersedia.


πŸŽ₯ Edit dengan editor video YouTube Studio 

Bagaimana Untuk Mengedit Video YouTube Secara Percuma

Editor studio YouTube mencipta videoEditor video YouTube membolehkan anda mengedit video anda secara percuma.

Anda boleh menggunakan editor YouTube Studio untuk pengeditan asas, seperti memangkas dan mengaburkan bahagian video anda. Untuk bermula, pergi ke YouTube Studio.

Langkah 1: Log masuk ke YouTube Studio

Untuk bermula, log masuk ke YouTube Studio dengan akaun Google anda.

Langkah 2: Muat naik video anda

Di bahagian atas sebelah kanan halaman, klik "Buat" untuk memuat naik video anda.

Langkah 3: Klik "Kandungan" pada bar sisi kiri

Buka bar sisi kiri dan klik pada "Kandungan." Di sinilah anda akan menemui video YouTube anda. Semak juga di πŸ‘‰ editor studio YouTube.

Langkah 4: Pilih video anda dan buka "Editor"

Klik pada lakaran kecil video YouTube yang ingin anda edit. Ini akan membawa anda ke halaman "butiran video". Klik "Editor" pada bar sisi kiri.


Langkah 5: Potong video anda

Potong permulaan dan penghujung video YouTube anda dengan menyeret garis biru ke atas garis masa video anda. Untuk memangkas bahagian tengah video anda, klik "pisahkan".

Langkah 6: Tambahkan skrin penamat pada video anda

Menambahkan skrin penamat memberikan penonton anda pilihan untuk terus terlibat dengan kandungan anda. Untuk melakukan ini, klik "skrin penamat." Dari sini, anda boleh menambah pilihan templat, video, senarai main, saluran atau langganan pada penghujung video YouTube anda.

Langkah 7: Simpan video anda yang diedit

Klik "simpan" di penjuru kanan sebelah atas untuk memuktamadkan perubahan anda. Kini anda boleh memuat naik video terakhir anda ke saluran YouTube anda.

Mengedit video dalam YouTube Studio adalah mudah, tetapi anda terhad kepada alatan pengeditan asas. Anda harus tahu bahawa ini bukan satu-satunya pilihan anda untuk menyunting video. Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan perisian penyuntingan video percuma untuk projek video baharu anda. Semak juga di πŸ‘‰ Youtube Help.



😎***Mengapa memilih editor video percuma

Perisian penyuntingan menjadikan proses penyuntingan mudah sambil membenarkan pengguna selesai secara profesional. Perisian penyuntingan video percuma sangat baik untuk merakam dan menyunting mengikut bajet atau untuk orang yang baru mengenali penyuntingan video YouTube. Ramai pengguna ingin bermula dengan asas dan membina kemahiran mereka.

Kebanyakan perisian penyuntingan video menyediakan banyak tutorial dalam talian untuk memulakan anda. Untuk pengguna yang lebih berpengalaman, akaun premium menyediakan set alat dan ciri yang sangat baik.

Kebanyakan perisian penyuntingan video percuma mempunyai had yang ketara, seperti watermark, iklan, saiz muat naik terhad dan ciri.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram