Cara Membuat Pembangunan Pautan/ Link Building Lamab Web atau Blog
Apa yang dimaksudkan dengan Pembangunan Link?
Bab 1:
Apakah Pembangunan Link?
Link Building adalah pembangunan pautan dalam amalan membina hyperlink sehala (juga dikenali sebagai "backlink") ke laman web dengan matlamat untuk meningkatkan keterlihatan mesin carian. Strategi pembangunan pautan umum termasuk pemasaran kandungan, membina kandungan berguna, jangkauan e-mel, juga pembangunan pautan yang rosak (broken) dan perhubungan awam (cloud).
Mengapa Pautan Penting?
Untuk memahaminya, anda perlu kembali ke hari pra-Google di internet.
Kembali pada hari itu, contohnya enjin carian seperti Yahoo! dan Alta Vista (Peringatan?) adalah pemain dominan. Dan mereka menyenaraikan hasil carian 100% mereka berdasarkan kandungan pada halaman web.
Masukkan: Google.
Algoritma PageRank yang terkenal sekarang telah mengubah pemain SEO hari ini. Daripada hanya menganalisis kandungan halaman, Google melihat bilangan orang yang dikaitkan dengan halaman tersebut.
Hampir 20 tahun kemudian, pautan masih relevan dan cara terbaik untuk menentukan kualiti laman web. Itulah sebabnya pautan balik (BackLink) tetap menjadi isyarat ranking Google.
Terima kasih kepada kemas kini seperti Google Penguin, Google kini memfokuskan pada kualiti pautan (bukan hanya kuantiti pautan).
Anda mungkin tertanya-tanya:
Apakah pautan berkualiti tinggi, betul? Dan bagaimana saya boleh membinanya?
Inilah yang akan anda belajar dalam panduan ini.
Teruskan membaca…
Bab 2:
Cara Cari Pautan Berkualiti Tinggi
Sebelum kita menyelam ke dalam strategi bangunan pautan langkah demi langkah, penting untuk mengetahui apa yang membuat pautan yang baik (atau sebaliknya).
Dengan cara itu, anda boleh memberi tumpuan kepada membina pautan yang sebenarnya akan meningkatkan kedudukan Google anda.
Dengan itu, inilah cara untuk mengenal pasti pautan yang benar-benar bernilai membina:
Adakah halaman yang menghubungkan kepada anda sebuah rumah kuasa PageRank? Jika ya, pautan tersebut akan mempunyai kesan BESAR pada kedudukan anda.
Malah, sejak bertahun-tahun ujian, saya telah mendapati bahawa pihak berkuasa halaman yang menghubungkan kepada anda lebih penting daripada faktor lain.
Itu kerana pautan dari halaman berwibawa meluluskan lebih banyak kuasa (juga dikenali sebagai PageRank) ke laman web anda.
Page Authority
(Nota: Walaupun Google tidak berkongsi maklumat PageRank secara terbuka, mereka masih menggunakannya sebagai asas algoritma mereka).
Anda boleh menyemak penunjuk proksi PageRank ("PageRating") menggunakan Ahrefs.
Hanya pop URL ke Ahrefs dan lihat "URLRating":
Domain Authority
Kualiti pautan juga ditentukan oleh pihak berkuasa tempat domain.
Secara umum, pautan dari laman web seperti NYTimes.com akan mempunyai kesan yang lebih besar daripada pautan dari blogger tanpa nama.
Walaupun hubungan ini sukar diperoleh, mereka amat berupaya.
Sekali lagi, Ahrefs datang berguna di sini. Masukkan mana-mana URL dari tapak ke dalam alat tersebut dan periksa "DomainRating" tapak.
Laman Relevan
Apabila ia berkaitan dengan pautan, pihak berkuasa tapak berharga.
Tetapi perkaitan tapak itu juga penting.
Sebagai contoh, katakan anda menjalankan laman web mengenai The Paleo Diet.
Dan anda mendapat pautan dari laman web yang berwibawa ... mengenai unicycles. Adakah pautan itu masih dikira?
Mengikut wawancara dari bekas Googler, tidak semestinya.
Secara umum, anda ingin mendapatkan pautan dari laman web kuasa ... khususnya, laman web pihak berkuasa yang berkait rapat dengan tapak anda.
Nofollow .vs. Dofollow
rel = "nofollow" adalah teg yang ditambahkan pada pautan yang memberitahu enjin carian: "Jangan mengira pautan ini sebagai pengesahan.".
Jelas sekali, apabila ia berkaitan dengan SEO, anda mahu mendapatkan pautan normal, "dofollow" apabila boleh. Kini, anda boleh mengetahui bagaimana untuk menjana kualiti pautan, sudah tiba masanya untuk memulakan membina mereka.
Adakah Pautan Daripada Post Guest?
Beberapa tahun yang lalu, Google datang keluar dan berkata:
" Guest Blogging; dan ianya terlalu spammy. "
- Matt Cutts, Bekas Ketua Pasukan Webspam Google.
Selamat membaca dan semoga bermanfaat...
Comments
Post a Comment
Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.
Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.
Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).
Terima Kasih.
The Blogler (Aku Pakar Blogger).