Cara Membuat Excel Spreadsheet (Hamparan Excel)

Apakah Lembaran Kerja Excel?

Cara Membuat Excel Spreadsheet (Hamparan Excel)

Lembaran kerja Excel ialah program/dokumen perisian yang mengumpul baris dan lajur yang direka bentuk untuk menyimpan maklumat secara teratur. Lembaran kerja Excel juga membolehkan pengguna menggunakan logik matematik dan statistik pada data dan memanipulasinya mengikut keperluan strategi perniagaan.


Jadi, ini adalah pengenalan ringkas kepada πŸ‘‰ Lembaran Kerja Excel. Dalam bahagian seterusnya, anda akan belajar cara mencipta Lembaran Kerja Excel baharu. Semak juga di πŸ‘‰Microsoft Excel Spreadsheet.


Bagaimana untuk Membuat Lembaran Kerja Excel?

Adakah anda perlu membuat hamparan dalam Microsoft Excel tetapi tidak tahu di mana untuk bermula? Anda telah datang ke tempat yang betul! Walaupun Excel agak sulit pada mulanya, dengan mencipta hamparan asas adalah semudah memasukkan data ke dalam baris bernombor dan lajur berhuruf. Contohnya sama ada anda perlu membuat hamparan untuk kerja sekolah, kerja tugasan ataupun untuk menjadual perbelanjaan anda, artikel ini akan mengajar anda semua apa yang anda tahu tentang mengedit hamparan pertama anda dalam Microsoft Excel.


Mencipta buku kerja baharu ialah salah satu arahan paling asas yang perlu anda ketahui dalam Excel. Anda boleh membuat buku kerja kosong baharu atau mencipta buku kerja baharu berdasarkan pelbagai templat yang telah direka bentuk. Sila semak πŸ‘‰ Microsoft Support.


Buat Buku Kerja Kosong

Selalunya anda ingin membuat buku kerja kosong.


1. Klik tab Fail.

Cara Membuat Excel Spreadsheet (Hamparan Excel)

2. Klik Baharu.

3. Pilih Buku kerja kosong.

Cara Membuat Excel Spreadsheet (Hamparan Excel)


Tekan Ctrl + N untuk mencipta buku kerja kosong baharu dengan cepat.


Buku kerja kosong baharu dibuat dan anda boleh mula memasukkan data.


Buat Buku Kerja daripada Templat.

Jika anda memerlukan bantuan untuk bermula dengan dokumen biasa, seperti invois, laporan perbelanjaan atau kalendar, anda boleh menggunakan salah satu templat Excel dan bukannya bermula dari awal.


1. Klik tab Fail.

Cara Membuat Excel Spreadsheet (Hamparan Excel)

2. Klik "New".

3. Cari templat yang anda inginkan dengan:

Mencari jenis templat yang anda inginkan, menggunakan kata kunci yang menerangkannya, seperti "kalendar" atau "invois".

Mengklik carian yang dicadangkan, terletak di bawah medan carian.

Memilih templat yang anda mahu, jika ia sudah muncul pada halaman.

Cara Membuat Excel Spreadsheet (Hamparan Excel)


4. Pilih gaya templat (select a template style).

Cara Membuat Excel Spreadsheet (Hamparan Excel)

Excel akan membuat buku kerja baharu, berdasarkan templat yang anda pilih.


5. Klik "Create".

Cara Membuat Excel Spreadsheet (Hamparan Excel)

😎Nota: Buku kerja baharu dibuat daripada templat dan anda boleh mula mengisinya dengan data anda sendiri. Baca juga cara buat πŸ‘‰ Google Sheets.

Comments




Subscribe to Our Newsletter

Dapatkan Update Terkini Terus Ke Email Anda...


*Kami Benci Spam!

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Bagaimana Cara Hack "Wifi Password"

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Padam Akaun Instagram

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Membuat Video Montaj