Menurut maklumat terkini, Google akan menutup versi pengguna Google+
dalam tempoh sebulan akan datang, syarikat itu menulis dalam catatan blog hari
ini. Keputusan itu berikutan penyataan kecacatan keselamatan terdahulu yang
terdedah yang mendedahkan data profil pengguna yang telah diperbaiki pada bulan
Mac 2018 yang lepas.
Google mengatakan Google+ pada masa ini mempunyai
"penggunaan dan penglibatan yang rendah" dan 90 peratus sesi pengguna
Google+ berlangsung kurang daripada lima saat. Walau bagaimanapun, syarikat itu
merancang untuk meneruskan perkhidmatan ini untuk pelanggan perusahaan yang
menggunakannya untuk memudahkan perbualan di kalangan rakan sekerja. Ciri-ciri
baru akan dilancarkan untuk kes penggunaan itu, kata syarikat itu. Google
memfokuskan pada "rangkaian sosial korporat yang selamat," yang
anehnya pengumuman ini datang bersama berita yang mengatakan Google meninggalkan
butiran profil tidak dilindungi.
Sebagai tambahan kepada penutupan Google+, mereka
mengumumkan pelarasan privasi baru untuk perkhidmatan Google yang lain.
Perubahan API akan menghadkan akses pemaju kepada data pada peranti Android dan
Gmail. Pemaju tidak akan lagi menerima log panggilan dan kebenaran SMS pada
peranti Android dan data interaksi kenalan tidak akan tersedia melalui API
Kenalan Android. Itu juga API menyediakan data interaksi asas, seperti siapa
yang terakhir dirakam, dan kebenaran itu juga dibatalkan.
Bagi perubahan Gmail, syarikat sedang mengemaskini Dasar
Data Pengguna untuk versi pengguna perkhidmatan e-mel. Ini akan menghadkan
aplikasi dan skop akses mereka kepada data pengguna. Ben Smith, rakan Google
dan VP kejuruteraan, menulis: "Hanya aplikasi terus meningkatkan fungsi
e-mel - seperti pelanggan e-mel, perkhidmatan sandaran e-mel dan perkhidmatan
produktiviti (cth., Perkhidmatan CRM dan mel mel) - akan diberi kuasa untuk
mengakses data ini."
Mana-mana developer yang mempunyai akses ini perlu menjalani
penilaian keselamatan dan bersetuju dengan peraturan baru mengenai pengendalian
data, seperti tidak memindahkan atau menjual data pengguna untuk menyasarkan
iklan, penyelidikan pasaran, penjejakan kempen e-mel, atau tujuan lain yang
tidak berkaitan.
Pada masa itu, pengarah keselamatan syarikat,
kepercayaan, & bahagian privasi Google Cloud, menegaskan bahawa pengguna
perlu menyemak apa apl yang mempunyai akses ke akaun mereka dan membatalkannya
jika perlu. Tahun lepas, Google mengumumkan bahawa ia akan menghentikan
amalannya yang lama untuk mengimbas kandungan pengguna Gmail individu untuk
tujuan pengiklanan. Sudah tentu, syarikat masih mempunyai banyak data yang
dapat menargetkan iklan terhadap, seperti sejarah Carian, tontonan YouTube, dan
tindakan Chrome yang lain.
Perubahan terkini ini dikaitkan dengan usaha Google dalaman
yang dipanggil Project Strobe, yang melibatkan semakan "akses pemaju pihak
ketiga ke akaun Google dan data peranti Android serta falsafah kami di sekitar
akses data aplikasi," menurut Google.
Semuanya bermula dengan masalah keselamatan yang mungkin
mendedahkan sehingga 500,000 data pengguna antara 2015-2018. Google berkata
mereka segera membaiki pepijat tersebut, dan mendakwa tiada bukti bahawa
kerosakan itu dieksploitasi oleh mereka yang mempunyai akses. Beberapa data
berpotensi terdedah termasuk nama, alamat e-mel, pekerjaan, hari lahir, jantina
dan foto.
Tambahan pula, Google Plus tidak pernah dapat mengangkat wap
dan benar-benar bersaing di pasaran rangkaian sosial seperti Facebook dan
Twitter. Matlamat yang tinggi untuk mencipta rangkaian untuk menyaingi apa yang
telah dilakukan oleh Facebook tidak pernah ditayangkan, dan pengguna tidak
berbondong-bondong ke perkhidmatan tersebut. Walaupun penutupan rangkaian
sosial telah dicetuskan oleh pelanggaran keselamatan, penggunaan yang rendah di
kalangan pengguna membantu merangsang Google untuk membuat panggilan untuk
menutupnya.
Apakah maksud ini untuk anda?
Ia bergantung. Google Plus tidak ditutup esok, mereka
mempunyai rancangan sepuluh bulan untuk menggulung rangkaian. Sekiranya anda
telah menjadi perniagaan dan telah menerbitkan kandungan di Google Plus sejak
beberapa tahun ini, anda mungkin melihat beberapa pengaruh dalam SERPs, kerana
Google secara aktif menolak orang ramai untuk menerbitkan pada platform mereka
untuk meningkatkan penggunaan dan penglibatan. Rangsangan itu akan hilang
sebaik sahaja Google plus hilang dan tidak lagi menjadi faktor ranking. Pada
akhirnya, isyarat tambahan itu adalah salah satu daripada banyak dan mungkin
atau mungkin tidak mempunyai kesan yang signifikan pada penempatan enjin carian
anda.
Apa yang perlu anda buat sekarang?
Sekiranya anda tidak mendengar mengenai Google Posts, saya
pasti akan mula menggunakannya. Ciri kecil yang menyeronokkan ini membolehkan
anda menambah jawatan ke senarai Google My Business anda, yang akan muncul
dengan penyenaraian anda selama seminggu pada satu masa. Siaran ini
mempromosikan blog, perniagaan, dan apabila penyenaraian untuk kawasan tempatan (local) akan muncul dalam hasil carian.
Comments
Post a Comment
Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.
Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.
Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).
Terima Kasih.
The Blogler (Aku Pakar Blogger).