12 Langkah Terbukti untuk Meningkatkan Page CTR Organik di Google
- Get link
- Other Apps
Cara Mendapatkan Page CTR Organik di Google
Bagaimana jika ada cara yang boleh menjana lebih banyak trafik organik ke tapak web anda tanpa perlu meningkatkan kedudukan tapak web anda?
Adakah ia membina lebih banyak pautan?
Tidak.
Adakah ia mencipta lebih banyak konten?
Tidak.
Ia adalah pengoptimuman kadar klik lalu (CTR) carian organik.
Apakah CTR Organik?
Kadar klikan organik (CTR) ditakrifkan sebagai nisbah pencari yang mengklik pada hasil organik dalam halaman hasil enjin carian dibahagikan dengan jumlah carian (teraan) untuk istilah tersebut. Semak juga di π Google Adsense.
Bagaimana Anda Meningkatkan CTR Organik?
Dengan mengambil kira banyak perkara serta beberapa idea yang telah berjaya, dibawah ini ada 12 cara untuk meningkatkan kadar klik organik seperti berikut:
1. Kenal pasti Kandungan CTR Organik terendah supaya anda tahu di mana untuk bermula.
Anda boleh melawati Konsol Carian Google dengan mudah dan memuat turun analisis trafik tapak web anda.
Navigasi ke Prestasi.
Pastikan Pertanyaan dipilih.
Pastikan Purata CTR disemak.
Di bawah ini ialah tangkapan skrin contoh Average CTR dalam Google Search Console saya:
Mengisih pertanyaan mengikut view (Tera) kemudian mula mencatat pertanyaan yang mempunyai CTR yang lebih rendah daripada purata tapak web saya.
(Dalam kes ini, purata CTR tapak web ialah 6.6%.)
Jadi saya akan melihat pertanyaan yang mendorong purata itu turun dan memikirkan perkara yang perlu dilakukan untuk memperbaikinya. Baca juga cara π Tingkatkan Pendapatan Adsense.
2. Betulkan Sebarang Kesalahan Kata Kunci
Isu besar yang kami lihat dengan pelanggan ialah perkara yang sering kami panggil kanibalisasi kata kunci, di mana kami melihat banyak halaman pendaratan semuanya mengoptimumkan untuk kata kunci yang sama; dan dengan itu, menyebarkan sebarang klik organik.
Semasa anda melengkapkan imbasan kandungan anda ini, kenal pasti tempat ini mungkin berlaku dan pertimbangkan untuk menyatukan atau membezakan kata kunci yang anda cuba beri kedudukan supaya CTR anda boleh dikhususkan kepada satu halaman dan bukannya sepuluh.
Berikut ialah dua sumber yang berguna untuk membantu mengenal pasti dan membersihkan isu kanibalisasi kata kunci:
- Cara Mencari dan Membetulkan Isu Kanibalisasi Kata Kunci (dalam Saat) (Ahrefs)
- Cara Mengesan dan Membetulkan Pengkanan Kata Kunci (SEMrush)
3. Kreatif Dengan Tajuk Anda
Ini adalah yang besar kerana jika anda mahu orang mengklik, mereka tidak melihat banyak selain tajuk anda dalam SERP.
Terdapat banyak cara berbeza untuk meningkatkan tajuk anda.
Elakkan Tag Tajuk sukar.
Ini bukan sahaja membosankan dan tidak memupuk seberapa banyak klik, malah bot enjin carian mula mengetahui bahawa tajuk itu tidak benar-benar ditulis untuk pembaca.
Gunakan Kurungan dalam Tajuk Anda
Kajian oleh HubSpot mendapati bahawa kurungan dalam tajuk berita meningkatkan klik sebanyak 40%.
Cuba Senarai Bernombor
Kami menambah nombor dalam siaran ini atas sebab tertentu. Penyelidikan oleh Konduktor mendapati bahawa angka meningkatkan CTR sebanyak 36%.
Gunakan Pustaka Kandungan Anda
Sleeknote menerangkan dengan terperinci tentang cara mereka meningkatkan trafik organik mereka sebanyak 290.67% dalam 3 Minggu.
Sentiasa Uji Tajuk siaran Anda
Anda boleh menguji ini dalam iklan PPC anda, siaran Facebook dan iklan sosial lain, atau gunakan penganalisis tajuk (lihat langkah seterusnya).
Jangan takut untuk menukar tajuk anda dengan kerap untuk mencari tajuk yang benar-benar berkesan (lebih lanjut mengenai ini kemudian).
4. Gunakan URL Deskriptif
Terdapat sedikit bukti di luar sana yang menunjukkan bahawa URL deskriptif penting – (dan ia masuk akal).
Orang ramai lebih suka klik di https://akupakarblog.blogspot.com/2019/12/apakah-maksud-kelajuan-internet-mbps.html.
Sentiasa pastikan anda mengoptimumkan slug semasa membuat halaman baharu, dan jika anda perlu menukar struktur URL tapak web anda sepenuhnya, lakukan dengan cara yang mesra SEO.
5. Optimumkan Description
Fikirkan sebab orang melihat penyenaraian anda terlebih dahulu dan pastikan perihalan anda berkaitan.
Gunakan kata-kata emosi (kadang-kadang dipanggil "kata kuasa" seperti "rahsia" atau "segera") dan ikuti garis panduan yang sama seperti yang anda lakukan dengan tajuk.
Jika tajuk anda mempunyai nombor tetapi bukan tahun kalendar, pertimbangkan untuk menambah tahun kalendar dalam perihalan.
Kebanyakan kotak pilihan yang anda boleh semak antara tajuk dan perihalan adalah lebih baik.
6. Gunakan Markup Berstruktur
Saya pasti anda melihat yang ini akan datang kerana kami akan menurunkan baris perkara yang anda lihat apabila melihat hasil SERP: penanda skema.
Jenis skema biasa termasuk:
- Organisasi.
- Orang.
- Perniagaan tempatan.
- Produk & Tawaran.
- Serbuk roti.
- Artikel.
- Video.
- Peristiwa.
- Soalan Lazim.
Semua variasi markup yang berbeza ini membantu membawa lebih banyak keterlihatan kepada penyenaraian anda dalam SERP yang secara teori akan menarik lebih banyak klik.
7. Manfaatkan Iklan PPC untuk CTR Organik
Salah satu cara yang paling kurang digunakan untuk meningkatkan CTR dengan cepat dengan pendekatan yang terbukti ialah memanfaatkan PPC.
Kenal pasti kata kunci yang mempunyai CTR rendah tetapi anda berkedudukan cukup tinggi untuknya dan buat iklan carian berbayar.
Kemudian gunakan salinan itu pada penyenaraian organik anda.
8. Dapatkan Ayat Emosi
Memasukkan emosi menarik perhatian orang ramai.
Jangan menjadi clickbait tetapi juga jangan takut untuk menggunakan kata-kata emosi seperti "terbukti," "segera", "luar biasa," "rahsia," "terbaik," dll.
9. Gunakan Sentimen Positif atau Negatif
Penggunaan sama ada sentimen positif atau negatif telah terbukti mendorong CTR yang lebih tinggi, namun banyak tajuk masih mempunyai sentimen neutral.
10. Guna Kes Tajuk
Dalam huruf besar, perkataan utama ditulis dengan huruf besar, dan kebanyakan perkataan kecil adalah huruf kecil.
Dalam kes ayat, kebanyakan perkataan utama dan kecil adalah huruf kecil.
Perbezaan kecil ini boleh bermakna perbezaan dalam lebih banyak klik.
Penggunaan huruf besar sering dikaitkan dengan CTR yang lebih tinggi kerana ia menjadikan tajuk itu menonjol.
11. Kandungan Struktur untuk Konten Yang Ditampilkan
Coretan yang ditampilkan ialah hasil carian yang muncul sebagai kotak kandungan pada halaman hasil enjin carian (SERP).
Ia adalah medan maklumat yang cuba memberikan jawapan yang berkaitan dengan pertanyaan pengguna.
Coretan yang ditampilkan biasanya diletakkan di bahagian atas SERP di bawah iklan berbayar dan di atas hasil carian organik yang lain.
Kajian oleh HubSpot mendapati bahawa CTR untuk kata kunci volum tinggi mereka meningkat lebih 114% apabila hasil carian dipaparkan sebagai coretan yang ditampilkan.
Apabila menyelidik SERP kata kunci utama anda, lihat untuk melihat sama ada coretan yang ditampilkan muncul.
Jika ya, adalah penting untuk anda menyusun kandungan anda sama seperti cara coretan yang ditampilkan memaparkan jawapannya.
Sebagai contoh: jika ia menunjukkan coretan ditampilkan berasaskan senarai, anda tahu anda perlu memastikan kandungan anda turut mempunyai format senarai bernombor.
Jika ia adalah kotak jawapan, anda perlu memastikan anda menjawab soalan di bahagian atas halaman dengan cara yang jelas dan ringkas.
12. Meningkatkan Masa Muat Halaman (Loading Time)
Walaupun pada pandangan pertama ia mungkin tidak kelihatan seperti cara untuk meningkatkan CTR organik, memastikan tapak anda dimuatkan secepat mungkin merupakan faktor utama. Lagipun, satu klik hanya dikira jika pelawat telah melayari tapak web anda.
Jika masa pemuatan halaman anda ketinggalan, klik mungkin tidak akan berlaku.
Bonus: Pertimbangkan Metrik Penglibatan Lain
Semasa anda menganalisis kandungan anda, pertimbangkan metrik penglibatan lain, seperti kadar lantunan.
Jika anda mendapati bahawa CTR cukup tinggi, tetapi kadar lantunan juga, maka kandungan anda tidak melakukan apa yang sepatutnya untuk pembaca.
π Akhir Kata: Pastikan kandungan anda mudah untuk diimbas dengan tajuk dan titik tumpu (namun maklumat yang masih mendalam), pertimbangkan video dan sentiasa fikirkan tentang estetika halaman dan konten.
Lebih bernilai konten anda, lebih besar kemungkinan anda memperoleh pautan balik (Backlinks). Baca juga π Cara dapatkan Backlinks.
- Get link
- Other Apps
Comments
Post a Comment
Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.
Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.
Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).
Terima Kasih.
The Blogler (Aku Pakar Blogger).